„Împărăția v-a fi luată de la voi” - de Bernadette Lopez |
Evanghelia – Matei 21,33-43: În acel timp, Isus a
spus mai-marilor preoţilor şi fariseilor: 33 "Ascultaţi această
parabolă: Un om a plantat o vie, a înconjurat-o cu un gard, a săpat în ea un
teasc şi a ridicat un turn de pază, apoi a dat-o în arendă unor viticultori şi
a plecat într-o călătorie. 34 Când a sosit timpul culesului, şi-a
trimis slujitorii la viticultori, ca să-şi ridice roadele. 35 Dar
viticultorii au pus mâna pe slujitori şi pe unul l-au bătut, pe altul l-au
ucis, după un al treilea au aruncat cu pietre. 36 Atunci a trimis
alţi slujitori, mai mulţi decât prima dată, dar şi cu aceştia s-au purtat la
fel. 37 În cele din urmă l-a trimis pe fiul său, zicându-şi: «Pe
fiul meu îl vor respecta». 38 Dar viticultorii, când l-au văzut pe
fiul stăpânului, au spus între ei: «Acesta este moştenitorul; haideţi să-l
ucidem şi să luăm noi în stăpânire moştenirea lui». 39 Au pus deci
mâna pe el, l-au îmbrâncit afară din vie şi l-au ucis. 40 Ei bine,
când va veni stăpânul viei, ce le va face acestor viticultori?" 41
Ei îi răspund: "Ca pe nişte răi ce sunt îi va ucide fără milă, iar via o
va arenda altor viticultori, care îi vor da recolta la timpul cuvenit". 42
Isus le zice: "Nu aţi citit niciodată în Scripturi: «Piatra pe care au
aruncat-o zidarii a ajuns în capul unghiului. Domnul a făcut acest lucru şi
este minunat în ochii noştri?». 43 De aceea vă spun: împărăţia lui
Dumnezeu va fi luată de la voi şi va fi dată unui popor, care o va face să
aducă roade".
Omilie
Cântarea
lui Isaia (Is 5,1-7) este o
capodoperă şi pregăteşte parabola lui Isus. Profetul se foloseşte de o alegorie
pentru a descrie în profunzime istoria monotonă a poporului său. Considerate
superficial, evenimentele lui Israel par variate, dar în profunzime repetă
constant acelaşi motiv: pe de o parte este iubirea lui Dumnezeu, pe de altă
parte trădarea poporului. Dar este o istorie – spune Isaia – care nu poate
continua la infinit. Răbdarea lui Dumnezeu are o limită şi va fi o judecată (Is 5,3). Dumnezeu aşteaptă struguri
buni, şi în schimb are struguri sălbatici (Is
5,2). Dincolo de metaforă: era aşteptată dreptatea şi iată este oprimare, era
aşteptată corectitudinea şi iată răutate („el se aştepta la dreptate şi iată
vărsare de sânge; el nădăjduia judecată dreaptă şi iată strigătele celor
nedreptăţiţi”). În acest punct nu rămâne decât pedeapsa: via va cădea în ruină,
nu va mai fi cultivată şi va fi năpădită de spini şi bălării. Dar pedeapsa lui
Dumnezeu nu este niciodată pentru totdeauna. Ameninţările lui Dumnezeu sunt
pentru convertire, nu pentru distrugere.
Este clar
că parabola lui Isus merge exact pe urmele cântării viei din cartea profetului
Isaia, introducând însă cel puţin două precizări. Prima este că păcatul nu
constă doar într-o neascultare generică faţă de Dumnezeu, dar într-un fapt
exact, anume uciderea profeţilor şi, la sfârşit, chiar a lui Mesia. Este vorba
despre o judecată dură asupra lui Israel, dar dacă Matei o redă este pentru că
aceasta este o avertizare continuu şi pentru creştini.
A doua
precizare este că pedeapsa constă în faptul că Împărăţia va fi luată de la
capii Israelului şi va fi dată păgânilor. Va fi luată de la vecini şi va trece
la cei de departe. Şi aceasta este o judecată dură, şi este o continuă
avertizare pentru creştini. Dumnezeu este fideal faţă de poporul său, faţă de
comunitatea sa, dar nu până acolo ca planul său de mântuire să fie întrerupt şi ca exigenţele sale de
adevăr şi de dreptate să fie puse de o parte. Dacă creştinii refuză, exigenţele
sale de dreptate vor găsi în altă parte modul de a se exprima.
(don Bruno
Maggioni [02.10.2005];
trad. pr. Isidor Chinez; sursă: http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=5212).