sâmbătă, 2 noiembrie 2024

† Duminica a 31-a de peste an [B]: Iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui [3 noiembrie 2024]

Isus de cele două porunci. 

Iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (3 noiembrie 2024)

Lecturi biblice: Deuteronom 6,2-6; Evrei 7,23-28; Evanghelia Marcu 12,28b-34; lecturi biblice

Omilie

Iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui sunt temelia vieții de credință, atât în ​​Vechiul Testament, cât și în Noul Testament. Prima lectură reprezintă un fragment care îndeamnă [exortativ], preluat din al doilea discurs al lui Moise despre respectarea poruncilor divine: „să te temi de Domnul Dumnezeul tău, ca să păzeşti toate hotărârile şi toate poruncile sale pe care eu ţi le dau” (Dt 6,2). Evanghelia prezintă dialogul dintre Isus și un scrib [cărturar] despre ceea ce este cel mai esențial în legea mozaică și amintește punând pe buzele Domnului două texte din Vechiul Testament: primul este luat din cartea Deuteronomului ce ne vorbește despre iubirea lui Dumnezeu [„Ascultă, Israele: Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să-l iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău şi din toată puterea ta!” (Mc 12,29-30)], iar al doilea este din cartea Leviticului: e iubirea de aproapele [„să-l iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi!” (Mc 12,31)]. În ciuda complexității legislației ebraice, cu interpretarea legilor rabinice, legea mozaică, în învățătura lui Isus este fundamental de simplă: sunt două porunci, ce dau naștere la toate celelalte. A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă a-l recunoaște ca „stâncă”, „refugiu”, „mântuire” „eliberator”, căci el este credincios (cf. Ps 17 – psalmul responsorial). A doua lectură are în vedere preoția lui Isus: Cristos „pentru că rămâne în veci, are o preoţie netrecătoare. […] poate să mântuiască definitiv pe cei care se apropie prin el de Dumnezeu, căci este totdeauna viu” (Evr 7,24-25). Este pentru că jertfa lui are valoare pentru toate veacurile.

vineri, 1 noiembrie 2024

† Pomenirea răposaților: Speranța învierii [2 noiembrie 2024]


 Speranța învierii

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (2 noiembrie 2024)

Lecturi biblice:  Iob 19,1.23-27a; Romani 5,5-11; Evanghelia Ioan 6,37-40; lecturi biblice

Omilie

În celebrarea de astăzi a pomenirii tuturor răposaților, Biserica ne oferă texte biblice care ne permit să vorbim despre o temă de care ar fi mai bine să păstrăm tăcere: ar fi mai înțelept să taci decât să spui lucruri în fața misterului morții. Moartea este marele zid de care ne ciocnim cu toții. În ea noi experimentăm ideea că viața noastră se termină definitiv. Cuvântul lui Dumnezeu ne îngăduie să vorbim pentru că, într-un anumit fel, ne conduce dincolo de granițele lucrurilor vizibile. Liturgia de astăzi cuprinde trei cicluri de lecturi, la alegere.

Prima Liturghie pentru răposați

În lectura întâia luată din cartea lui Iob (Iob 19,1.23-27) este o scurtă secțiune din răspunsul lui Iob către Bildad, unul dintre cei trei prieteni care, aflând de nenorocirea lui, merge să-l găsească. Întregul discurs s-ar putea încadra în genul literar al lamentației cu caracter trist și tânguitor (cel al bocetului), dar versurile alese de liturgiști – și desprinse din context – prezintă o exclamație pătrunsă de speranță în o altă lume: „Știu că răscumpărătorul meu este viu şi că, în cele din urmă, se va ridica peste ţărână. […] Eu însumi îl voi vedea şi ochii mei vor privi” (v. 25.27). Este o m[rturisire de credință în viață de după viață. Se afirmă posibilitatea cunoaşterii directe a lui Dumnezeu, contemplată cu ochii propriului duh, eliberat de învelişul trupului.

joi, 31 octombrie 2024

† Toți Sfinții: Trăind iubirea lui Dumnezeu [1 noiembrie 2024]

 Trăind iubirea lui Dumnezeu

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (1 noiembrie 2024)

Lecturi biblice: Apocalips 7,2-4.9-14; 1Ioan 3,1-3; Evanghelia Matei 5,1-12a; lecturi biblice 

Omilie

Rugăciunea zilei – colecta, compusă de liturgiști – explică motivația sărbătorii de astăzi prin aceste cuvinte: „Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ne-ai dat bucuria de a cinsti într-o singură sărbătoare meritele tuturor sfinților, te rugăm, ca, având în fața ta o asemenea mulțime de mijlocitori, să primim belșugul mult dorit al îndurării tale”. Este îndurarea și iubirea lui Dumnezeu! O unică sărbătoare ce le conține pe toate celelalte! Cele trei lecturi prezintă o imagine diferită a sfințeniei. În Biblie, sfințenia nu este asociată cu miracole sau cu un comportament eroic excepțional. În Scriptură, „sfântul” este în primul rând Dumnezeu: numai Domnul este „Cel Sfânt”, nu pentru că este atotputernic, ci pentru că iubește oamenii cu o iubire fidelă, care nu dă greș nici măcar în faţa infidelităţii. Toți sunt chemați la sfințenie. Nu este o chemare la ordinea eroică, dar la un respect față de căile lui Dumnezeu și ale oamenilor. Drumul sfințeniei este felurit și numeros. Toate decurg din relația profundă pe care Dumnezeu o stabilește cu oamenii, transformându-i în făpturi noi, capabile să trăiască calea iubirii.