Să vă iubiţi şi voi unii pe alţii |
Evanghelia: Ioan 13,31-33a.34-35
31 După ce a ieşit Iuda, Isus a spus: "Acum a fost preamărit Fiul Omului şi Dumnezeu a fost preamărit în el. 32 Iar dacă Dumnezeu a fost preamărit în el, Dumnezeu la rândul său îi va da propria mărire şi i-o va da curând. 33a Copilaşii mei, încă puţin timp mai sunt cu voi. 34 Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii. Precum v-am iubit eu pe voi, tot aşa să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. 35 Din aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii mei, dacă aveţi dragoste unii faţă de alţii".
Omilia
Porunca pe care o dă Isus comunităţii sale (In 13,34-35)
este la singular („o poruncă nouă”). Celelalte porunci nu sunt decât
manifestarea unicei porunci care este iubirea. Porunca iubirii este numită de
Ioan un dar (verbul a dai este prea
slab, e mai bine de tradus cu a dărui).
Ca o poruncă să fie un dar poate să pară paradoxal, dar este în conformitate cu
tradiţia biblică: legea lui Dumnezeu este un dar, pentru că ea corespunde cu
vocaţia cea mai profundă. Iubirea care se primeşte şi se dăruieşte este pentru
om mişcare, viaţă, ieşire din închidere, din ură, din egoism şi din indiferenţă
pentru a respira cu toţi plămânii.
Se citeşte în
prima scrisoare a lui Ioan (3,14): „Noi ştim că am trecut de la moarte la
viaţă, pentru că-i iubim pe fraţi, cine nu iubeşte rămâne în moarte”. A iubi pe
fraţi este dovada decisivă că trăim.
Iubirea
reciprocă îşi află în Isus modelul şi izvorul: „aşa cum eu v-am iubit pe voi”. Aşa cum spune porunca şi aceasta
este măsura. Dar spune şi motivul: dacă putem să ne iubim între noi este pentru
că el mai întâi ne-a iubit. „Aşa cum eu v-am iubit pe voi”, spune Isus. Noi
ne-am aştepta: „așa fel şi voi să mă iubiţi pe mine”. Însă nu: „unii pe alţii”. În iubirea lui Isus
iată, este o dimensiune de gratuitate pe care şi iubirea noastră trebuie să o
aibă.
Iubirea lui
Isus nu acaparează ucenicul. Dimpotrivă este un dinamism care îl poartă spre
alţii. Iubindu-i pe fraţi se oferă ceea ce am primit de la Isus.
Iubirea
dintre ucenici este o iubire care tinde la reciprocitate: „iubiţi-vă unii pe
alţii” se repetă de mai multe ori. Dar dacă voim să se asemene cu iubirea lui
Cristos trebuie să se nască din gratuitate. Şi trebuie să fie vorba despre o
reciprocitate care se deschide universalităţii. „Din aceasta vor cunoaşte toţi
că sunteţi ucenicii mei”. O afirmaţie care o taie scurt în faţa oricărei
eventuale tentaţii a comunităţii de a se închide în ea însăşi.
Iubirea
creştină – tocmai atunci când i se subliniază reciprocitatea – nu încetează să
fie deschisă. Porunca iubirii fraterne este definită de Isus „nouă”. Nu este
vorba despre o noutate cronologică, ci de o noutate calitativă. Porunca iubirii
este nouă aşa cum Isus este nou. Nouă pentru că deschide o lume care apare nouă
şi reînnoită, care surprinde totdeauna: nou în aşa măsură încât este semnul
care prefigurează ceruri „noi şi un pământ nou”. Nouă şi pentru că este semnul
şi rodul lumii celei noi pe care a instaurat-o venirea lui Cristos. Iubirea pe
care acum creştinii pot să o trăiască aparţine deja lumii reînnoite. Iubirea
fraternă este noutatea vieţii lui Dumnezeu care irupe în lumea noastră veche
renăscând-o. Şi este anticiparea vieţii viitoare la care aspirăm.
(Sursa: http://www.qumran2.net; mons. Bruno Maggioni [2007]; trad. pr. Isidor Chinez).
(Sursa: http://www.qumran2.net; mons. Bruno Maggioni [2007]; trad. pr. Isidor Chinez).