„Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni!” (Mt 4,20) |
Evanghelia – Mt
4,12-23: 12 Auzind că Ioan a fost dat să fie
închis, [Isus] a plecat în Galileea. 13 Și, părăsind Nazaretul, a
venit să locuiască la Cafarnaum, care este pe malul mării, în ținuturile lui
Zabulon și Neftali, 14 ca să se împlinească ceea ce a fost spus prin
profetul Isaia, care zice: 15 Pământ
al lui Zabulon și pământ al lui Neftali, pe drumul spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor! 16
Poporul care stătea în întuneric a văzut o lumină mare, iar celor care
stăteau în regiunea și în umbra morții le-a răsărit o lumină. 17
De atunci a început Isus să predice și să spună: „Convertiți-vă: s-a apropiat
împărăția cerurilor!”. 18 Umblând de-a lungul
Mării Galileii, a văzut doi frați: pe Simon, cel numit Petru, și pe Andrei,
fratele lui, aruncând plasa în mare, căci erau pescari, 19 și le-a spus: „Veniți după mine și vă voi face
pescari de oameni!” 20
Iar ei, părăsind îndată năvoadele, l-au urmat. 21 Plecând de acolo, a văzut alți doi frați, pe Iacob,
fiul lui Zebedeu, și pe Ioan, fratele lui, în barcă, împreună cu Zebedeu, tatăl
lor, reparându-și năvoadele, și i-a chemat.
22 Iar ei, părăsind îndată barca și pe tatăl lor, l-au urmat. 23 El străbătea toată
Galileea, învățând în sinagogile lor, predicând evanghelia împărăției și
vindecând orice boală și orice suferință în popor.
Isus începe slujirea sa după ce a
aflat că „Ioan fusese atestat”. O notă care merge dincolo de simpla
semnificaţia cronologică. Este deja o prefigurare a sorții pe care o aşteaptă
Isus: ca toţi profeții, ca şi Ioan Botezătorul, și Isus suferă martiriul. Era
logic că așteptarea anunțului mesianic să provină din centrul iudaismului,
adică de la Ierusalim, și iată în schimb pornește de la o regiune periferică,
din Galileea, disprețuită și contaminată de păgânism. Dar tocmai ceea ce
constituie o surpriză este pentru Matei împlinirea unei vechi profeţii şi semnul
revelator al mesianității lui Isus: un mesianism universal care rupe orice
forma de particularism.
Anunțul lui Isus – un anunț
obișnuit, repetat („de atunci a început Isus să predice”) – este rezumat de
Matei într-o formă extrem de concisă: venirea Împărăției („Împărăției lui
Dumnezeu este aproape”) și imperativul moral ce urmează („convertiți-vă”).
Episodul chemării primilor
ucenici se petrece pe malul mării, unde Isus mergea și unde oamenii erau
învățați cu lucrul. Apelul lui Dumnezeu atinge oamenii în ambientul lor
natural, la locul lor de muncă.
Nici un cadru sacru pentru
chemarea primilor ucenici, dar scenariul lacului și fundalul unei vieții dure
de zi cu zi. Trăsăturile esențiale a acestei relatări sunt patru.
Mai întâi: centralitatea lui
Isus. A lui este inițiativa (văzu, zise lor, îi chemă): nu este omul care se
autopropune ca discipol, dar este Isus care transformă omul într-un ucenic.
Apoi discipolul nu e chemat să ia în stăpânire o doctrină, nici chiar un proiect
de existență, ci să solidarizeze cu o persoană („urmează-mă”). În primul rând
acolo este un atașament față de persoana lui Isus.
În al doilea rând: ucenicia cere
o detașare profundă. Iacob și Ioan, Petru și Andrei lasă năvoadele, lasă barca
și pe tatăl lor. În alte cuvinte, lasă meseria și familia. Meseria reprezintă
siguranța și identitatea socială, tatăl reprezintă propria rădăcină. Cum se
vede este vorba de o despărțire radicală.
În al treilea rând: începând de
la apelul lui Isus, urmarea se exprimată prin două mișcări (a lăsa și a urma)
care indică o schimbare a centrul vieţii. Apelul lui Isus nu se află într-un
stare, ci într-un drum.
În al patrulea rând: coordonatele
ucenicului sunt două: comuniunea cu Cristos („urmează-mă”) și o alergare prin
lume („vă voi face pescari de oameni”). Cea de-a doua provine din prima. Isus
nu îi pune pe ucenicii săi într-un spațiu separat: îi îndrumă pe străzile
oamenilor. (don Bruno Maggioni [23.01.2005], trad. pr. Isidor Chinez; sursa:
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=3692).