Spre sfârșitul anilor ’80, o
doamnă din Cuneo, Italia, Maria Vittoria Montagnana, a declanșat o mare
polemică de la un gest al ei, și anume: nu mai era de acord ca în clasa unde
își exercita ea meseria de profesoară, să mai fie prezentă pe perete Crucea… „Jos
cu crucea!”, pretindea ea. La momentul respectiv, reacțiile au fost destul de
rapide și destul de eficiente, cel puțin la nivel de opinie publică. Una dintre
reacțiile care avut un impact deosebit cat privește mass/media, a fost cea a
Nataliei Ginzburg, scriitoare evreică. Aceasta a scris un articol în ziarul L’Unità în care apără cu fermitate
necesitatea prezenței Crucii în spațiile publice, inclusiv în școli pentru că,
afirmă ea, crucea ne reprezintă pe toți… crucea face parte din istoria întregii
lumi, cu atât mai mult din istoria Italiei, popor creștin.
Pe moment, polemica a încetat,
însă a revenit în forță în 2006 când Sonia Latsi, o finlandeză de origine
italiană a strigat și ea „Jos Crucea!” din școli, pentru că, zicea ea, o sperie
și o traumatizează pe fiica ei. Ba mai mult, inițiativa ei a dat ocazia ca și
alții din alte țări, inclusiv din Italia, să-și amintească faptul că crucea
deranjeaz și, deci, trebuie dată jos. Știm cu toții că s-a ajuns la curtea
europeană unde magistrații, în primă fază au decretat și ei „Jos Crucea”, însă,
după ce mai multe țări, în frunte cu Italia, s-au unit și prin acțiunea
avocatului Josef Weiler, și acesta evreu, CEDO
a revenit asupra deciziei din 2009 și anul acesta a stabilit că Crucea este
totuși inofensivă și din punct de vedere psihologic, fiind un simbol al
suferinței.