Toată frumoasă ești, Marie
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 10:00 (8 decembrie 2017)
Lecturi: Genezei
3,9-15.20; Efeseni 1,3-6.11-12; Evanghelia Luca 1,26-38.
Omilie
Liturgia
de astăzi – 8 decembrie – celebrează sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri a
preasfintei Fecioare Maria. Biserica, prezentând-o pe Maria, îi celebrează
intrarea în existenţa pământească prin Neprihănita Zămislire. Constituţia
dogmatică despre Biserică a Conciliului Vatican al II-lea ne spune că
„împodobită încă din prima clipă a zămislirii sale cu strălucirea unei
sfinţenii unice” (LG 56). A fost numită „toată sfântă” – Panaghia, adică, în greacă, înseamnă pan, tot, toată și ágios, sfânt. Este titlul dat Maicii Domnului de tradiția
Părinților Orientali: sfințenia perfectă, fără pată, „toată frumoasă”, „tota pulchra” în limba
latină. Prin zămislire, în limbajul biblic, este un simbol pentru a indica
totalitatea existenții. Prin „Neprihănita Zămislire”, Biserica intenţionează ca
acel amalgam de păcate care împiedică deplina comunicare de viaţă dintre
Dumnezeu şi om să nu apese asupra Mariei. Existența Mariei, de la prima
licărire până la ultima clipă, este sub semnul lui Dumnezeu. Avea dreptate Pius
al IX-lea la 8 decembrie 1854 prin bula Ineffabilis
Deus când proclama această sărbătoarea: „preafericita Fecioară Maria, încă
din primul moment al zămislirii ei, printr-un har şi un privilegiu unic al lui
Dumnezeu Atotputernicul, în vederea meritelor lui Isus Cristos, Mântuitorul
neamului omenesc, a fost ferită de orice prihană a păcatului originar”. Este
„neatinsă de vreo prihană a păcatului, fiind plăsmuită de Duhul Sfânt ca o
făptură nouă” (Catehismul Bisericii
Catolice 493). Patru ani mai târziu, adică în 1858, în mica localitate
Lourdes, Bernadeta, care nu ştia nimic de vocabularul teologic, primi
confirmare acestei revelaţii. Ea ajunge la preotul ei cu acest cuvânt: „Eu sunt
Neprihănita Zămislire”, i s-a spus în aparițiile sale.