Simeon și Ana cu copilul Isus (1796) - de Benjamin West [tumblr.com].
Lumina ne luminează
pr. Isidor Chinez (2 februarie 2024)
Lecturi biblice: Malahia 3,1-4; Evrei 2,14-18; Evanghelia Luca
2,22-40; lecturi biblice
[când această sărbătoare nu cade în zi de duminică, înainte de Evanghelie se alege una din următoarele lecturi].
Omilie
Astăzi în liturgie celebrăm ziua în care Maria și Iosif îl prezintă la templu
pe Isus. După ce o femeie ebraică a
născut un băiat, trebuie să treacă 40 de zile înainte de a se prezenta la templu
pentru a împlini o ceremonie de purificare. Ritul cuprindea două jertfe.
Familia, ne având resurse suficiente, putea prezenta o pereche de turturele sau
doi pui porumbei. Evanghelia prezintă familia de la Nazaret împlinind ritualitatea
ebraică a circumciziei, impunerea numelui (cf. Lc 2,21), purificarea și prezentarea primului născut la templu (cf.
Lc 2,22-39). Împlinirea Legii
este prima întâlnire a lui Isus cu poporul său, în persoana bătrânului Simeon,
cel care spune: „lumina spre luminarea
neamurilor” păgâne. Iată întâlnirea adevărată a Domnului! Este lumina care luminează toate popoarele. E
steaua lui Iacob [„o stea răsare din Iacob!” (Num 24,17)]. Bisericile Bizantine sau Ortodoxe numesc această
sărbătoarea „Întâlnire Domnului” (hypapanté,
în greacă) cu bătrânul Simeon și Ana, profetesa. Este o întâlnire și o
manifestare, întrucât Maria intră în templu „pentru a arăta lumii pe cel care a
dat Legea și o împlinește”, și pentru a-l însoți pe Fiul lui Dumnezeu în prima
sa ofertă către Tatăl.
În a doua jumătate a secolului al
IV-lea Egeria, din vestul Europei, în pelerinajul său la Ierusalim aminteștie pe
2 februarie se celebrează solemn cu luminări aprinse „cu mare bucurie de parcă
ar fi fost Paşte” (Egeria, Diario di viaggio, cap. XXVI). Deși
nu dă nume acestei sărbători, afirmă că „a patruzecea zi se sărbătorește aici
cu mare solemnitate... o procesiune până la bazilica Anastasia [înviere, în greacă] (Sfântul Mormânt)”. Mărturisește că episcopul
cu această ocazie citește și comentează fragmentul din Evanghelia după Luca (Lc 2,21-39)
cu prezentarea lui Isus la templu.
În prima lectură (Mal 3,1-4) profetul Malahia exprimă tema
purificării: „Va şedea precum cel care topeşte şi îi va curăţa pe fiii lui Levi
şi-i va rafina ca pe aur şi pe argint” (v. 3). Textul subliniază necesitatea de
purificare, care vine ca „focul” sau ca „leşia”
care spală. E necesar pentru a fi „rafinat ca pe aur şi pe argint” (v. 3),
pentru a putea fi în stare „să aducă Domnului ofrandă după dreptate” (v. 3). Este glasul ultimului dintre profeți care
anunță apropierea Domnului, numit „îngerul alianței”, precedat de „mesagerul”
care „va îndrepta calea înaintea mea” (v. 1). Evanghelistul Matei a recunoscut că este Ioan Botezătorul (cf. Mt 11,13-14), „precursorul” lui Isus.
E invitația profetului la responsabilitate deoarece Cuvântul ne este
încredințat pentru a duce în lume „mesagerii” şi nu „proprietarii”. Se anunță
că Domnul intră în templul său cu scopul de a purifica toți preoții: „îi va
curăţa pe fiii lui Levi” (v. 3). Vina lor, semnalată de Malahia constă în a
face un cult exterior. Sunt reproşuri adresate preoţilor: li se reproşează tocmai faptul că oferă victime nepotrivite
(cf. Mal 1,6-14)]. Sunt ascunse
diverse interese și îi îndepărtează pe credincioși de Domnul. Ofranda este a
celui care oferă sacrificiul: e vorba de inimă pe care omul, chiar dacă este
păcătos, prin căinţă şi propunere, o poate obţine de la Dumnezeu (cf. Ps 51,7).