Liturgia Vechiului Testament şi cea
creştină se întemeiază în întregime pe o schemă asemănătoare cu a cea a
mitului. De pildă, repetând cuvintele cu care Isus a orânduit Euharistia la
Cina cea de Taină, noi reactualizăm evenimentul primordial al Patimii şi
Învierii Mântuitorului, prezent în mod real sub aparenţele pâinii şi vinului.
Mitului îi corespunde în special ritul. Ritul este o formă deosebit de
importantă a simbolului religios. El este constituit
dintr-un gest şi o formulă care interpretează gestul, având o structură
instituţionalizată, cu caracter tradiţional, care favorizează participarea
comună şi repetarea lui.
Există însă două deosebiri esenţiale
între ritul creştin şi mitul păgân.
Prima: în liturgia orânduită
de Isus Cristos evenimentul primordial pe care îl celebrează liturgia creştină
este un eveniment istoric, datat şi controlabil, spre deosebire de evenimentele
mitice anistorice, nedatate şi necontrolabile pe care le celebrează liturgiile
păgâne.
A doua: în liturgia creştină
actualizarea evenimentului primordial nu e magică, întrucât Cristos însuşi este
prezent şi acţionează în ritul sacramental. În schimb în liturgiile păgâne se
consideră că evenimentul primordial se reactualizează în mod automat prin săvârşirea
unui rit, avînd în el o putere magică.
Cu toate aceste deosebiri esenţiale,
trebuie să admitem că atât liturgiile necreştine cât şi liturgia creştină au un
mod de gândire comun, care a devenit din păcate străin omului de astăzi, făcând
mai dificilă participarea reală la celebrările liturgice.
Pentru a evita confuzia pe care o
poate crea semnificaţia actuală a cuvântului mit, vom evita folosirea
lui, utilizând mai degrabă termenul de rit. (Sursa: Claudiu Dumea, Introducere în Liturgie, ITRC, Iași 1992).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu