sâmbătă, 15 august 2020

† Duminica a 20-a de peste an [A]: Credința elimină distanțele: nu există străini [16 august 2020]

Isus și femeia canaaneană.

Credința elimină distanțele: nu există străini

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (16 august 2020)         

Lecturi: Isaia 56,1.6-7; Romani 11,13-15.29-32; Evanghelia Matei 15,21-28; lecturi

Omilie

 

Cele trei lecturi propuse de Liturgia Cuvântului dezvoltă tema credinței universale la toate popoarele. Este răspunsul dat de Domnul în fața excluderii: Dumnezeu, în iubirea sa, este milostiv și nu îndepărtează pe nimeni; oferă oamenilor salvarea. Credința este universală, nu se reduce la un popor, nu ar putea fi închisă în interiorul hotarelor naționale. Prima lectură relatează oracolul profetic că străinii care au aderat la alianță sunt acceptați de Dumnezeu ca și israeliți. Evanghelia povestește o minune de eliberare a unei fiice săvârșite de Isus în favoarea unei femei „străine” – deci nu din poporul evreu – în virtutea credinței avută de ea. Vestea cea bună este anunțată tuturor. Isus ne cere să iubim, să acceptăm, să slujim pe toți. Pentru Dumnezeu niciunul nu este „străin”. A doua lectură face referință la faptul că toate popoarele străine sunt chemate să participe la beneficiile „alianței” cu Dumnezeu. Pentru Dumnezeu toți oamenii sunt fii. Deci, este necesar să devenim frați! Nu e suficient să purtăm numele de „catolic” pentru a fi pătruns de sensul creștin de „universal”. Suntem catolici în mentalitate, în inimă, în conduită!  

vineri, 14 august 2020

† Adormirea Maicii Domnului: Ridicarea la cer a mamei Maria, cea glorioasă [15 august 2020]

  Assunzione di Maria Vergine - Tiziano Vecellio (1516-1518); Venezia, Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari.

Ridicarea la cer a mamei Maria, cea glorioasă

 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (15 august 2020)        

Lecturi: Apocalips 11,19a; 12,1-6a.10ab; 1Corinteni 15,20-27a; Evanghelia Luca 1,39-56; lecturi

Omilie

Biserica celebrează triumful Sfintei Fecioare Maria, umila femeie din Nazaret, aleasă dintre toate femeile să dea naștere Salvatorului lumii, promis de Dumnezeu. Astăzi suntem în solemnitatea Adormirii Maicii Domnului, adică intrarea sa definitivă în gloria lui Dumnezeu. Începând din secolul al IV-lea creștinii orientalii sunt în sărbătoare. Împăratul bizantin, Mauriciu (582-602), a transferat-o pe 15 august într-o solemnitate cu totul specială impunând-o în toată Biserica Orientală. În Occident, din secolul al VIII-lea, ia numele de „Ridicarea la cer a Sfintei Fecioare Maria”  [în limba latină – Assumptio Beatae Mariae Virginis]. În Sacramentrarul Gregorian este o procesiune la Roma în noaptea de 15 august până la „Santa Maria Maggiore”. În 1 noiembrie 1950, papa Pius al XII-lea a proclamat dogma: „Declar și definim […] că Neprihănita Mamă a lui Dumnezeu pururia Fecioară Maria, după ce s-a terminat viața pământească, a fost înălțată la gloria cerească cu sufletul și trupul”.  Ce este dogma? Un adevăr de credință. Nu spune precis cum a apărut, dar că Sfânta Maria a fost ridicată cu sufletul și trupul său glorios în mărirea lui Dumnezeu. Ea nu a suferit niciodată corupția mormântului, căci fiind ferită de păcatul strămoșesc. Mormântul gol al Mariei, după mormântul gol al lui Isus, Fiul său, semnifică victoria totală a lui Dumnezeu asupra morții, când la sfârșitul lumii va face să învie spre viața veșnică orice trup unit cu acela a lui Cristos. Maria este prima răscumpărată de Isus. Identificându-se cu Maria, învingătoarea dușmanului primordial cu harul lui Dumnezeu, Biserica, din toate timpurile, continuă să cânte Magnificat – „Preamărește suflete al meu pe Domnul” pentru toate câte le-a făcut pentru noi!