Nonviolența:
stil al unei politici pentru pace
1. La începutul acestui nou an exprim urările mele
sincere de pace popoarelor și națiunilor din lume, șefilor de stat și de
guvern, precum și responsabililor comunităților religioase și ai diferitelor
exprimări ale societății civile. Urez pace fiecărui bărbat, femeie, copilă și
copilă și mă rog ca imaginea și asemănarea lui Dumnezeu în fiecare persoană să
ne permită să ne recunoaștem reciproc da daruri sacre înzestrate cu o demnitate
imensă. Mai ales în situațiile de conflict, să respectăm această „demnitate mai
profundă”1 și să facem din nonviolența activă stilul nostru de
viață.
Acesta este Mesajul pentru a 50-a Zi Mondială a Păcii. În primul mesaj, fericitul papă Paul al VI-lea s-a adresat tuturor popoarelor, nu numai catolicilor, cu cuvinte foarte clare: „În sfârșit a reieșit foarte clar că pacea este unica și adevărata linie a progresului uman (nu tensiunile naționalismelor ambițioase, nu cuceririle violente, nu represiunile aducătoare de falsă ordine civilă)”. Avertiza cu privire la „pericolul de a crede că toate controversele internaționale nu sunt rezolvabile pe căile rațiunii, adică ale tratativelor întemeiate pe drept, dreptate, echitate, ci numai pe cele ale forțelor distructive și ucigătoare”. Dimpotrivă, citând Pacem in terris a predecesorului său sfântul Ioan al XXIII-lea, exalta „sensul și iubirea păcii întemeiate pe adevăr, pe dreptate, pe libertate, pe iubire”2. Uimește actualitatea acestor cuvinte, care astăzi nu sunt mai puțin importante și urgente ca în urmă cu cincizeci de ani.
Cu această ocazie doresc să mă opresc asupra nonviolenței
ca stil al unei politici de pace și îi cer lui Dumnezeu să ne ajute pe noi
toți să ne inspirăm din nonviolență în profunzimea sentimentelor și valorile
noastre personale. Caritatea și nonviolența să călăuzească modul în care ne
tratăm unii pe alții în raporturile interpersonale, în cele sociale și în cele
internaționale. Când știu să reziste în fața tentației răzbunării, victimele
violenței pot să fie protagoniștii cei mai credibili ai proceselor nonviolente
de construire a păcii. De la nivelul local și zilnic până la cel al ordinii
mondiale fie ca nonviolența să devină stilul caracteristic al deciziilor
noastre, al relațiilor noastre, al acțiunilor noastre, al politicii în toate
formele sale.
O lume fărâmițată
2. Secolul trecut a fost devastat de două războaie
mondiale ucigătoare, a cunoscut amenințarea războiului nuclear și un mare număr
de alte conflicte, în timp ce astăzi din păcate ne confruntăm cu un teribil
război mondial pe bucăți. Nu este ușor de a ști dacă lumea actualmente este mai
mult sau mai puțin violentă decât a fost ieri, nici dacă mijloacele moderne de
comunicare și mobilitatea care caracterizează epoca noastră ne fac mai
conștienți de violență sau mai obișnuiți cu ea.
În orice caz, această violență care se exercită „pe
bucăți”, în moduri și la niveluri diferite, provoacă suferințe enorme de care
suntem foarte conștienți: războaie în diferite țări și continente; terorism,
criminalitate și atacuri armate imprevizibile; abuzurile îndurate de migranți
și de victimele traficului de persoane; devastarea mediului. În ce scop?
Violența permite să se obțină obiective de valoare durabilă? Tot ceea ce obține
nu este oare să dezlănțuie represalii și spirale de conflicte letale care aduc
binefaceri numai câtorva „domni ai războiului”?
