Isus vindecă pe orbul din naștere
|
Evanghelia - Ioan 9,1.6-9.13-17.34-38
(forma scurtă): În acel timp, 1 Isus a văzut un om care era orb din
naştere. 6 După ce a zis acestea, a scuipat pe pământ şi a făcut
tină din scuipat. Apoi a uns ochii orbului cu tina aceasta, 7 şi i-a
zis: "Du-te şi te spală în scăldătoarea Siloe". El s-a dus, s-a
spălat şi, când s-a întors, vedea. 8 Vecinii şi cei care îl văzuseră
mai înainte cerşind ziceau: "Nu este acesta cel care şedea şi
cerşea?" 9 Unii ziceau: "El este!" Alţii ziceau:
"Nu! dar seamănă cu el". Dar el zicea: "Eu sunt!" 13
L-au adus la farisei pe cel care fusese orb mai înainte. 14 Era o zi
de sâmbătă când făcuse Isus tină şi-i deschisese ochii. 15 Fariseii
l-au întrebat şi ei cum şi-a căpătat vederea. Şi el le-a zis: "Mi-a pus
tină pe ochi, m-am spălat şi văd". 16 Atunci unii dintre
farisei au început să zică: "Omul acesta nu vine de la Dumnezeu, pentru că
nu ţine sâmbăta". Alţii ziceau: "Cum poate un păcătos să facă
asemenea minuni?" Şi era dezbinare între ei. 17 Iarăşi l-au
întrebat pe orb: "Tu ce zici despre el, cu privire la faptul că ţi-a
deschis ochii?" "Este un profet!", le-a răspuns el. 34
Ei i-au răspuns: "Tu eşti cu totul cufundat în păcat de la naştere şi vrei
să ne înveţi pe noi?" Şi l-au dat afară. 35 Isus a auzit că
l-au dat afară şi, când l-a întâlnit, i-a zis: "Crezi tu în Fiul lui
Dumnezeu?" 36 El a răspuns: "Cine este, Doamne, ca să cred
în el?" 37 I-a zis Isus: "Tu îl vezi, este cel care
vorbeşte cu tine!" 38 "Cred, Doamne", i-a zis el. Şi
i s-a închinat.
Omilie
În drumul pe care Biserica ne propune să-l facem spre Paşte,
după tema apei, iată tema luminii, sau mai bine spus, a iluminării, acţiune
împlinită de Isus pentru ca noi să vedem şi să fim smulşi din întuneric.
Fragmentul evangheliei este o lungă relatare, construită în mod minunat, una
dintre cele mai preţioase din evanghelia a parta, adevărată capodoperă a artei
dramatice. La Ierusalim, acolo unde se celebrează sărbătoarea corturilor (sukkot), sărbătoarea luminii în care
esplanada templului era toată luminată, Isus declară: „Eu sunt lumina lumii!” (In
8,12) şi dă un semn, arată cum luminează această lumină.
Isus şi ucenicii săi trec pe lângă un orb: Evanghelia
citeşte în privirea lor cu care se îndreaptă cei prezenţi spre acel om. Mai întâi
ucenicii, care-i pun lui Isus o întrebare asemenea celei pe care o punem şi
noi. În faţa răului, noi simţim nevoia unei explicaţii, vrem să găsim
vinovatul: „A păcătuit acest orb, ca să
merite orbirea, sau au păcătuit părinţii săi?” Nu este scris: „Eu, Domnul, sunt un Dumnezeu gelos care
pedepseşte vina părinţilor în fii până la a treia şi a patra generaţie” (Ex 20,5)?
Isus refuză modul categoric al acestei explicaţii şi
răspunde arătând acţiunea lui Dumnezeu, iubirea lui Dumnezeu! Isus refuză explicaţiile
obişnuite, chiar pioase şi se angajează să facă o deosebire, să distrugă răul,
făcând solidaritate cu cel care suferă. Acesta este unicul comportament al lui
Dumnezeu, pe care omul trebuie să-l adopte. Iată, în faţa orbului două optici
diferite: privirea ucenicilor care culpabilizează, şi aceea de compasiune şi de
solidaritate din partea lui Isus. El face tină din salivă şi pământ, unge
ochii orbului cu această tină cu un gest terapeutic ce aminteşte gestul lui
Dumnezeu atunci când l-a creat pe Adam, şi apoi i-a cerut orbului să meargă la
piscina Siloe (adică a trimisului) ca
să se spele. Isus, care în evanghelia a patra este numit de mai multe ori
trimisul lui Dumnezeu, trimite orbul să se spele la apa trimisului: orbul a
făcut aşa şi s-a vindecat.
În acest moment urmează „vederea”
diferită a martorilor. Isus a ieşit din scenă, dar începe procesul împotriva
lui, prin orbul vindecat. Mai întâi vecinii se întreabă dacă într-adevăr cel
vindecat care vede este aceeaşi persoană cu cel care era orb sau este unul care
seamănă cu el. Apoi vin fariseii care se informează despre modul în care a fost
vindecat şi îl contestă: de ce Isus a făcut în zi de sâmbătă un act medical,
oprit în acea zi? Vin părinţii orbului din naştere, oameni săraci, care spun şi
nu spun, plini de teamă faţă de autoritatea religioasă.
Fariseii cu ştiinţa lor teologică şi autoritatea lor, nu se
gândesc să-l întâlnească pe Isus ca să-l interogheze, dar dau o sentinţă: „Noi ştim că acest om este un păcătos!”
Se termină astfel procesul în contumacie în care cei care se fac judecători ai
lucrării lui Dumnezeu sfârşesc prin dispreţ spunând că atât Isus cât şi orbul
din naştere şi care acum vede sunt păcătoşi. În realitate însă orbul nu numai
că vede, dar contemplează şi deosebeşte în credinţă cine este trimisul lui
Dumnezeu, care l-a salvat.
Concluzia
arată că cei care credeau că judecă au fost deja judecaţi de Isus, că cei care
vedeau şi credeau că văd apar ca orbi, că cei care îi arătau pe alţii ca
păcătoşi apar pradă unei oribiri păcătoase, cu inimi împietrite. Să ne
întrebăm: cine este orb şi cine vede? Rămâne orb cel care-şi împietreşte inima
în faţa lui Cristos. Vede cel care discerne orbirea sa şi se deschide acţiunii
Domnului care însănătoşeşte. (Enzo Bianchi [02.03.2008]; trad. pr. Isidor Chinez).