|
Sfântul Iustin |
Viaţa. Sf. Iustin s-a
născut pe la începutul sec. II. Părinţii săi erau păgâni, probabil de origine
latină, şi locuiau la Flavia-Neapolis, vechiul Sichern, astăzi Nablus. Tatăl
sf. Iustin se numea Priscus, iar bunicul său Bacchius. Sf. Iustin a fost
crescut în tradiţia şi cultura păgână, primind o aleasă formaţie spirituală. El
era mistuit de dorul de a cunoaşte adevărul, aşa cum el însuşi ne povesteşte în
Prologul Dialogului cu iudeul Trifon. După o odisee filosofică pe la un
stoic, pe la un peripatetic, pe la un pitagoric şi pe la platonici, sf. Iustin
e îndemnat de un bătrân necunoscut, pe malul mării, la Efes sau la Cezareea
Palestinei, să-i citească pe profeţi, ceea ce-i aduce convertirea la
creştinism. Creştinismul este, pentru sf. Iustin, „singura filosofie sigură şi
folositoare". După convertire, începe sf. Iustin adevărata viaţă de
filosof. El îi spune lui Trifon: „Astfel şi pentru aceste motive sunt eu
filosof. De aici înainte, viaţa autorului nostru este o continuă lucrare de
predicare şi de apărare a creştinismului, de filosofare asupra adevărurilor
fundamentale ale acestuia, de mistuire pentru frumuseţea vieţii creştine.
Partea a doua a vieţii o petrece la Roma, unde înfiinţează o şcoală de
răspândire a doctrinei creştine şi unde are, printre alţii, ca elev pe Taţian
Asirianul. Aici dezvoltă el o intensă activitate apologetică, literară şi
misionară. De aici trimite el împăraţilor, senatului şi poporului roman prima
sa Apologie în favoarea oamenilor de toate neamurile, care sunt pe nedrept
urâţi şi persecutaţi şi tot de aici trimite şi a doua Apologie. Aici sunt
scrise, probabil, şi celelalte lucrări ale sale, în frunte cu Dialogul cu
iudeul Trifon. Tot aici, la Roma, în fine, activitatea sa filosofică şi
catehetică îl pune în conflict cu filosoful cinic Crescens, imoral, ignorant şi
fanfaron. Sf. Iustin ne relatează cum, în discuţii contradictorii, l-a zdrobit
pe acest filosof cinic, mâncău, pederast şi şarlatan, care-i acuza pe creştini
de ateism şi de imoralitate fără să-i cunoască. Înfrânt, Crescens îl denunţă pe
sf. Iustin, care e condamnat la moarte şi executat în 165-166, cu încă alţi
şase creştini sub prefectul Iunius Rusticus. Biserica îl prăznuieşte la 1
iunie.
Opera. Sf. Iustin a scris
lucrări numeroase şi de o importanţă excepţională. Despre unele vorbeşte el
însuşi sau sf. Irineu, despre cele mai multe relatează, cu extrase, Eusebiu şi,
aproape transcriindu-l pe acesta, Ieronim. În tabloul cel mai complet pe care
Eusebiu ni l-a transmis despre lucrările sf. Iustin, găsim menţionate: 1) o
primă Apologie adresată lui Antonin Piul, fiilor săi, senatului şi
poporului roman, tratând despre doctrina creştină; 2) o a doua Apologie
despre credinţa creştină, adresată, zice Eusebiu, lui Antonin Verus, adică
lui Marcu Aureliu; 3) un Cuvânt către Greci, în care autorul, după ce se
întinde mult asupra unor probleme dezbătute de creştini şi de filosofii greci,
tratează despre natura demonilor; 4) o altă lucrare adresată grecilor şi
intitulată Combatere; 5) o alta Despre monarhia lui Dumnezeu, în
care monoteismul e tratat cu ajutorul sf. Scripturi şi al autorilor greci; 6) o
scriere intitulată Psalmistul; 7) o alta în formă de scolii, Despre
suflet, în care redă şi părerile filosofilor greci, pe care făgăduieşte să
le combată într-o altă carte; 8) Dialogul cu iudeul Trifon, o discuţie
avută la Efes cu Trifon, cel mai renumit evreu din vremea sa, în care se arată
cum sf. Har l-a împins pe sf. Iustin la învăţătura credinţei şi care a fost
rolul Vechiului Testament faţă de Noul Testament. Eusebiu adaugă: „Foarte multe
alte lucrări ale sf. Iustin se află în mâinile a mulţi fraţi". Dintre
aceste foarte multe. Sf. Iustin menţionează în prima sa Apologie: 1) o
scrisoare Contra lui Marcion, pe care o citează şi din care face extrase
Sf. Irineu; 2) un Tratat contra tuturor ereziilor. Ieronim reproduce cu
fidelitate pe Eusebiu. Un număr de alte lucrări care-i sunt atribuite, nu sunt
autentice. Trei dintre ele sunt semnalate şi de Eusebiu în lista pomenită: 1) Cuvânt
către Greci 2) Îndemn către Greci; 3) Despre monarhia lui Dumnezeu.