Violența nu este grija față de lumea noastră
fărâmițată. A răspunde la violență cu violența conduce, în cea mai bună dintre
ipoteze, la migrații forțate și la suferințe uriașe, pentru că mari cantități
de resurse sunt destinate pentru scopuri militare și sustrase de la exigențele
zilnice ale tinerilor, ale familiilor aflate în dificultate, ale bătrânilor,
ale bolnavilor, ale marii majorități a locuitorilor lumii. În cel mai rău
dintre cazuri poate duce la moartea, fizică și spirituală, a multora, dacă nu
chiar a tuturor.
Vestea bună
3. Și Isus a trăit în timpuri de violență. El a
învățat că adevăratul câmp de bătălie, în care se înfruntă violența și pacea,
este inima umană: „Căci dinăuntru, adică din inima omului ies gândurile rele” (Mc
7,21). Însă mesajul lui Cristos, în fața acestei realități, oferă răspunsul în
mod radical pozitiv: El a predicat neobosit iubirea necondiționată a lui
Dumnezeu care primește și iartă și i-a învățat pe discipolii săi să-i iubească
pe dușmani (cf. Mt 5,44) și să întoarcă obrazul celălalt (cf. Mt
5,39). Când i-a împiedicat pe cei care o acuzau pe adulteră ca s-o ucidă cu
pietre (cf. In 8,1-11) și când, în noaptea dinainte de a muri, i-a spus
lui Petru să pună înapoi în teacă sabia (cf. Mt 26,52), Isus a trasat
calea nonviolenței, pe care a parcurs-o până la sfârșit, până la cruce, prin
care a realizat pacea și a distrus dușmănia (cf. Ef 2,14-16). De aceea,
cine primește Vestea Bună a lui Isus, știe să recunoască violența pe care o
poartă în sine și se lasă vindecat de milostivirea lui Dumnezeu, devenind astfel
la rândul său instrument de reconciliere, conform îndemnului sfântului Francisc
de Assisi: „Pacea pe care o vestiți cu gura, s-o aveți și mai îmbelșugată în
inimile voastre”3.
A fi adevărați discipoli ai lui Isus astăzi
înseamnă a adera și la propunerea sa de nonviolență. Ea – așa cum a afirmat
predecesorul meu Benedict al XVI-lea – „este realistă, pentru că ține cont că
în lume este prea multă violență, prea multă nedreptate, așadar
nu se poate depăși această situație decât contrapunând un mai mult de
iubire, un mai mult de bunătate. Acest «mai mult» vine de la
Dumnezeu”4. Și el adăuga cu mare forță: „Pentru creștini nonviolența
nu este un simplu comportament tactic, ci un mod de a fi al persoanei,
atitudinea celui care este așa de convins de iubirea lui Dumnezeu și de
puterea sa încât nu-i este frică să înfrunte răul numai cu armele iubirii
și adevărului. Iubirea dușmanului constituie nucleul «revoluției creștine»”5.
Pe bună dreptate evanghelia acelui iubiți pe dușmanii voștri (cf. Lc
6,27) este considerată „magna charta a nonviolenței creștine”: ea nu
constă „în a capitula în fața răului […] ci în a răspunde la rău cu binele (cf.
Rom 12,17-21), frângând în acest mod lanțul nedreptății”6.
Mai puternică decât violența
4. Nonviolența este înțeleasă uneori în sensul de
capitulare, lipsă de angajare și pasivitate, dar în realitate nu este așa. Când
Maica Tereza a primit premiul Nobel pentru pace în 1979, a declarat clar
mesajul său de nonviolență activă: „În familia noastră nu avem nevoie de bombe
și de arme, de a distruge pentru a aduce pace, ci numai de a sta împreună, de a
ne iubi unii pe alții […] Și vom putea depăși tot răul care este în lume”7.
Pentru că forța armelor este înșelătoare. „În timp ce traficanții de arme fac
munca lor, există săracii făcători de pace care numai pentru a ajuta o
persoană, alta, alta, alta, își dau viața”; pentru acești făcători de pace,
Maica Tereza este „un simbol, o icoană din timpurile noastre”8. În
luna septembrie am avut marea bucurie de a o proclama sfântă. Am elogiat
disponibilitatea sa față de toți prin „primirea și apărarea vieții umane, cea
nenăscută și cea abandonată și rebutată. […] S-a aplecat asupra persoanelor
epuizate, lăsate să moară pe marginile străzilor, recunoscând demnitatea pe
care Dumnezeu le-a dat-o; a făcut ca puternicii pământului să audă glasul său,
pentru ca să recunoască greșelile lor în fața crimelor – în fața crimelor! –
sărăciei create de ei înșiși”9. Ca răspuns, misiunea sa – și în asta
reprezintă mii, ba chiar milioane de persoane – este de a merge în întâmpinarea
victimelor cu generozitate și dăruire, atingând și pansând orice trup rănit,
vindecând orice viață frântă.
Nonviolența practicată cu hotărâre și coerență a
produs rezultate impresionante. Succesele obținute de Mahatma Gandhi și Khan
Abdul Ghaffar Khan în eliberarea Indiei, și de Martin Luther King Jr împotriva
discriminării rasiale nu vor fi uitate niciodată. Femeile, în mod deosebit,
sunt adesea lidere de nonviolență, ca de exemplu, Leymah Gbowee și mii de femei
liberiene, care au organizat întâlniri de rugăciune și protest nonviolent (pray-ins)
obținând negocieri de înalt nivel pentru încheierea celui de-al doilea război
civil din Liberia.
Nici nu putem uita deceniul epocal încheiat cu
căderea regimurilor comuniste din Europa. Comunitățile creștine au dat
contribuția lor cu rugăciunea insistentă și acțiunea curajoasă. Influență
specială au exercitat slujirea și magisteriul sfântului Ioan Paul al II-lea.
Reflectând asupra evenimentelor din 1989 în enciclica Centesimus annus
(1991), predecesorul meu evidenția că o schimbare epocală în viața popoarelor,
a națiunilor și a statelor se realizează „printr-o luptă pașnică, ce se
folosește numai de armele adevărului și ale dreptății”10. Acest
parcurs de tranziție politică spre pace a fost făcută posibilă în parte „de
angajarea nonviolentă a oamenilor care, în timp ce au refuzat mereu să cedeze
în fața puterii forței, au știut să găsească rând pe rând forme eficace pentru
a da mărturie despre adevăr”. Și concludea: „Fie ca oamenii să învețe să lupte
pentru dreptate fără violență, renunțând la lupta de clasă în controversele
interne și la război în cele internaționale”11.
Biserica s-a angajat pentru realizarea de strategii
nonviolente de promovare a păcii în multe țări, solicitând chiar și pe actorii
cei mai violenți în eforturi pentru a construi o pace dreaptă și durabilă.
Această angajare în favoarea victimelor nedreptății
și ale violenței nu este un patrimoniu exclusiv al Bisericii catolice, ci este
proprie a multor tradiții religioase, pentru care „compasiunea și nonviolența
sunt esențiale și arată calea vieții”12. Reafirm cu putere: „Nicio
religie nu este teroristă”13. Violența este o profanare a numelui
lui Dumnezeu14. Să nu încetăm niciodată să repetăm: „Niciodată
numele lui Dumnezeu nu poate să justifice violența. Numai pacea este sfântă.
Numai pacea este sfântă, nu războiul!”15.
Rădăcina familială a unei politici nonviolente
5. Dacă originea din care provine violența este
inima oamenilor, atunci este fundamental a parcurge cărarea nonviolenței în
primul rând în interiorul familiei. Este o componentă a acelei bucurii a
iubirii pe care am prezentat-o în martie în exortația apostolică Amoris
laetitia, la încheierea a doi ani de reflecție din partea Bisericii asupra
căsătoriei și familiei. Familia este cuptorul indispensabil prin care soții,
părinți și copii, frați și surori învață să comunice și să se îngrijească unii
de alții în mod dezinteresat și unde neînțelegerile sau chiar conflictele
trebuie să fie depășite nu cu forța, ci cu dialogul, respectul, căutarea
binelui celuilalt, milostivirea și iertarea16. Din interiorul
familiei bucuria iubirii se propagă în lume și se iradiază în toată societatea17.
De altfel, o etică de fraternitate și de coexistență pașnică între persoane și
între popoare nu se poate baza pe logica fricii, a violenței și a închiderii,
ci pe responsabilitate, pe respect și pe dialogul sincer. În acest sens,
adresez un apel în favoarea dezarmării, precum și a interzicerii și a abolirii
armelor nucleare: armamentul nuclear și amenințarea distrugerii reciproce
asigurată nu pot întemeia acest tip de etică18. Cu urgență egală
implor să se oprească violența în familie și abuzurile asupra femeilor și
copiilor.
Jubileul Milostivirii, încheiat în noiembrie, a
fost o invitație de a privi în profunzimile inimii noastre și de a lăsa să
intre acolo milostivirea lui Dumnezeu. Anul jubiliar ne-a făcut să
conștientizăm cât de numeroase și diferite sunt persoanele și grupurile sociale
care sunt tratate cu indiferență, sunt victime ale nedreptății și îndură
violență. Ei fac parte din „familia” noastră, sunt frații noștri și surorile
noastre. Pentru aceasta politicile de nonviolență trebuie să înceapă între
zidurile casei pentru a se răspândi după aceea la întreaga familie umană. „Exemplul
sfintei Tereza de Lisieux ne invită la practicarea căii mici a iubirii, să nu
pierdem oportunitatea unui cuvânt respectuos, a unui zâmbet, a oricărui gest
mic care să semene pace și prietenie. O ecologie integrală este formată și din
simple gesturi zilnice înc are frângem logica violenței, a exploatării, a
egoismului”19.
Invitația mea
6. Construirea păcii prin nonviolența activă este
element necesar și coerent cu eforturile continue ale Bisericii pentru a limita
folosirea forței prin normele morale, prin participarea sa la lucrările
instituțiilor internaționale și grație contribuției competente a atâtor
creștini la elaborarea legislației la toate nivelurile. Isus însuși ne oferă un
„manual” al acestei strategii de construire a păcii în așa-numita Predică de pe
Munte. Cele opt fericiri (cf. Mt 5,3-10) trasează profilul persoanei pe
care putem s-o definim fericită, bună și autentică. Fericiți cei blânzi – spune
Isus -, cei milostivi, făcătorii de pace, cei curați cu inima, cei cărora le
este foame și sete de dreptate.
Acesta este și un program și o provocare pentru
liderii politici și religioși, pentru responsabilii instituțiilor
internaționale și conducătorii firmelor și ai mass-media din toată lumea: a
aplica fericirile în modul în care exercită propriile responsabilități. O
provocare de a construi societatea, comunitatea sau firma de care sunt
responsabili cu stilul făcătorilor de pace; a da dovadă de milostivire refuzând
să se rebuteze persoanele, să se dăuneze mediului și să vrea să învingă cu orice
preț. Asta cere disponibilitatea „de a suporta conflictul, de a-l rezolva și de
a-l transforma într-un inel de legătură al unui nou proces”20. A
acționa în acest mod înseamnă a alege solidaritatea ca stil pentru a face
istoria și a construi prietenia socială. Nonviolența activă este un mod pentru
a arăta că într-adevăr unitatea este mai puternică și mai rodnică decât
conflictul. Totul în lume este intim unit21. Desigur, se poate
întâmpla ca diferențele să genereze neînțelegeri: să le înfruntăm în manieră
constructivă și nonviolentă, așa încât „tensiunile și contrariile [să poată]
ajunge la o unitate pluriformă care generează viață nouă”, păstrând
„potențialitățile prețioase ale polarităților în contrast”22.
