pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (duminică, 7 ianuarie 2018)
Lecturi: Isaia
55,1-11; 1Ioan 5,1-9; Evanghelia Marcu
1,7-11.
Evanghelia Marcu 1,7-11: În acel timp, Ioan
predica, zicând: „Vine după mine cel care este mai puternic decât mine, căruia
eu nu sunt vrednic, plecându-mă, să-i dezleg cureaua încălţămintei. Eu v-am botezat cu apă, însă el vă va boteza în Duhul Sfânt”. În
zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii şi a fost botezat de Ioan în
Iordan. Şi îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile
deschise şi Duhul, ca un porumbel, coborând spre el. Şi din cer a
fost un glas spre el: „Tu eşti Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea”.
Omilie
Astăzi se amintește de Botezul
Domnului. Celebrăm o nouă „epifanie” sau manifestare. Prima „epifanie” a fost
la Crăciun, când Isus s-a descoperit păstorilor. A doua „epifanie” a avut loc
atunci când Cristos s-a descoperit păgânilor reprezentaţi prin magii veniţi din
Orient. De ce mai era nevoie de o a treia „epifanie” în ziua Botezului
Domnului? Iată de ce. Evenimentele legate de naşterea lui Isus erau de acum
amintiri foarte îndepărtate. Puţini îşi mai aminteau de ele. Păstorii de la
Betleem muriseră între timp. Murise, probabil, şi Iosif. Zaharia şi bătrâna
Elisabeta trecuseră de mult la cele veşnice. Nu mai zic de bătrânii de la
templu, Simeon şi Ana. De treizeci de ani, în căsuţa din Nazaret nu se mai
văzuseră îngeri. Doar Maria mai păstra în inima ei evenimentele îndepărtate ca
pe nişte amintiri preţioase. În cei 30 de ani de viaţă necunoscută, ascunsă,
Isus devinea un om ca oricare altul. Era pentru lume feciorul dulgherului din
Nazaret. Era atât de asemănător cu ceilalţi oameni, încât chiar şi Ioan
Botezătorul – deşi îi era rudă – avea nevoie să ceară lămuriri: „Tu eşti cel
care trebuie să vină, sau să așteptăm pe altul?” (Lc 7,19). Astfel stând lucrurile, a fost necesară o nouă „epifanie”,
o nouă dezvăluire a identităţii lui Isus, în
momentul când îşi începe activitatea publică. Este botezul Domnului. Duhul
Sfânt s-a coborât asupra lui. Gasul Tatălui a răsunat: „Tu ești Fiul meu
preaiubit!” Suntem în fața unei „teofanii”, adică a manifestării divine: a
Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt.