Vălul Veronicăi (1580-1582) - de El Greco, olio su tela, 51x66 cm, collezione privata |
Evanghelia - Ioan 14,15-21:
În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: 15 "Dacă mă iubiţi,
păziţi poruncile mele, 16 iar eu îl voi ruga pe Tatăl, şi alt
Apărător vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna. 17 El
este Duhul adevărului pe care lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l
vede şi nici nu-l cunoaşte; însă voi îl cunoaşteţi, pentru că rămâne la voi şi
pentru că este în voi. 18 Nu vă voi lăsa orfani: voi veni la voi. 19
Peste puţin timp, lumea nu mă va mai vedea; însă voi mă veţi vedea, pentru că
eu sunt viu şi voi de asemenea veţi fi vii. 20 În ziua aceea veţi
recunoaşte că eu sunt în Tatăl meu, că voi sunteţi în mine şi eu în voi. 21
Cine primeşte poruncile mele şi le păzeşte, acela mă iubeşte; iar cine mă
iubeşte pe mine va fi iubit de către Tatăl meu, şi-l voi iubi şi eu, şi mă voi
arăta lui.
Omilie
Liturgia din duminica aceasta continuă lectura capitolului
14 din evanghelia lui Ioan, din care am citit deja prima parte duminica
trecută. Tema este iubirea, aşa cum apare la început („dacă mă iubiţi...”) şi din concluzie („cine mă iubeşte pe mine va fi iubit de Tatăl meu şi-l voi iubi şi eu,
şi mă voi arăta lui”).
Cred că ideile dominante din evanghelia de astăzi sunt două.
Prima este că criteriul cel mai bun pentru a verifica realitatea
iubirii lui Cristos este ascultarea de voinţa sa, adică respectarea poruncilor,
care în Ioan se reduc la porunca iubirii fraterne. Iar a doua: practica iubirii este locul în care se arată
Isus. Iubirea este epifania lui Dumnezeu, locul darului Duhului, al
întâlnirii cu Sfânta Treime, al manifestării lui Isus. Înălţându-se la cer şi
nemaifiind prezent în mod vizibil, Isus nu-i lasă singuri pe ucenicii săi, doar
că este prezent într-un mod diferit de mai înainte. Cât priveşte iubirea, se
subliniază concretizarea ei: nu cuvinte, nu idei, ci fapte. În concretizarea iubirii,
a dăruirii de sine, se întâlneşte prezenţa Domnului.
În ceea ce priveşte Duhul, este afirmată o opoziţie dintre
ucenici şi lume. Lumea nu este în stare să înţeleagă şi să primească Duhul.
Manifestările Duhului sunt vizibile, şi totuşi lumea este incapabilă să-şi dea
seama pentru că privirea sa vede numai ceea ce o interesează. Pentru a fi
luminaţi de Duhul Sfânt trebuie să ieşim din noi înşine. Dar dacă este adevărat
că lumea nu-l recunoaşte pe Duhul Sfânt, Isus subliniază că Duhul în schimb
este înţeles de ucenici.
Prezenţa intimă şi spirituală a Duhului este noua prezenţă a
lui Isus, este „actualitatea” lui Isus: „nu
vă voi lăsa orfani, voi veni la voi” (In
14,16). Şi datorită Duhului ucenicii vor înţelege realitatea profundă a lui
Dumnezeu, a lui Isus şi a lor înşişi. Isus atrage atenţia, după aceea, că
ucenicii vor fi urâţi de lume şi persecutaţi. Dar totodată îi asigură că ura
lumii şi persecuţia vor fi ambientul în care se va manifesta mărturia Duhului
şi a lor. În marele proces dintre Cristos şi lume, care se desfăşoară în
istorie, Duhul dă mărturie în favoarea lui Isus. În faţa ostilităţii pe care o
vor întâlni, ucenicii vor fi expuşi dubiului, scandalului şi descurajării.
Duhul îl va apăra pe Isus în inima lor, îi va face siguri în neascultarea lor
faţă de lume. Ucenicii vor avea nevoie de siguranţă: Duhul le-o va da.
(Don Bruno Maggioni [01.05.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=4154).