Ioan Botezătorul numește pe Cristos ca Mielul lui Dumnezeu [„Ecce Agnus Dei”] (1623) - de Domenico Zamperi detto il Domenichino, Basilica di S. Andrea della Valle, Roma |
Evanghelia – Ioan 1,35-42: În ziua următoare, Ioan stătea din nou
împreună cu doi dintre discipolii săi. Şi, privindu-l pe Isus care trecea, a
zis: „Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu!” Cei doi discipoli ai săi l-au auzit
vorbind şi l-au urmat pe Isus. Isus s-a întors şi, văzându-i că îl urmează,
le-a zis: „Ce căutaţi?” Ei i-au spus: „Rabbi – ceea ce, tradus, înseamnă
«Învăţătorule» – unde locuieşti?” El le-a zis: „Veniţi şi vedeţi”. Aşadar, au
venit şi au văzut unde locuieşte şi au rămas la el în ziua aceea. Era cam pe la
ceasul al zecelea. Unul dintre cei doi, care îl auziseră pe Ioan şi-l urmaseră
[pe Isus], era Andrei, fratele lui Simon Petru. Acesta l-a întâlnit mai întâi
pe fratele său, Simon, şi i-a spus: „L-am găsit pe Mesia!” – care, tradus,
înseamnă „Cristos” – şi l-a adus la Isus. Privindu-l, Isus i-a zis: „Tu eşti
Simon, fiul lui Ioan; tu te vei numi «Chefa» – care înseamnă «Petru»”.
Omilie
„În acel timp, Ioan stătea încă acolo”. S-au terminat
epifaniile, manifestările Domnului, şi totuşi Ioan, omul aşteptării, al
visului, al căutării unei noi, este încă acolo. Merge în profunzime, nu se
resemnează, nu reduce Crăciunul la un sentiment vag care lasă viaţa aşa cum
este. Ucenicul este omul pământului, căci se află acasă în toate ţările şi este
familial cu toţi oamenii. Ucenicul, însă, este şi omul cerului: aşteaptă
împărăţia lui Dumnezeu. Pentru aceasta nu pleacă, nu fuge departe, nu se
resemnează. Ioan rămâne încă acolo. Nu pleacă în căutarea unor senzaţii noi sau
a unei lumi virtuale. Nu priveşte lumea cu o inimă cinică, aşa cum sfârşeşte să
facă cel care nu are speranţă. Continuă să se schimbe pe sine însuşi şi să
aştepte. Îşi fixează privirea asupra lui Isus care trece. Îl arată din nou:
„Iată mielul lui Dumnezeu”. Trebuie să-l recunoaştem, aşa confuzi şi nesiguri
cum suntem. Iată-l pe cel mic, care cu omenitatea sa face concret chipul lui
Dumnezeu. Iată mielul care se lasă dus la tăiere pentru a învinge răul. Iată
răspunsul la aşteptările de fericire, de iubire, de vindecare, de pace, de
punere capăt la diviziuni.
Pentru Andrei şi Ioan, Botezătorul este cel care îl arată pe
Domnul, cel de care au într-adevăr nevoie şi care poate da sens vieţii lor. Îl
urmează, deşi de la distanţă. Nu ştim dacă Isus şi-a dat seama imediat de cei
doi; este sigur că la un moment dat se întoarce înapoi şi îi întreabă: „Ce
căutaţi?” Şi aici iniţiativa pleacă de la Dumnezeu. Isus este cel care se
întoarce şi-i „priveşte” pe cei doi ucenici. În stilul evanghelistului Ioan
folosirea verbului „a vedea”, în jurul căruia pare să organizeze întreaga
scenă, vrea să însemne că raporturile dintre diferitele personaje se realizează
într-un contact direct, imediat: Ioan „fixează privirea asupra lui Isus”; apoi
Isus este cel care „se întoarce şi vede” pe cei doi ucenici şi îi invită să
„vină şi să vadă”; ei merg după el şi „văd unde locuieşte”; şi în cele din urmă
Învăţătorul „fixează privirea” asupra lui Petru dându-i un nou nume, un nou
destin. „A vedea” înseamnă a coborî în inima altuia şi în acelaşi timp a se
lăsa pătruns în propria fiinţă; „a vedea” înseamnă a înţelege şi a fi înţeleşi.
Este adevărat că iniţiativa vine de la Dumnezeu, dar în inima celor doi ucenici
nu este golul, şi nici o linişte şi o mulţumire lacomă cu lucrurile
dintotdeauna. Cei doi, în fond, nu au rămas în Galileea, în ţara lor sau în
cetatea lor, să facă lucrurile dintotdeauna. Aveau în inimă dorinţa după o
viaţă nouă pentru ei şi pentru alţii. Această dorinţă, această nevoie chiar
neexprimată, întâlneşte întrebarea lui Isus: „Ce căutaţi?” Şi ei răspund:
„Învăţătorule, unde locuieşti?” Nevoia după un „învăţător” pe care să-l urmeze
şi o „casă” unde trăieşte este centrul căutării lor.
Dar mai este o întrebare care se ridică din inima oamenilor
de astăzi într-un mod special. Rar se întâlnesc de fapt „învăţători” despre
viaţă, este greu să găseşti o comunitate adevărată care să te primească şi să
te însoţească. Localităţile noastre par construite pentru a face dacă nu
imposibilă sigur grea o viaţă solidară şi comunitară. Mentalitatea utilitaristă
şi consumistă, fuga după bunăstare individuală sau de grup, ne trag toate în
jos, ne lasă singuri, orfani, şi în rivalitate unul cu altul. Există o absenţă
de „taţi”, de „mame”, de „învăţători”, de puncte de referinţă, de modele de
viaţă. În acest sens am devenit cu toţii mai săraci. La cine să mergem ca să
învăţăm să trăim? Cine poate să ne arate, în cuvinte şi mai ales cu exemplul,
pentru ce merită să trăim viaţa? Nu ne salvăm singur. Fiecare dintre noi are
nevoie de ajutor: Samuel a fost ajutat de preotul Eli, Andrei de Ioan
Botezătorul iar Petru de fratele său Andrei. Şi noi avem nevoie de un preot, de
un frate, de o soră, de cineva care să ne ajute şi să ne însoţească în drumul
nostru religios şi uman.
La întrebarea celor doi, Isus răspunde: „Veniţi şi vedeţi”.
Tânărul profet din Nazaret nu vrea să explice; nu are de fapt o doctrină de
transmis, dar o viaţă de comunicat; de aceea propune imediat o experienţă
concretă, am putea spune, o prietenie care poate fi atinsă şi văzută. Cei doi
„au mers şi au văzut unde locuia şi în acea zi s-au oprit la el; era cu aproximaţie
ora patru după amiază”.
Este vorba fără îndoială de a rămâne în casa lui Isus; dar
ceea ce a contat cu adevărat a fost că cei doi ucenici s-au fixat cu rădăcinile
în tovărăşia lui Isus: au intrat în comuniune cu el, şi au fost transformaţi. A
rămâne cu Isus nu poartă la închidere, nu blochează, nu închide orizonturile;
dimpotrivă, poartă la a ieşi afară din propriul individualism, a depăşi
provincialismul şi propriile fleacuri pentru a le vestit tuturor descoperirea
fascinantă a celui care este infinit mai mare decât noi, Mesia. Viaţa celor doi
se schimbă. Întâlnirea cu Isus creează o nouă fraternitate între Andrei şi
Petru. „L-am găsit pe Mesia”, spune cu bucurie. Începe şi el să vorbească
asemenea lui Ioan, arătându-l prezent pe Isus. Cuvântul trebuie să fie
comunicat, altfel se pierde. Lumina nu se aprinde ca să se pună sub obroc. Am
găsit viitorul, sensul, speranţa, ceea ce căutam, mult mai mult decât doream!
Învaţă-ne, Doamne, să comunicăm şi noi cu pasiune speranţa
ta celui care caută viitorul şi salvarea. Îţi mulţumim pentru că tu continui să
ne faci să stăm cu tine. Învaţă-ne să ne oprim pentru a te cunoaşte ca unicul
învăţător şi păstor al vieţii noastre.
(mons. Vincenzo Paglia [18.01.2009]; trad. pr. Isidor
Chinez; sursa: