Isus, Fiul lui Dumnezeu, se botează ca un păcătos
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (9 ianuarie 2022)
Lecturi biblice: Isaia 40,1-5.9-11; Tit 2,11-14; 3,4-7; Evanghelia Luca 3,15-16.21-22; lecturi biblice
Omilie
Sărbătoarea botezului lui Isus încheie timpul liturgic al Nașterii Domnului. Dumnezeu se manifestă: Domnul nevăzut se face vizibil în Cuvânt [Logos, în greacă] făcut carne. Dumnezeul „necunoscut”, căutat de toate religiile și filozofiile „numai bâjbâind” (Fap 17,27), se descoperă, se face cunoscut, se manifestă în Isus din Nazaret. Dumnezeu poate fi cunoscut pentru că Fiul unul născut ce ni-l descoperă. Isus este Fiul „iubit”, adică singurul prin care putem cunoaşte chipul lui Dumnezeu. În această duminică, suntem invitați să reflectăm despre Isus și botezul său. Este mult așteptatul Mesia. El merge, ca mulți dintre contemporanii săi, la Iordan, pentru a fi botezat de către Ioan ca un păcătos. Gestul lui nu trebuie interpretat în primul rând în sens moral [„nu te izola”], ci teologic: Dumnezeu nu disprețuiește slăbiciunea noastră, ci intră în ea, se întrupează și o răscumpără cu putere sa. Este „slujitorul ascultător” de Tatăl, chiar acceptând să moară pe cruce ca cel mai mare păcătos. Textele biblice de astăzi se caracterizează într-un orizont de speranță. Prima lectură indică sfârșitul timpului sclaviei în Babilon: „Mângâiaţi, mângâiaţi-l pe poporul meu! Vorbiţi la inimă Ierusalimului şi spuneţi-i că suferinţa lui s-a terminat, că nelegiuirea sa a fost răscumpărată”. A doua lectură anunță apariția, în persoana lui Isus, a harului lui Dumnezeu pe pământ și, odată cu aceasta, începutul timpului mântuirii care se realizează pentru fiecare om prin botez: această spălare a regenerării este botezul creștin. Evanghelia după sfântul Luca prezintă botezului lui Isus. Botezul reprezintă începutul istoric al posibilității de renaștere prin apă și Duh Sfânt. El este oferit tuturor oamenilor. Înțelegem ce este botezul nostru: este un angajament de a trăi în comuniune de iubire cu Dumnezeu Tatăl, cu Dumnezeu Fiul și cu Duhul Sfânt.