Nașterea sfântului Ioan Botezătorul - de Giuliano Bugiardini.
Numele
Ioan este: „Domnul s-a milostivit”
pr. Isidor Chinez (24 iunie 2023)
Lecturi biblice: Isaia 49,1-6; Faptele Apostolilor 13,22b-26; Evanghelia Luca
1,57-66.80; lecturi biblice
Omilie
Solemnitatea de astăzi se
deschide cu un fragment profetic din Isaia, pe care tradiția creștină l-a
aplicat nu lui Ioan Botezătorul, ci lui Mesia (Is 49,1-6). Liturgia relatează al treilea cântec al Slujitorului
lui Dumnezeu în care exegeții disting două tradiții: prima exprimă nașterea
Slujitorului – „Domnul m-a chemat
din sânul matern, din pântecele mamei mele şi-a adus aminte de numele meu” (v.
1) –, în timp ce a doua este o relatare de învestitură profetică – „A făcut gura mea ca o sabie tăioasă, la
umbra mâinii sale m-a adăpostit; m-a făcut ca o săgeată ascuţită şi m-a pus în
tolba sa. El mi-a zis: «Tu eşti slujitorul meu, Israel; în tine mă voi glorifica»”
(v. 2-3). Este figura Slujitorului lui Dumnezeu ce s-a născut într-un
moment de criză, când speranțele puse în regele Cyrus persanul s-au spulberat.
S-a reconstruit templul din Ierusalim. Isaia exprimă bine această vocație: „Este puţin să fii slujitorul meu, ca să
ridici triburile lui Iacob şi să-i aduci înapoi pe cei rămaşi ai lui Israel.
Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile
pământului” (v. 6). Profetul priveste înainte și anunta un nou mesager
pe care tradiția creștina îl va identifica pe Mesia, Isus Cristos. Liturgia prin
aplicarea figurii misterioase al Slujitorului lui Dumnezeu lui Ioan evidențiază
universalitatea mesajului, caracterul profetic și misiunea de slujire. Este un
model pentru toate timpurile. Ioan nu este chemat să restaureze, să pună din
nou pe picioare o veche structură religioasă, cum am spune astăzi, să
recupereze Biserică tradițională, disciplinată, compactă, ci să anunțe lucrurile
pe care Dumnezeu vrea să le facă în timpuri noi.