Alungarea vânzătorilor din templu (1570) - de El Greco [National Gallery of Art, Washington] |
Evanghelia Ioan 2,13-25: Paştele iudeilor era
aproape, iar Isus a urcat la Ierusalim. Şi a găsit în templu vânzătorii de boi,
de oi şi de porumbei şi pe schimbătorii de bani şezând acolo. Făcând un bici
din funii, i-a alungat pe toţi din templu, la fel ca şi oile şi boii; a
împrăştiat monedele schimbătorilor de bani şi a răsturnat mesele, iar celor
care vindeau porumbei le-a zis: “Luaţi acestea de aici! Nu faceţi casa Tatălui
meu casă de negustorie”. Discipolii lui şi-au adus aminte că fusese scris:
Zelul pentru casa ta mă mistuie. Aşadar, l-au întrebat iudeii şi i-au zis: “Ce
semn ne arăţi că ai dreptul să faci acestea?” Isus le-a răspuns: “Dărâmaţi
acest templu şi în trei zile îl voi ridica!” Aşadar, i-au zis iudeii: “Acest
templu a fost construit în patruzeci şi şase de ani şi tu îl vei ridica în trei
zile?” Însă el vorbea despre templul trupului său. Deci, când a înviat din
morţi, discipolii lui şi-au amintit că a spus aceasta şi au crezut în Scriptură
şi în cuvântul pe care îl spusese Isus. Pe când era în Ierusalim, la
sărbătoarea Paştelui, mulţi, văzând minunile pe care le făcea, au crezut în
numele lui. Dar Isus nu se încredea în ei pentru că el îi cunoştea pe toţi. Şi
nu avea nevoie ca cineva să aducă mărturie despre om, pentru că el cunoştea ce
era în om.
Omilie
În acest
episod al evangheliei după Ioan (In 2,13-25)
uimeşte gestul foarte polemic al lui Isus: „a făcut un bici, i-a alungat pe
toţi din templu, răsturnând la pământ tejghelele schimbătorilor de bani”. Nu
cred că acest gest vrea să însemne că actul de cult trebuie să se desfăşoare cu
demnitate: nu cu zgomotul pieţii dar în tăcere şi reculegere. Este prea puţin.
Gestul polemic al lui Isus face trimitere la profeţi, care au polemizat adesea
cu templul şi cu cultul care se desfăşura în templu, nu ca să-l suprime, dar ca
să-l purifice. Profeţii aminteau continuu că cultul nu este numai adoraţie:
este în acelaşi timp misiune şi convertire. Cu atât mai mult este adevărat cu
cât elementul esenţial al cultului la templu era ascultarea Cuvântului, iar
aceasta angaja viaţa. Mai ales profeţii aminteau că în templu este întâlnit
Dumnezeu cel viu: nu un Dumnezeu închis în templu şi preocupat de sine, dar un
Dumnezeu interesat de ceea ce are loc afară.
Dar
evanghelistul Ioan nu se mulţumeşte să ni-l prezinte pe Isus care, în felul
profeţilor antici, ne cheamă la adevăratul cult. Afirmă că Isus – şi exact
Cristos mort şi înviat – este adevăratul templu: „El vorbea despre templul trupului
său”. Ce înseamnă a afirma că Isus este adevăratul templu? Dublă era
semnificaţia templului în Vechiul Testament: locul întâlnirii cu Dumnezeu şi
locul de adunare a triburilor. Aşadar o dimensiune verticală şi una orizontală.
Isus este exact aceasta, afirmă evanghelia lui Ioan. În el putem face o
adevărată experienţă despre Dumnezeu şi în el putem face o autentică experienţă
de fraternitate.
A-l
întâlni pe Dumnezeu este dorinţa întregii Biblii, întrebarea care o parcurge de
la un capăt la altul: unde şi cum pot să-l întâlnesc pe Domnul? În Isus,
răspunde Ioan. Lui Filip care îi cerea „Doamne, arată-ni-l pe Tatăl!”, Isus îi
răspunde: „De atâta timp eşti cu mine şi încă nu ştii? Cine mă vede pe mine îl
vede pe Tatăl” (In 14,8-9). Iar
dorinţa Bibliei (şi a fiecărui om) mai este şi alta: să iasă din risipire şi să
se întâlnească împreună, să renunţe la contrapoziţii şi să trăiască precum
fraţii. Dar unde şi cum este posibil? În jurul lui Isus şi a Crucii sale,
răspunde Ioan: „Când voi fi înălţat de la pământ, adică pe Cruce, îi voi atrage
pe toţi la mine”. „Toţi” înseamnă universalitatea cea mai completă. Iar „a
atrage” nu înseamnă o forţă care te constrânge, dar o frumuseţe care te
încântă. Răstignitul înălţat descoperă că iubirea care de atâtea ori apare învinsă
este în realitate victorioasă, capabilă chiar să învingă moartea. Aceasta este
vestea cea bună pe care orice om ar voi s-o audă totdeauna.
(pr. Bruno Maggioni
[19.03.2006]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: