Rembrandt - Fiul risipitor
Evanghelia: Luca 15,1-3.11-32
Tema centrală a parabolei este iubirea tatălui. Pe el nu-l
interesează nici că fiul i-a risipit averea. Ceea ce-l îndurerează mai mult
este faptul că fiul său este departe, în necaz. Iar când se întoarce nici nu-i
ia în seamă cuvintele prin care îi cere să-l pună în rândul servitorilor săi:
important este că fiul a înţeles şi-a întors. Iată motivul bucuriei sale:
„Acest fiul al meu era mort şi s-a întors la viaţă, era pierdut şi a fost
găsit”.
Acesta este
chipul adevăratului Dumnezeu, un chip mult diferit de cel pe care îl
presupuneau cărturarii şi fariseii, care se considerau drepţi şi înţelepţi şi
cârteau împotriva lui Isus. Dacă însă luăm în considerare figura fiului mai
mic, atunci ne dăm seama că păcatul său nu constă doar în faptul că i-a cerut
partea sa de moştenire pe care a risipit-o apoi, departe de casă, ducând o
viaţă destrăbălată. Acest comportament nu este decât consecinţa unei convingeri
pe care el şi-a fixat-o în suflet: pentru el casa era văzută ca o închisoare,
prezenţa tatălui era stânjenitoare şi mortificantă, iar îndepărtarea de casă o
libertate. Acesta este păcatul adevărat al fiului mai mic. Întoarcerea sa
acasă - motivată la început de greutăţi
(„eu aici mor de foame”) – îşi găseşte punctul culminant nu în propunerea de a
munci ca un zilier pentru a repara dauna (şi aceasta arată că fiul nu a înţeles
încă nici profunditatea iubirii tatălui, nici profunditatea păcatului său), dar
în faptul că a înţeles că în casa se stă mai bine şi că afară se stă mai rău.
De fapt aceasta voia şi tatăl său. Nimic altceva. Convertirea este o
întoarcere. Nu este un preţ pe care îl avem de plătit – nu în aceasta să miezul
problemei – dar într-o mentalitate care trebuie schimbată.
Acum
trebuie să mai citim pentru a treia oară parabola din punctul de vedere al
fiului mai mare. În loc să împărtăşească bucuria tatălui, el este plin de
invidie. Aşa cum cărturarii şi fariseii murmurau împotriva lui Isus care stătea
la masă cu vameşii şi păcătoşii, şi el se gândea că păcatul constă în faptul că
a furat averea părintească şi a risipit-o, şi nu în a fi departe de casă. Şi se
înţelege că şi el se gândea asemenea fratelui său mai mic. De fapt a rămas în
casă, dar era convins că a sta în casă este anevoios, este o jertfă; şi el era
convins că afară se stă mai bine. Este un fiu fidel, dar cu suflet de servitor,
incapabil în adâncul fiinţei sale să împărtăşească bucuria tatălui, pentru că
nu vede în fratele său care s-a îndepărtat un sărman care trebuie salvat, ci
doar un nenorocit care trebuie pedepsit. Nu se simte fiu, mulţumit şi bucuros
că este în casă, deja răsplătit prin faptul că este în casă. (mons. B.
Maggioni; trad. pr. Isidor Chinez).
Pildă:
-
S-a întors nenorocitul de frate-tu. După tot ceea ce a făcut, merită o bătaie
bună!
-
Vrei să te ajut şi eu, tată?
-
Bineînţeles - răspunde tatăl.
Şi
astfel, amândoi l-au bătut măr. La sfârşit tatăl a chemat servitorul şi i-a
spus să ucidă viţelul cel mai gras pentru a organiza o mare sărbătoare pentru
că în sfârşit i s-a împlinit dorinţa, de a-l pedepsi pe fiul care i-a făcut
atât de multe necazuri!” (A. CENCINI, Vivere riconciliati, EDB; trad. pr. Isidor Chinez).