Înălțarea Domnului de Fritz von Uhde.
Modul nou
de „a fi” în Dumnezeu, în Biserică și în lume
pr. Isidor Chinez (9 mai 2024)
Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 1,1-11; Efeseni 4,1-13; Evanghelia Marcu 16,15-20; lecturi biblice
Omilie
Înălțarea Domnului este un mod nou
de „a fi” în Dumnezeu, în Biserică și în lume. Cu înălțarea sa, Isus nu a mers
în altă parte sau mai „sus”; e intrarea în eternitate a întregii ființe umane:
e primirea de către Dumnezeu a „omului-Dumnezeu” ce nu urcă spre altă
dimensiune, ci întră în dimensiunea originară, inițială, restaurată prin
Misterul Pascal. Cerul nu este alt spațiu sau un loc în care se va ajunge „mâine”…
Este un mister: nu se poate ajunge la Tatăl fără să fi fost mai întâi „coborât”
și „înălțat”. Înălțarea Domnului a fost înțeleasă în primele secole ale
Bisericii în strânsă relație cu Paștele și cu mișcarea de „coborâre” și
„ridicare” a Domnului ce caracterizează viața de Isus. Vechile omilii de Paști
citau înălțarea Domnului ca „viața ce iese din mormânt, ca o vindecarea ce iese
din rană, ca o învierea ce iese din cădere și înălțarea care iese din
coborâre”. Biserica primară nu a citit plecarea lui Isus ca pe o dispariție, ci
ca o „ridicare” a Celui care era și rămâne prezent, chiar și atunci când nu mai
este vizibil privirii umane. Tocmai această prezență-absență este motivul dominant
al lecturilor de astăzi. Înălțarea lui Isus la „dreapta Tatălui” înseamnă
încheierea misiunii sale vizibile și palpabile în această lume, dar marchează
și începutul misiunii Bisericii de-a lungul istoriei. Biserica urmărește doar
răspândirea evangheliei: e cuvântul și mărturia fidela și perseverentă a
creștinilor. Liturgia Înălțării se deschide cu relatarea lui Luca în Faptele Apostolilor: este plecarea Celui
Înviat din lume. Descrie ultima întâlnire dintre Isus și discipolii săi care
primesc împuternicirea de a vorbi și a lucra în numele lui ca să-i fie martori
pe tot pământul: „însă când va veni Duhul Sfânt
asupra voastră, voi veţi primi o putere şi îmi veţi fi martori […] până la
marginile pământului” (Fap 1,8). Acest
lucru nu se poate realiza fără darul Duhului revărsat asupra Bisericii la
Rusalii. Evanghelia după Marcu este istorisirea
înălțării Domnului, ce a avut loc după ultimul discurs rostit de Isus către cei
unsprezece. E ultima învățătură și împuternicirea misionară către discipoli: „mergând în toată lumea, predicaţi evanghelia la toată
făptura!” (Mc 16,15). În lectura
a doua, apostolul Paul evocă în mod clar o „înălțare” la cer a lui Isus: „ce înseamnă «s-a ridicat», dacă nu faptul că a şi coborât
în locurile cele mai de jos ale pământului? Cel care a coborât este acelaşi cu
cel care s-a ridicat deasupra tuturor cerurilor ca să împlinească toate” (Ef 4,9-10).