sâmbătă, 10 decembrie 2022

† Duminica a 3-a din Advent [A]: Eliberare și speranță [11 decembrie 2022]

 

Ioan Botezătorul în închisoare.

Eliberare și speranță

pr. Isidor Chinez (11 decembrie 2022) 

Lecturi biblice: Isaia 35,1-6a.10; Iacob 5,7-10; Evanghelia Matei 11,2-11; lecturi biblice

Omilie

Astăzi este duminica bucuriei, gaudete, în latină. Liturgia are o cheie: verbul „a veni”. Venirea lui Dumnezeu poartă bucurie cu darurilor sale. Isaia – profetul timpurilor mesianice – anunță „venirea” Domnului, adică intrarea în lume a gloriei lui Dumnezeu ce produce o renaștere a naturii și vindecarea omenirii. Chiar și evanghelia apare întrebarea: „cine trebuie să vină”? A doua lectură reia tema „venirii” Domnului în lume și o asociază cu capacitatea de a aștepta cu răbdare, fără descurajare sau oboseală și conştiința că venirea Domnului este aproape, chiar dacă nu poate fi calculată pe baza timpurilor și a așteptărilor omului. Este timpul bucuriei, al eliberării și al speranței!

miercuri, 7 decembrie 2022

† Neprihănita Zămislire [A B C]: E „da”–ul Mariei și al fiilor ei [8 decembrie 2022]

 

„Da”–ul Mariei.

E „da”–ul Mariei și al fiilor ei

pr. Isidor Chinez (8 decembrie 2022) 

Lecturi biblice:  Geneză 3,9-15.20; Efeseni 1,3-6.11-12; Evanghelia Luca 1,26-38; lecturi biblice

Omilie

În inima Adventului, astăzi Biserica își fixează privirea asupra Mariei. Celebrăm una dintre cele mai frumoase și populare sărbători ale Sfintei Fecioare: Neprihănita Zămislire. De ce, dintre toate femeile, a ales-o Dumnezeu pe Maria din Nazaret? Răspunsul este ascuns în misterul insondabil al voinței divine. Există însă un motiv pe care evanghelia îl evidențiază: umilința ei. Dumnezeu dă neîncetat milostivirea sa. Să încercăm să înțelegem ceva din sensul sărbătorii de azi. Ce înseamnă „neprihănita zămislire”? Greu de răspuns să explici cum poate Dumnezeu să păstreze o creatură lipsită de păcatul originar [strămoșesc]!... Să ne lăsăm ajutați de câteva cuvinte: dar, milostivire, apropiere sau distanță. E misterul Mariei care s-a născut neprihănit zămislită!

Textele liturgice oferă pentru meditația noastră cele mai dense din toată Scriptura. Prima lectură ne duce înapoi la un eveniment de fractură dintre om și Dumnezeu care este anunțat femeii:  „duşmănie voi pune între tine şi femeie, între descendenţa ta şi descendenţa ei” (Gen 3,15). E o imagine a unei ostilități cu tot ceea ce este negativ și obscur. Scrisoarea sfântului Paul către Efeseni prezintă planul mântuirii, în care toți suntem predestinații în a fi „sfinţi şi neprihăniţi înaintea lui!  În iubire el [Tatăl] ne-a rânduit de mai înainte spre a fi fiii săi, prin Isus Cristos” (cf. Ef 1,4-5). În textul evanghelic este conținută vestirea îngerului Gabriel care folosește o expresie semnificativă ce exprimă sensul teologic al neprihănitei: „Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!” (Lc 1,28). Ne vom concentra de a înțelege sensul imaculatei din aceste textele biblice de azi.