Critica înclină să creadă că Eusebiu a cunoscut aceste trei scrieri şi le-a
atribuit, pe nedrept, sf. Iustin. Alte lucrări atribuite sf. Iustin sunt sigur
neautentice, ca: Scrisoarea către Zena şi Serenus, Expunerea mărturisirii
ortodoxe, Întrebări şi răspunsuri către ortodocşi, Întrebări creştine către
păgâni, Întrebări păgâne către creştini, Combaterea unor păreri aristotelice.
Fragmentul Despre înviere (Migne, P.G. VI, col. 1572 D. 159 i A) pare a
fi autentic. Dintre operele autentice s-au păstrat trei în întregime: Apologia
I, Apologia II şi Dialogul cu iudeul Trifon.
Doctrina. Sf. Iustin e una
din minţile cele mai înzestrate şi mai adânci ale timpului său. El a ridicat
probleme noi, atât în teologie cât şi în filozofie şi a încercat să arunce o
punte solidă între cugetarea profană elenică şi cea creştină. Punctele sale de
vedere n-au fost totdeauna strict ortodoxe, dar ele au provocat o problematică
bogată pe care o vor lărgi şi adânci generaţiile patristice următoare. Odiseea
sa pe la atâtea şcoli filosofice şi ancorarea sa intelectuală în platonism,
care-l satisfăcea prin teoria ideilor şi prin speranţa de a vedea imediat pe
Dumnezeu, îi dăduseră, peste drama sa interioară, o aparatură filosofică şi
unele certitudini intelectuale care-l legaseră spiritualmente foarte puternic
de păgânism.
Dumnezeu este nenăscut,
veşnic, fără nume şi sălăşluind în cele supracereşti. La începutul Dialogului
cu iudeul Trifon, sf. Iustin defineşte astfel pe Dumnezeu: „Dumnezeu este
ceea ce e acelaşi şi veşnic asemănător şi cauză de existentă pentru toate
celelalte lucruri, acesta este Dumnezeu" (III, 5). După convertire,
Dumnezeul acesta impersonal, abstract şi niţel incoerent devine un Dumnezeu
personal, viu, pur, desăvârşit din punct de vedere moral, foarte adevărat sau
real faţă de demonii inconştienţi. El e Tatăl dreptăţii, al cumpătării şi al
tuturor celorlalte virtuţi. El e atotputernic, capabil să asigure învierea
oamenilor, căci „ceea ce e cu neputinţă la oameni, e cu putinţă la
Dumnezeu". Acest Dumnezeu a creat lumea din bunătate faţă de oameni şi
lucrarea dumnezeiască este imuabilă şi veşnică.
Logosul are rolul
principal în actul creaţiei, al pregătirii umanităţii pentru mântuire şi al
mântuirii propriu-zise. Epitetul de „Prim născut" pe care-l dă Fiului, arată
rolul de instrument pe care Acesta îl are în lucrarea creaţiei, a cărei cauză
este Tatăl. Sf. Iustin este subordinaţianist. Fiul este Primul născut al
Tatălui, dar şi Unul născut. El e adorat în al doilea rând: el e prima putere
după Tatăl. Tatăl l-a născut înaintea tuturor creaturilor, în vederea aducerii
acestora la existenţă. Logosul are deci un început, care precede cu puţin pe
acela al lumii. Dar Dumnezeu are Logosul său interior din veci. Sf. Duh e Duhul
profetic care a insuflat sf. Scriptură şi care se purta deasupra apelor la
creaţie. Acest Duh are locul al treilea, după Logos.
Teoria Logosului e una din
creaţiile cele mai originale ale sf. Iustin. Cum poate raţiunea umană să
participe la întreaga Raţiune divină? Fiecare raţiune posedând o sămânţă a
Logosului, această sămânţă o face capabilă de cunoaşterea adevărului. E drept
că raţiunea profană nu se poate compara cu învăţătura creştină. Tot ceea ce
filosofii şi legislatorii au descoperit ca drept, a fost opera pătrunderii şi
reflecţiei raţiunii lor imperfecte. Pentru că n-au cunoscut toate ale
Logosului, care este Cristos, aceşti filosofi şi legislatori s-au contrazis
adesea. Şi, totuşi, cei care, înainte de Cristos, au încercat să înţeleagă şi
să dovedească adevărul prin raţiune, cu mijloacele de care dispune omul, au
fost duşi în faţa tribunalelor ca nelegiuţi şi temerari. Acela care a ajuns
aici cu cea mai mare putere şi care şi-a atras aceleaşi acuzaţii ca noi,
creştinii, a fost Socrate. E drept că Socrate n-a putut convinge pe nimeni să moară
pentru învăţătura lui, cum a putut face Cristos, dar el împreună cu Heraclit şi
cu alţii, graţie faptului că au putut vedea unele adevăruri, merită numele de
creştini înainte de Cristos. Elementele adevărate din filosofia profană se
datoresc mai ales împrumutului pe care aceasta l-a făcut din literatura
Vechiului Testament. Filosofia nu poate da nimic solid fără ajutorul
revelaţiei.
[…]
Sf. Maria e pentru prima
dată apropiată de Eva şi tratată într-un paralelism antitetic.
Sf. Botez şi Sf.
Euharistie sunt tratate pe larg la sfârşitul Apol. 1. 61. 65-67 sf.
Iustin afirmă prezenţa reală a lui Cristos în sf. Euharistie. Pâinea şi vinul
nu sunt pâine şi vin obişnuite, ci sunt Trupul şi Sângele lui Isus cel
întrupat, ajunse la această prefacere prin rugăciune. Sf. Euharistie are
caracter de jertfa.
Caracterizare. Sf. Iustin
împodobeşte ca o cunună grupul apologeţilor sec. II. Suflet profund religios şi
drept, el a căutat adevărul prin toate sistemele filosofice, nereuşind să-l
găsească decât în creştinism. Creştinismul a devenit pentru el singura
filosofie sigură şi utilă.
El a scris opere variate, punând
problemele complexe ale principalelor sisteme de filosofie veche ca platonismul
şi stoicismul în legătură cu acelea ale creştinismului: teodicee, sf. Treime,
cosmologie, hristologie, sf. Taine etc.
Sf. Iustin a aruncat o punte
solidă de înţelegere între credinţa creştina şi filosofia profană din toate
timpurile prin teoria Logosului, cea mai originală creaţie a cugetării sale
filosofice.
Sf. Iustin este un fervent
susţinător al învierii morţilor.
Mărturia sf. Iustin pentru
săvârşirea sf. Liturghii şi pentru practicarea Botezului şi a sf. Euharistii
este foarte preţioasă.
Teologia sf. Iustin nu e
totdeauna aşa de sigură cum e credinţa lui. El are erori cu privire la
raporturile intertrinitare, la suflet, la demoni; el profesează hiliasmul.
Aceste erori sunt explicabile prin noutatea însăşi a problemelor din care ele
au răsărit, prin influenţa platonismului şi prin fragilitatea speculaţiilor
creştine. Hiliasmul e datorat influenţei lui Papias.
Sf. Iustin a fost un mare
misionar.
Bibliografìe: Ediţii:
Migne, P.G. 6; sunt şi alte ediţii ca acelea ale lui Otto, Rauschen,
Archambault şi alţii. Istorii literare, studii şi manuale: Eusebiu. Ist.
bis., 4. 8, 3, 4/5.6. 7, 8; 4, 11, 8-11; 4, 12; 4, 16; 4. 18, 1-10;
Ieronim, De viris ill. 23; Aimé Puech, Les apologistes grecs du II-e
siècle du notre ère, Paris, 1912. pp. 46-147; J. Rivière, Saint Iustin
et les apologistes du second siècle. (La pensée chrétienne) éd. 2, Paris
1907; I. Coman, Teoria Logosului în Apologiile Sf. Iustin Martinii şi
filosoful, Bucureşti. 1942: O. Bardenhcwer, Les Peren de l'Eglise, leur
rie et leurs œuvre, Nouvelle édition français enterement refondue par P.
Godet et C. Verschaffel, tome I, Paris 1905, pp. 115-135; Idem, Geschichte
der allkirchlichen Literatur, erster band, zweite, umgerab. Auflage,
Freiburg im Breisgau. 1913. pp. 206-262; F. Cayré. Précis de Patrologie,
tome I, Paris, 1927, pp. 109-124; Ubaldo Mannucci, Instituzioni di Patrologìa
ad uso delle scuole teologiche. Parte I, terza ediz. riveduta, Roma. 1931,
pp. 53-62; B. Altaner. Patrologie, 1938. pp. 62-67.