Asigur că Biserica Catolică va însoți orice tentativă
de construire a păcii și prin nonviolența activă și creativă. În ziua de 1
ianuarie 2017 vede lumina noul Dicaster pentru Slujirea Dezvoltării Umane
Integrale, care va ajuta Biserica să promoveze în mod tot mai eficace „bunurile
incomensurabile ale dreptății, păcii și salvgardării creației” și a grijii față
de migranți, „nevoiași, bolnavi și excluși, marginalizați și victime ale
conflictelor armate și ale catastrofelor naturale, încarcerați, șomeri și
victime ale oricărei forme de sclavie și de tortură”23. Orice
acțiune în această direcție, oricât de modestă ar fi, contribuie la construirea
unei lumi libere de violență, prim pas spre dreptate și pace.
În concluzie
7. Cum este tradiția, semneze acest Mesaj la 8
decembrie, sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri a Sfintei Fecioare Maria. Maria
este Regina păcii. La nașterea Fiului său, îngerii îl glorificau pe Dumnezeu și
urau pace pe pământ bărbaților și femeilor de bunăvoință (cf. Lc 2,14).
Să-i cerem Fecioarei să ne fie călăuză.
„Toți dorim pacea; atâtea persoane o construiesc în
fiecare zi cu mici gesturi și mulți suferă și suportă cu răbdare truda atâtor
tentative pentru a o construi”24. În 2017, să ne angajăm, cu
rugăciunea și cu acțiunea, să devenim persoane care au alungat din inima lor,
din cuvintele lor și din gesturile lor violența și să construim comunități
nonviolente, care se îngrijesc de casa comună. „Nimic nu este imposibil dacă ne
adresăm lui Dumnezeu în rugăciune. Toți pot să fie artizani ai păcii”25.
Din Vatican, 8 decembrie 2016
Franciscus
Note:
1 Exortația apostolică Evangelii gaudium, 228.
2 Mesaj pentru celebrarea primei Zile Mondiale a Păcii, 1
ianuarie 1968.
3 „Legenda celor trei însoțitori”: Fonti Francescane, nr.
1469.
4 Angelus, 18 februarie 2007.
5 Ibid.
6 Ibid.
7 Maica Tereza, Discurs pentru Premiul Nobel, 11 decembrie
1979.
8 Meditație „Drumul păcii”, capela din Domus Sanctae
Marthae, 19 noiembrie 2015.
9 Omilie pentru canonizarea fericitei Maici Tereza de
Calcutta, 4 septembrie 2016.
10 Nr. 23.
11 Ibid.
12 Discurs la Audiența interreligioasă, 3 noiembrie 2016.
13 Discurs la a 3-a Întâlnire mondială a mișcărilor populare,
5 noiembrie 2016.
14 Cf. Discurs la Întâlnirea cu șeicul musulmanilor din
Caucaz și cu reprezentanții celorlalte comunități religioase, Baku, 2 octombrie
2016.
15 Discurs, Assisi, 20 septembrie 2016.
16 Cf. Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia,
90-130.
17 Cf. ibid., 133.194.234.
18 Cf. Mesaj cu ocazia Conferinței despre impactul umanitar
al armelor nucleare, 7 decembrie 2014.
19 Enciclica Laudato si’, 230.
20 Exortația apostolică Evangelii gaudium, 227.
21 Cf. Enciclica Laudato si’, 16.117.138.
22 Exortația apostolică Evangelii gaudium, 228.
23 Scrisoarea apostolică în formă de „Motu proprio” cu care se
instituie Dicasterul pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale, 17 august
2016.
24 Regina caeli, Betleem, 25 mai 2014.
25 Apel, Assisi, 20 septembrie 2016.
Autor: Papa Francisc
Traducător: pr. Mihai Pătrașcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 08.12.2016
Publicarea pe acest sit: 13.12.2016
Traducător: pr. Mihai Pătrașcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 08.12.2016
Publicarea pe acest sit: 13.12.2016
(sursă:http://www.magisteriu.ro/mesaj-cu-ocazia-zilei-mondiale-a-pacii-2017/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu