„Soldat prin forţă, episcop
prin datorie, călugăr prin alegere”
(E. Lodi, I Santi del calendario romano, Ed. Paoline, Cinisello
Balsamo 1990, p. 580).
Relatarea pe care Sulpicius
Severus ne-o prezintă despre copilul Martin pare o poveste a zilelor noastre.
Avea doar 10 ani când a fugit de acasă. O fugă inexplicabilă, dacă suntem
atenţi la spusele părinţilor, deoarece familiei nu-i lipsea aproape nimic.
Îl voiau soldat
Tatăl său părăsise Panonia –
actuala Ungarie – pentru a se stabili la Ticinum , actuala Pavia. Aici primise, ca
recompensă pentru serviciul prestat imperiului în calitate de tribun, o
splendidă fermă. Acum, sclavii cultivau acel pământ fertil şi îi asigurau un
venit de invidiat, şi singura preocupare era aceea de a-i prevedea un viitor
sigur fiului lor, Martin, copil foarte energic, care, cu siguranţă, ar fi făcut
cinste carierei militare. Nu întâmplător îl numise Martin, micuţul Marte, zeul
războiului.
Se părea însă că meseria de
soldat nu atrăsese prea mult simpatia copilului, dacă aşa de curând a voit
să-şi scoată nasul dincolo de hotarele domeniului părintesc. Norocul său a fost
că a întâlnit o familie de creştini, care, după ce l-au primit şi l-au ospătat,
înţelegând că nu doreşte să se întoarcă curând acasă, au avut răbdare cu el şi
l-au găzduit un timp. A-l scoate pe uşă afară putea însemna a-l abandona unor
lucruri neplăcute şi a-l pune în faţa unei periculoase aventuri.
Aşa s-a întâmplat că Martin a cunoscut un ambient foarte diferit de cel în care trăise până în acel moment. Raporturile între persoane nu erau ca acelea existente între tatăl şi servitorii săi, şi apoi aici cu toţii erau mulţumiţi. A descoperit că nu numai acea familie, care îi era prietenă, dar şi altele trăiau la fel: erau creştini. A voit să-i imite şi a devenit astfel catecumen, asumându-şi trăirea vieţii evanghelice, adică iubirea unicului şi adevăratului Dumnezeu şi a aproapelui. După ce, cu multă delicateţe, prietenii săi l-au făcut să înţeleagă că era necesar, totuşi, să se întoarcă acasă, pentru a nu produce o durere prea mare mamei şi tatălui său, care, dincolo de pasiunea sa militară, avea şi el o inimă de aur.
Copilul s-a lăsat convins şi s-a
întors pe drumul său, dar, de acum, în inima sa intrase o lumină care îl făcea
să viseze că va creşte foarte repede şi îşi va concretiza proiectele sale.
La întoarcere, a fost bine
primit, deoarece tatăl a considerat acea fugă o simplă extravaganţă
adolescentină, pe care foarte curând disciplina militară avea să i-o scoată din
minte. La 15 ani, conform cu obiceiul timpului, Martin, fiul unui tribun, avea
onoarea să îmbrace uniforma militară pentru a-şi începe prestigioasa carieră. A
încercat din nou să fugă, dar în zadar: de această dată, a fost luat de păr şi
obligat să se supună legii romane, care în această privinţă nu era deloc
îngăduitoare. Chiar dacă nu-i făcea plăcere, a ajuns legionar în cavalerie, a
îmbrăcat armura, coiful, a primit sabia şi lancea şi a fost acoperit cu o
superbă haină albă căptuşită pe dedesubt cu lână albă de oaie. I s-a acordat şi
o ordonanţă, un sclav care era în totalitate în slujba sa.
A crezut foarte serios în
evanghelie
Încredinţat corpului de lăncieri
din Sabaria, a fost trimis în Galia, la Reims , şi apoi la Amiens. Tocmai în
acest ultim oraş, tânărul soldat, în iarna anului 338, în timpul unei nopţi, pe
când îşi făcea rondul, s-a trezit faţă în faţă cu un sărac ce tremura de frig.
