Învierea lui Lazăr - de Jean Baptiste Jouvenet |
Evanghelia - In 11,1-45 (forma scurtă: In 11,3-7.17.20-27.33-45): 3 În acel timp, surorile au trimis vorbă la Isus: "Doamne, iată,
acela pe care îl iubeşti este bolnav". 4 Dar Isus, auzind aceasta, a
zis: "Boala aceasta nu aduce moartea; ea este spre slava lui Dumnezeu, pentru ca
prin ea să fie preamărit Fiul lui Dumnezeu". 5 Isus îi iubea pe
Marta, pe sora ei Maria şi pe Lazăr. 6 Totuşi, după ce a auzit că
Lazăr este bolnav, a mai zăbovit două zile în locul în care era; 7
apoi a zis ucenicilor: "Să mergem iarăşi în Iudeea". 17 Când a ajuns
Isus l-a găsit pe Lazăr de patru zile în mormânt. 20 Când a auzit
Marta că vine Isus, i-a ieşit în întâmpinare, în timp ce Maria a rămas în casă.
21 Marta i-a zis lui Isus: "Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu
nu ar fi murit. 22 Dar ştiu că şi acum Dumnezeu îţi va da tot ce îi
vei cere". 23 Isus i-a răspuns: "Fratele tău va învia". 24
I-a spus Marta: "Ştiu că va învia, la înviere, în ziua de apoi". 25
Isus i-a zis: "Eu sunt învierea şi viaţa; cine crede în mine, chiar dacă moare,
va trăi. Şi oricine trăieşte şi crede în mine nu va muri în veci. Crezi tu
aceasta?" 27 Ea a răspuns: "Da, Doamne, eu cred că tu eşti Cristos,
Fiul lui Dumnezeu, care ai venit în lume". 33b Isus a fost profund
mişcat şi a întrebat: "Unde l-aţi pus?" I-au răspuns: "Doamne, vino şi vezi!"
35 Şi lui Isus i-au dat lacrimile. 36 Atunci iudeii au
spus: "Iată cât de mult îl iubea!" 37 Dar unul dintre ei a zis: "El
care a deschis ochii orbului din naştere nu putea face ca Lazăr să nu moară?"
38 Din nou fiind adânc mişcat, Isus a mers la mormânt. Mormântul era
o grotă, la intrarea căreia era aşezată o piatră. 39 Isus le-a zis:
"Daţi piatra la o parte!" Marta, sora răposatului, i-a zis: "Doamne, miroase
deja, căci e mort de patru zile". 40 Isus i-a zis: "Nu ţi-am spus, că
dacă vei crede, vei vedea slava lui Dumnezeu?" 41 Au dat deci piatra
la o parte. Isus şi-a ridicat ochii spre cer şi a zis: "Tată, îţi mulţumesc că
m-ai ascultat. 42 Eu ştiam că tu mă asculţi întotdeauna, dar vorbesc
astfel pentru poporul care stă împrejur ca să creadă că tu m-ai trimis". După ce
a spus aceste cuvinte, a strigat cu glas puternic: "Lazăre, vino afară!"
44 Şi a ieşit mortul cu mâinile şi picioarele înfăşurate şi cu faţa
acoperită cu un ştergar. Isus le-a zis: "Dezlegaţi-l şi lăsaţi-l să meargă!"
45 Văzând cele săvârşite de Isus, mulţi dintre iudeii care veniseră
la Maria, au crezut în el.
Omilie
Lunga povestire a învierii lui Lazăr este scrisă fără
îndoială cu multă artă. Multe aspecte s-ar putea sublinia. Consider însă că
punctul de răscruce este suprapunerea a două momente: Lazăr părăsit în moarte
şi Isus părăsit pe cruce.
Povestirea începe cu o chemare din partea surorilor:
„Doamne, cel pe care îl iubeşti este bolnav”. Dar pentru a primi această
chemare, Isus trebuie să se reîntoarcă în Iudea punând în pericol viaţa sa.
Aceasta este coincidenţa de care se foloseşte Ioan ca să suprapună cele două
momente. Amândouă sunt pentru om un scandal. Isus îl iubeşte pe Lazăr (aceasta
se subliniază în repetate rânduri) şi totuşi îl lasă să moară: de ce? Fiecare
înţelege că este vorba despre misterul existenţei omului: o promisiune de viaţă
care apoi pare înşelată, o promisiune a lui Dumnezeu care apoi pare să se
contrazică. Un mister neliniştitor, care nu trebuie atenuat în nici un mod. Şi
Isus a plâns în faţa morţii prietenului, aşa cum a s-a simţit pierdut în faţa
crucii iminente. Moartea, ca şi crucea, continuă să rămână ceva de neînţeles:
eşti în faţa lui Dumnezeu care spune că te iubeşte şi totuşi pare că te
părăseşte. Isus pânge, demonstrând în felul acesta că-l iubeşte profund pe
Lazăr. Dar iată întrebarea: „acesta care a deschis ochii orbului nu putea face
ca să nu moară?” Este întrebarea celor prezenţi şi este şi întrebarea noastră.
Dar aceeaşi cerere, aș îndrăzni să spun amplificată, i se
propune şi pe cruce lui Isus. Dacă Isus este Fiul lui Dumnezeu, iubit de
Dumnezeu, de ce este părăsit pe cruce? Dacă Dumnezeu este cu el, nu ar trebui
să se întâmple ceva diferit?
Şi astfel misterul existenţei omului, iubit de Dumnezeu şi
totuşi lăsat pradă morţii, se oglindeşte şi se măreşte în misterul crucii lui
Isus. Dar şi se rezolvă. Pentru că există un punct de vedere şi un alt punct de
vedere, şi despre cruce şi despre existenţa omului sunt posibile două lecturi.
Există o privire lipsită de credinţă a omului care se opreşte la scandal şi
vede în moartea omului ca şi în crucea lui Cristos semnul falimentului. Şi
există privirea celui care se deschide credinţei şi depăşeşte scandalul, şi
vede că în crucea lui Isus străluceşte învierea, ca şi în moartea omului.
Acesta este pentru creştini punctul important: dacă vrem să găsim în istorie şi
în viaţă un sens, trebuie să ştim să vedem în crucea lui Cristos gloria lui
Dumnezeu. Nu este posibil altfel. Cu această referinţă la misterul existenţei
omului – care se oglindeşte în misterul Crucii lui Cristos, se amplifică şi se
rezolvă – putem să încheiem şi lectura noastră. Ioan a ştiut să transforme
episodul cu Lazăr într-un discurs teologic înalt, şi tocmai de aceea şi
existenţial, adresat fiecărui om care are curajul de a-şi pune întrebări asupra
existenţei.
(Don Bruno Maggioni [13.03.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: