„Fiți gata...” |
Evanghelia Luca 12,32-48: În acel timp, Isus le-a
spus discipolilor săi: „Nu te teme, turmă mică, pentru că i-a plăcut Tatălui
vostru să vă dea împărăţia! Vindeţi ceea ce aveţi şi daţi de
pomană; faceţi-vă pungi care nu se învechesc, comoară nepieritoare în ceruri,
unde hoţul nu se apropie, nici molia nu o distruge! Căci unde
este comoara voastră, acolo va fi şi inima voastră. Să fie
coapsele voastre încinse şi luminile aprinse, iar voi fiţi
asemenea oamenilor care-şi aşteaptă stăpânul să se întoarcă de la nuntă, ca
să-i deschidă de îndată ce vine şi bate la uşă! Fericiţi acei
servitori pe care stăpânul, când va veni, îi găseşte veghind! Adevăr vă spun,
se va încinge, îi va aşeza la masă şi, venind, îi va servi. Fie
că va veni la miezul nopţii, fie că va veni spre dimineaţă şi-i va găsi astfel,
fericiţi vor fi ei! Să ştiţi aceasta: dacă stăpânul casei ar şti
ora la care vine hoţul, nu ar lăsa să i se spargă casa. Fiţi şi
voi pregătiţi pentru că Fiul Omului va veni la ora la care nu vă gândiţi!” Atunci Petru a zis: „Doamne, pentru noi spui parabola aceasta sau pentru toţi?” Domnul i-a spus: „Cine este administratorul credincios şi
înţelept pe care stăpânul îl stabileşte peste servitorii săi ca să le dea
porţia de hrană la timpul potrivit? Fericit este servitorul acela
pe care stăpânul său, când va veni, îl va găsi făcând astfel! Adevărat vă spun că îl va stabili peste toate bunurile sale. Dar
dacă acel servitor spune în inima lui: «Stăpânul meu întârzie să vină» şi
începe să-i lovească pe servitori şi servitoare, să mănânce, să bea şi să se
îmbete, stăpânul servitorului aceluia va veni în ziua în care el
nu se aşteaptă şi la ora pe care nu o ştie, îl va pedepsi aspru şi îi va face
parte printre cei necredincioşi. Acel slujitor care cunoaşte
voinţa stăpânului său, dar nu a pregătit şi nu a făcut după voinţa lui, va
primi multe lovituri; cel care nu a cunoscut, dar a făcut lucruri
care merită lovituri, va primi puţine; cui i s-a dat mult, mult i se va cere,
iar cui i s-a încredinţat mult, i se va cere şi mai mult”.
Omilie
În luna august, lecturi biblice
ne invitată să medităm despre aşteptarea venirii Domnului. Nu trebuie să uităm
că el este întotdeauna fidel promisiunilor sale. Această veste bună, o vom găsi
în întreaga Biblie. Trebuie să fie pentru fiecare dintre noi izvor de speranţă
şi bucurie.
Pentru a înţelege prima lectură,
trebuie amintit că pe vremuri evrei erau
sclavi în Egipt. Dumnezeu i-a făcut „să treacă” spre o ţara de libertate.
Paştele este tocmai această trecere de la moarte la viaţă. Pe de o parte, avem
soarta evreilor: ei sunt liberi, părăsesc ţara în care au fost sclavi. Față de
ei, este situaţia dramatică de egipteni şi a lui faraon: violenţa s-a reîntors
împotriva lor; puterea asupritoare i-a târât spre moarte. Făcând alegerea de violenţă
şi opresiune, ei înşişi și-au provocat moartea. Toate dictaturile termina
astfel.
Vestea cea bună e revelația că
Dumnezeu este eliberator. De acum înainte, poporul său va fi în noaptea pascală
întors spre lumină. Textul Cărţii
Înţelepciunii a fost scris mult mai târziu pentru credincioşi tentați de
îndoială. Amintindu-le de minunile pe care Dumnezeu le-a făcut în cele mai
vechi timpuri, vrea să le reînvie speranţa. Credincioşii nu trebuie să piardă din
vedere scopul vieții lor. În cele din urmă bucuria va prevala asupra fricii.
Viaţa va învinge moartea.
Scrisoare către Evrei din lectura a doua se prezintă exact ca un
elogiu al credinţei patriarhilor. Acești strămoşii sunt un exemplu pentru
credincioşi. „Credinţa este garanţia realităţilor sperate, dovada realităţilor
care nu se văd”. Toate marile personaje a lui Israel au fost purtate de această
credinţă. Ei erau „duși înainte pentru un viitor necunoscut”. Cu Cristos, noi
suntem călătorii în căutarea unei patrii. El însuşi ne spune că el este „calea,
adevărul şi viaţa”. Nimeni nu va veni la Tatăl fără a trece prin el. Această
este vestea bună care ar trebui să reînvie credinţa credincioşilor confruntați cu
îndoială, indiferenţa şi persecuţie.
În Evanghelia din această
duminică, Isus ne recomandă de a rămâne la „ora lui Dumnezeu”. El insistă foarte mult
pe trei atitudini absolut esenţiale: vegherea, a fi gata şi a servi. Sunt trei
verbe bine-cunoscute care riscă să fie devalorizate. Pentru a înţelege această
evanghelie, trebuie să cunoaștem situația de primii creştini. Sfântul Luca a
scris Evanghelia sa după Paşte. El se adresează creştinilor confruntați cu
dubiul. Aceștia din urmă au auzit că Domnul se va întoarce în gloria pentru a
ne duce în Împărăţia sa. Dar timpul trece și nimic nu vine. Unii se întreabă
dacă nu am fi înşelaţi.
Trebuie să reauzim răspunsul lui
Isus. Mai presus de toate trebuie înţeles în contextul de azi. „Vegheați!” Da,
trebuie să veghem la cuvintele noastre, la
ochii noştri, la gesturi noastre de toată ziua, la lecturile noastre, la timp nostru
liber... Ştim pagubele cauzate de-un cuvânt răuvoitor, o privire acuzatoare sau
indiferentă, un refuz de a strânge mâna sau strângerea de braț a unui bolnav în
suferință grea. Vegherea este a celui care rezistă.
A treia consemnare: „Rămâne-ți la
dispoziție!” A servi este contrarul dominării. Să ne amintim de gestul lui Isus
în seara zilei de Joia Sfântă: el s-a îngenuncheat înaintea ucenicilor săi pentru
a le spăla picioarele. Întotdeauna a refuzat să răspundă celor care au vrut să-l
facă rege după modul oamenilor. El ne-a învățat să luăm locul altora, fără să
decidem a le lua locul. Este important pentru noi în familiile noastre, la
locul de muncă, în asociaţii. Avem motive întemeiate să credem că știm mai bine
ce este potrivit pentru alții. Slujitor fidel nu este unul care se impune, dar
unul care se dă în lături pentru a permite altuia să crească.
Euharistia este într-adevăr momentul
în care „Dumnezeu este acolo pentru a ne servi pe noi, pentru a ne face să stăm
la masă”. Este ceasul când Fiul Omului este glorificat. Domne Isuse, tu ne
promiți un viitor de bucurie şi lumină pe lângă tine. Păstrează-ne vigilenţi în
speranţă, deschiși şi primitori pentru semnele de Duhul Sfânt. Atunci venirea
ta, departe de a ne surprinde, va fi fericirea noastră pentru secole. Amin.
(pr. Jean Compazieu [2016]; trad. pr. Isidor Chinez; sursă:
http://dimancheprochain.org/6172-homelie-du-19eme-dimanche-du-temps-ordinaire/).