Fără să se gândească de două ori, şi-a rupt în două mantia sa şi a dat jumătate
din ea săracului. Nu-i spuseseră lui creştinii că nu mai există nici sclav,
nici om liber, deoarece cu toţii suntem una în Cristos? Dacă legea îl obliga să
se facă soldat, nu putea să-l împiedice să-şi trăiască credinţa, când însuşi
împăratul o recunoscuse oficial ca fiind adevărată. Sulpicius Severus
povesteşte că, în aceeaşi noapte, Isus i-a apărut îmbrăcat în jumătatea de
mantie pe care o dăduse săracului.
Nu putem verifica istoricitatea
acestei apariţii, dar reţinem faptul că Martin, doar catecumen, trăia legea
iubirii tratându-l ca pe un egal pe sclavul său şi câştigându-şi stima şi
respectul tuturor, chiar şi a tribunului.
În sfârşit, în timpul privegherii
pascale din 339, la vârsta de 22 de ani, a primit Botezul, deşi a mai rămas în
armată pentru încă câţiva ani. Ocazia de a abandona viaţa militară i-a fost
oferită când legiunea sa era pe punctul de a intra în luptă împotriva trupelor
france. Cu o zi înainte, a avut loc întâlnirea legionarilor care fuseseră
adunaţi pentru a-şi primi gratificaţia pecuniară şi pentru a fi instruiţi cum
se cuvine.
Martin nu s-a prezentat ca să
primească banii, semn clar că nu voia să lupte. A fost îndată arestat şi, spre
norocul său, după doar o zi, duşmanii au cerut pace şi totul s-a terminat cu o
sărbătoare. Martin a fost repus în libertate şi tribunul său l-a lăsat să
plece.
Sub conducerea sfântului
Ilariu
În 350, îl regăsim la
Poitiers , pentru a-şi completa formarea sa creştină sub
conducerea înţeleaptă a episcopului Ilariu. Figura acestui păstor, om învăţat,
apărător al adevăratei credinţe, admirator al fecioriei, a avut o mare
influenţă asupra tânărului Martin, care, în urma invitaţiei sale, a acceptat să
fie sfinţit exorcist.
În 350, îl regăsim la Poitiers , pentru a-şi
completa formarea sa creştină sub conducerea înţeleaptă a episcopului Ilariu.
Figura acestui păstor, om învăţat, apărător al adevăratei credinţe, admirator
al fecioriei, a avut o mare influenţă asupra tânărului Martin, care, în urma
invitaţiei sale, a acceptat să fie sfinţit exorcist.
Cu binecuvântarea episcopului
său, Martin s-a întors să-i viziteze pe părinţii săi, care erau de acum în
vârstă, în speranţa că le va putea transmite credinţa sa. Mama a primit-o cu
bucurie şi s-a botezat; pe tatăl său, însă, deşi îi respecta alegerea, nu a
reuşit să-l convingă că întreaga viaţă a crezut într-o religie falsă, ba chiar
şi-a exprimat nedumerirea că învăţătura creştină, considerată tot timpul că
subminează ordinea publică, a reuşit să intre în capul fiului său până la a-l
determina să abandoneze glorioasa carieră spre care îl îndreptase. Dar ce putea
face, dacă până şi împăraţii urmau de acum aceste ciudate noutăţi venite din
Orient?
Apoi, Martin şi-a vizitat oraşul
său natal, Sabaria, unde, de un anumit timp, ajunsese şi credinţa creştină.
Spre surprinderea sa, episcopul îmbrăţişase erezia ariană. El a căutat să-l
readucă la adevărata credinţă cu aceleaşi argumente folosite de Ilariu, dar
fără succes. În plus, concetăţenii, instigaţi de episcop, l-au maltratat şi
l-au expulzat din oraş.
La întoarcere în Italia, a aflat
că şi episcopul său fusese izgonit din Poitiers, din cauza ereticilor. S-a
convins atunci că lumea păgână, care nu dispăruse, şi cea eretică în expansiune
s-ar fi putut converti nu atât prin limbajul vehement al polemicilor, cât prin
acela mai convingător al evangheliei trăite. Pentru aceasta, s-a retras în
Insula Gallinara. pe coasta ligură, pentru a duce viaţă de pustnic.
Preot, da, dar pentru oamenii
săraci
Când, însă, a aflat că Ilariu se
întorsese la conducerea comunităţii, a alergat din nou la Poitiers. Cei doi şi-au
povestit multe lucruri privind problemele Bisericii cauzate de episcopii care
erau mai interesaţi să fie pe placul împăratului decât să-şi împlinească
misiunea. Ilariu i-a propus lui Martin să accepte diaconatul şi apoi preoţia.
Sfântul episcop, probabil, se gândea să-şi pregătească un succesor. Martin s-a
lăsat convins, dar cu condiţia să poată trăi ca ascet şi să se dedice
evanghelizării oamenilor simpli de la ţară.
Până în acel moment, de fapt,
creştinismul se răspândise, înainte de toate, în oraşe pe căi consulare şi
obţinuse succese importante atât între oamenii simpli, cât şi între nobili şi
literaţi, lucru favorizat şi de impulsul venit din acordul împăratului. La
ţară, însă, masele de ţărani şi de sclavi rămâneau puternic legate de religia tradiţională
şi evanghelizarea se prezenta ca o urgenţă.
Martin avea în inima sa un
sentiment aparte privind soarta oamenilor săraci şi, pe lângă pasiunea pentru
viaţa monastică, el a alimentat-o şi pe aceea pentru evanghelizarea săracilor.
Experienţa sa de călugăr păstor a fost preluată apoi şi de alţii, începând cu
sfântul Patriciu, şi a adus multe roade în Biserică.
Cu acest proiect în suflet, de
acord cu Ilariu, s-a retras în localitatea Ligugé, într-o casă de ţară,
proprietate a episcopului, şi care funcţiona drept casă de formare – cum s-ar
spune astăzi – pentru catecumeni. Acolo, Martin întrupa carisma de călugăr şi,
în acelaşi timp, evangheliza satul cu mult succes, în timp ce în împrejurimi se
răspândea deja faima sfinţeniei sale.
Episcop pe neaşteptate
În 371, a sosit un grup de
creştini care l-au rugat să meargă să viziteze o doamnă ce era pe moarte într-o
căsuţă de ţară. Martin i-a urmat în grabă, dar pe drum au apărut din tufişuri
oameni înarmaţi, care l-au obligat să-i urmeze, explicându-i că fuseseră
trimişi de comunitatea creştină din Tours, care, rămasă fără episcop, l-a ales
ca păstor.
Sosiţi în oraş, s-au îndreptat
spre biserică, unde, împreună cu credincioşii, erau şi episcopii din oraşele
vecine, chemaţi tocmai pentru a-l consacra pe noul ales. Nu au lipsit însă şi
unele contestaţii, înainte de toate, printre episcopi, care nu-l considerau
demn pentru episcopat pe un călugăr cu aspect neplăcut şi prost îmbrăcat. În
realitate, nu aspectul extern al lui Martin, ci stilul său de viaţă era cel
care îi deranja, deoarece el constituia o dojană tacită asupra conduitei lor.
Dar nimeni, nici episcopii, nici Martin însuşi, nu a putut să se sustragă
voinţei poporului care, în biserică, continua să-l aclame ca episcop.
Noul episcop, în vârstă de 54 de
ani, cu o sănătate de fier, s-a pus îndată pe treabă, având un concept destul
de amplu, „nou şi personal, deseori grandios” cu privire la misiunea sa. Nu s-a
limitat la teritoriul restrâns al Tours-ului, ci i-a trecut curând hotarele; şi
nici nu s-a închis în interiorul comunităţii sale de ţărani, neşlefuiţi şi
superstiţioşi, pe care el îi iubea cu o dragoste imensă, ci a ştiut, cu
prudenţă, să treacă peste spaţii şi să lucreze în vastul câmp politic al
imperiului, călătorind până şi la curtea imperială din Trier şi evanghelizând
oraşele pe unde trecea.
Dar pentru o operă de
evanghelizare serioasă, era nevoie de bărbaţi şi de femei bine pregătiţi în
doctrină şi în practica vieţii creştine. Martin vedea dezastrele ereziei ca o
consecinţă a ignoranţei clerului şi a aspiraţiei clericilor de a fi asimilaţi
claselor nobile, în loc să se considere ucenici ai lui Cristos. Urmând exemplul
lui Eusebiu de Vercelli, a lui Ambroziu din Milano şi a altor episcopi, a avut
grijă şi de formarea clerului.
Dacă, într-un prim moment, lăsând
mănăstirea din Ligugé, s-a gândit să locuiască împreună cu vreun călugăr într-o
căsuţă din lemn lângă biserica sa, pentru a fi aproape de oameni, foarte curând
şi-a dat seama că nu ar fi putut astfel să-şi desfăşoare cu rod ministerul său.
Cu o intuiţie de strateg, el a fondat Mănăstirea “Marmoutier” într-o minunată
câmpie de-a lungul râului Loira, la două mile de Tours. Vocaţiile nu lipseau,
dimpotrivă, erau din ce în ce mai numeroase.
Mănăstirea nu avea o regulă
scrisă. Călugării locuiau în căsuţe de lemn sau în grote naturale sau
artificiale, foarte numeroase în acel loc. Contrar tradiţiei, ei nu trebuiau să
se ocupe de muncile manuale, cu excepţia celor indispensabile pentru a
supravieţui, dar în afara timpului dedicat rugăciunii, trebuiau, înainte de
toate, să transcrie codice: Sfânta Scriptură, scrierile sfinţilor părinţi şi
diferite comentarii asupra cuvântului lui Dumnezeu.
Înainte de toate, tinerii
trebuiau să se specializeze în această meserie, deoarece era convins că numai
printr-o viaţă ascetică şi prin instruirea la credinţă, Biserica ar fi avut
prezbiteri şi episcopi la înălţimea ministerului lor. Marmoutier, de fapt, se
poate considera unul dintre primele centre de formare a clerului. Aici s-au
convertit şi s-au antrenat la viaţa creştină Sulpicius Severus şi acel celebru
literat Paulin, care mai apoi a devenit episcop de Nola, în Campania.
Pare incredibil, dar tocmai un om
venit din lumea militară şi fără şcoli superioare a fost cel care a dat un impuls
extraordinar studiilor. „Şi de la început – scrie pe drept Régine Pernoud – se
poate prevedea ce va fi mai târziu scriptorium din Tours, unul dintre
cei mai celebri şi importanţi din evul mediu timpuriu şi apoi din perioada
carolingiană”, pe lângă cele din Corbie şi Bobbio, care s-au născut mult timp
mai târziu. Chiar şi învăţatul arhiepiscop de York, Alcuin, a voit să se oprească
pentru câteva zile la
Marmoutier , pentru a admira acest izvor de cultură.
A inventat vizitele pastorale
Dar acţiunea pastorală a lui
Martin nu se oprea la lumea monastică şi la promovarea culturii. El a inaugurat
între episcopi practica rămasă vie încă şi astăzi a vizitelor pastorale. Ştia
că oamenii de la ţară nu se mutau cu uşurinţă, ei fiind ocupaţi în multiplele
lucrări ale pământului. Luând atunci cu sine doi sau trei călugări preoţi, se
ducea pe jos sau călare sau cu o barcă, oprindu-se acolo unde găsea o
aglomerare mai mare de case sau o simplă fermă. Prezenţa călugărilor atrăgea
curiozitatea plină de respect a tuturor, şi Martin avea astfel posibilitatea de
a se interesa de problemele lor, punându-se în serviciul lor prin sfaturile
sale, şi proclamându-le evanghelia, vestea cea bună pe care Domnul a destinat-o
pentru toţi, nu numai locuitorilor oraşelor. La început, cu mult tact, dar în
unele ocazii cu multă energie, le arăta cum forţele naturii – acelea de care ei
se temeau şi le adorau ca divinităţi, în copaci şi în fenomenele atmosferice –
nu erau altceva decât simple creaturi, puse în slujba noastră de singurul
Dumnezeu adevărat, Creatorul şi Părintele nostru.
Când într-un loc se forma un
frumos grup de convertiţi, el îl lăsa acolo pe unul dintre însoţitorii săi,
pentru a asigura pe mai departe formarea neofiţilor. Se năşteau în acest mod
acele comunităţi creştine care mai târziu se vor numi parohii.
O altă iniţiativă a sa a fost
fondarea de mici mănăstiri rurale, înainte de toate, bărbăteşti, dar şi
femeieşti. Acest lucru a fost foarte important pentru contactul ţăranilor cu
carisma călugărească, cu avantaje de ambele părţi: creşteau vocaţiile pentru
mănăstire şi, între ţărani, se răspândea credinţa şi cultura.
Cu această activitate pastorală,
Martin a depăşit hotarele diecezei sale, nu din dorinţa de mărire, ci din
spirit misionar, uneori din proprie iniţiativă, alteori pentru că primea
chemarea din partea locuitorilor. Nu invada niciodată teritoriul altor
episcopi, intrând fără invitaţie în oraşele lor, ci numai în spaţiile rurale
care erau ţinuturi de misiune. Tocmai prin înmulţirea acestor comunităţi ale
lui Martin, s-a înfăptuit şi evanghelizarea în Galia rurală a secolelor IV şi
V.
Apărătorul celor slabi
Un lucru nu era acceptat de
Martin: nedreptatea, oprimarea, înainte de toate, cea exercitată din motive
politice, chiar dacă îmbrăca aparenţa religioasă. El reţinea ca datorie a lui
de episcop să-i apere pe cei mai slabi, chiar în faţa celor puternici.
Maximus, după ce l-a ucis pe
împăratul Graţian, uzurpându-i postul, l-a însărcinat pe Avician, deja vicar al
Africii, să străbată Galia şi să-i aresteze şi să-i ucidă pe toţi adversarii
politici. Comisarul imperial a ajuns la Tours , ducând după sine o mulţime de prizonieri,
şi dispunând deja o serie de torturi prin care să-i facă să moară. Oraşul era
îngrozit în faţa unei atari cruzimi. Martin s-a prezentat în timpul nopţii la
palatul comisarului şi a schimbat situaţia. Nimeni nu a povestit ce i-a spus
lui Avician, dar acesta nu numai că nu şi-a mai pus în practică cruda
represiune, dar a devenit prieten al episcopului, spre mai marea bucurie a
locuitorilor din Tours.
Martin, ca şi Ambroziu, la
momentul oportun, a ştiut să ţină piept chiar şi împăraţilor. Şi-a dat seama că
episcopii şi împăratul îi persecutau pe Priscilian, din Spania, şi pe urmaşii
săi, acuzându-i de erezie nu atât din ataşament faţă de credinţa dreaptă, cât
din invidie faţă de viaţa sa ascetică, ce se opunea vieţii libertine de la
curte şi a atâtor episcopi. „Unul era declarat eretic – scria Sulpicius Severus
– numai pe baza palorii feţei şi a sărăciei hainelor sale, şi nu datorită
credinţei sale”. Intervenţia energică a episcopului de Tours a fost aceea care,
deşi se opunea ereziei, l-a împiedicat pe împărat să ordone un masacru
împotriva priscilianilor din Spania.
A murit la datorie
Spre finele anului 397, în timpul
toamnei, Martin era în vizită pastorală la Candes , pentru a aduce pacea între prezbiterii
acelei comunităţi. Abia îşi încheiase acea misiune, când a fost cuprins de o
febră neaşteptată. Şi-a dat seama că va muri.
Sulpicius Severus este cel care
ne-a transmis acest dialog între episcopul muribund şi fiii săi spirituali.
Discipolii săi, într-un glas şi plângând, îl implorau să ceară de la Dumnezeu vindecarea: „Ştim
că tu doreşti să te întâlneşti cu Cristos, dar meritele tale sunt la loc sigur
şi nu se diminuează dacă amâni. Ai mai degrabă milă de noi şi nu ne lăsa”.
Martin, mişcat de aceste cuvinte,
s-a adresat lui Dumnezeu şi l-a rugat: „Doamne, dacă tu crezi că eu sunt încă
necesar poporului tău, nu refuz munca: să fie voia ta!“ Apoi, regăsindu-şi limbajul
său militar, a adăugat: „Doamne, nu refuz munca, dacă tu îmi porunceşti să fiu
de pază în tabăra ta, voinţa ta, Doamne, este şi binele meu”. Dar ceasul lui
sosise şi, de aceea, a adormit în Domnul.
Drumul trupului său neînsufleţit
spre Tours a fost un triumf, deoarece mulţimea sporea din ce în ce mai mult, pe
măsură ce cortegiul se apropia de oraş. Din voinţa sa, a fost înmormântat în
cimitirul comun şi în pământul gol, aşa cum se potrivea unui călugăr, dar
foarte curând, pe acel mormânt s-a ridicat o biserică şi Martin a continuat
peste veacuri să vorbească despre evanghelia vie nu numai turonilor din Galia,
ci şi lumii întregi. De fapt, era primul creştin care nu a fost martir şi care
primea cinstea altarelor în Biserica din Occident.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu