Dumnezeu, în iubirea sa, este milostiv
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (20 august 2017)
Lecturi: Isaia 56,1.6-7; Romani 11,13-15.29-32; Evanghelia Matei 15,21-28.
Omilie
Cele trei lecturi propuse de
liturgia cuvântului dezvoltă tema răspunsului dat de Domnul în fața oricărei
forme de excludere: Dumnezeu, în iubirea sa, este milostiv.
În prima lectură acesta este
mesajul pe care îl găsim în cartea lui Isaia (Is 56,1.6-7), denumită Trito-Isaia. Domnul îndeamnă poporul lui Israel să depășească naționalismul propriu pentru a se
deschide la universalitatea mântuirii. Israel – explică profetul – trebuie să-și
dea seama că există străini care „iubesc numele Domnului”. Nu vor rămâne
excluși niciunul dintre „străinii care s-au atașat de Domnul pentru a-l
onora, a iubi numele său, a deveni slujitorii lui”. Poporul lui Israel, în
momentul în care pornind din tara exilului pentru a se reîntoarce în patria
lor, cuprinși de entuziasm, promite să deschidă cultul și pentru străini. Oracolul a rămas pe un ton care îi îndeamnă pentru
o societatea ideală. Fiecare este invitat să împlinească datoria sa, să observe
dreptatea în raporturile cu alții. Dreptatea
lui Dumnezeu este aproape și se manifestă în bunătatea salvifică. „Pe
fiii străinilor… îi voi face să se bucure în casa mea de rugăciune” (v. 6). Mântuirea nu-i privește numai pe copiii poporului său,
dar pe toate celelalte popoare. Profetul este purtătorul de cuvânt al
promisiunilor divine în favoarea celor excluși: „îi voi face să vină la muntele
meu cel sfânt” (v. 7). Îndrăzneață este această zicere finală: „îi voi face să
se bucure în casa mea de rugăciune” (v. 7). Este o primire universală a
mântuirii. Nu degeaba este expresia citată de evanghelişti despre intervenţia
lui Isus în Templu: „casa mea se va numi casă de rugăciune pentru popoare și
voi ați făcut-o peștera tâlharilor?” (cf. Mc
11,17).
Cu scrisoare sfântului Paul către
Romani (Rom 11,13-15.29-32),
suntem în misterul lui Dumnezeu, în acest proiect pentru mântuirea lumii. Apostolii
predică cuvântul prima dată la israeliții apoi, refuzând mesajul creștin, merg
la păgâni și de această dată sunt ascultați. „Vă spun, întrucât eu sunt
Apostolul Neamurilor, îmi laud slujirea, că poate voi trezi gelozia celor din
neamul meu şi voi duce la mântuire pe unii dintre ei” (vv. 13-14). Primirea lor
în comunitatea creştină se întâmplă nu fără numeroase tensiuni. Străinii sunt
din ce în ce mai numeroși în a se converti la Cristos. Faptul că Evanghelia
este primită de păgâni arată că singurul Dumnezeu îi cheamă pe toţi oamenii la
mântuire. El vrea să se îndure de toți oamenii. „Dumnezeu i-a închis pe toţi în
neascultare, ca să se îndure de toţi” (v 32). O celebrare universală a
mântuirii pentru toate popoarele. Vestea cea bună a lui Isus Cristos este
pentru toţi. Credința este darul universal de salvare prin milostivirea
Tatălui: și pentru iudei și pentru păgâni. „Acum, în urma neascultării lor, aţi
aflat îndurare, la fel şi ei nu au ascultat acum, ca, prin îndurarea faţă de
voi, să afle şi ei îndurare acum” (vv.30-31). Efectul pozitiv și paradoxal al respingerii
Israelului este ceva măreț: reconcilierea cu Dumnezeu a lumii întregi prin
milostivirea sa.
Evanghelia după Matei (Mt 15,21-28) ne arată că Isus este pe
punctul de a realiza această veste bună. Lasă Genezaretul – cetatea situată
pe pământul lui Israel – şi se retrage în părțile Tirului şi a Sidonului. Se
ciocnește de neîncrederea discipolilor săi. Refuzat de autorităţile religioase
iudaice, el se distanţează îndreptându-se spre nord, spre teritoriul păgân. De
ce oare s-a retras Isus? Cu acest gest el trece peste graniţele oficiale ale
lui Israel, descoperindu-ne în mod clar că în Dumnezeu nu sunt graniţe. Omul
este cel care de fapt pune margini, împarte şi separă; Dumnezeu în schimb
uneşte, caută, aduce pacea.
Evanghelia ne prezintă miracolul
săvârşit de Isus în favoarea unei femei de origine „canaaneană”, adică din țara
lui Canaan care este Siria-Fenicia și populaţia indigenă a Palestinei înainte
de sosirea evreilor. O femeie de neam străin, adică nu evreică. Dar credinţa ei
cu adevărat „mare”, aproape unică şi exemplară, o aşează deja în rândul
poporului ales deşi nu făcea parte din el. O femeie păgână va demonstra
spiritul de smerenie, disponibilitatea, umor și mai ales o credința uimitoare față
de Isus. O femeie a ieşit şi a strigat: „Îndură-te de mine, Doamne, Fiul lui David! Fiica
mea este chinuită cumplit de diavol!” (v. 22). Ea îl aclamă ca Mesia, arătând
astfel că ea cunoaşte aşteptarea lui Israel; nu numai atât, dar cuvintele sale
arată o mare încredere în capacitatea lui Isus de a o vindeca pe fiica sa. „Dar el – spune textul – nu i-a răspuns nici
un cuvânt” (v. 23). Este primul refuz
din partea lui Isus. Ne uimeşte, la prima vedere, acest comportament al lui
Isus. Ucenicii rămân uimiţi de comportamentul lui Isus, de tăcerea sa. Suntem
purtaţi să citim tăcerea sa ca un fel de distanţă, de indiferenţă, mai rău
încă, de ostilitate. Dar nu este aşa. Tăcerea nu reprezintă indiferenţă;
tăcerea este instrumentul lui Dumnezeu pentru a verifica sentimentele fiecăruia
şi a crea dispoziţii corecte ale inimii… Atunci intervin apostolii, nu atât de
dragul femeii, cât mai degrabă pentru că ea nu mai contenea să meargă după ei. Ajung
să-i spună: „Trimite-o, pentru că strigă în urma noastră!” (v. 23). Strană motivaţie!
Este insuficientă! Isus vrea să-i ajute să crească, vrea să-i facă să vadă
centrul problemei, că nu este suficientă sănătatea sau un har pentru a rezolva
problema zilei. De fapt, e o singură problemă adevărată: a deschide cu umilință
și credință sau a închide sufletul în faţa lui Dumnezeu…
Isus pronunţă o frază
provocatoare pentru credinţa apostolilor. „Nu am fost trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel” (v. 24).
Voia să spună că misiunea sa era îndreptată spre poporul lui Israel. Dar femeia
insistă şi se abandonează bunătăţii lui Dumnezeu: aici este toată măreţia sa! S-a
prosternat înaintea lui Isus: „Doamne, ajută-mă!” Urmează al treilea refuz din partea lui Isus,
şi mai dur: „Nu-i drept să iei pâinea copiilor”, adică a Israelului, „şi s-o
arunci cățeilor”, adică animale impure cu care Scriptura îi indica pe păgâni. Sunt fiii,
urmașii ai lui Abraham, căţei sunt fii păgânilor! La acest punct, oricine s-ar
simţi ofensat. Nu însă femeia! Sunt cuvinte care arată o credinţă profundă şi
inteligentă! Am auzit-o: „Și căţeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa
stăpânilor lor!” (v. 27). „Da, noi păgânii suntem niște câini; dar am credinţa
că Dumnezeu, în iubirea sa, îi hrăneşte pe toţi, nu ne va lăsa în nevoie!” Ea
rămâne puternic legată de certitudinea ei faţă de bunătatea lui Dumnezeu şi
nimic nu o pune în criză. Este o lecţie extraordinară pentru evrei şi pentru
discipoli.
Isus, care până acum se arătase
reţinut, nu mai rezistă. Este cucerit. „O,
femeie, mare este credinţa ta!” (v. 28). Cristos este constrâns să
cedeze, să-şi plece fruntea la voinţa femeii: „Să fie cum vrei tu!”
În una din predicile sale sfântul
Augustin aminteşte cuvintele lui Isus: „Cereţi
şi vi se va da, căutaţi şi veţi găsi, bateţi şi vi se va deschide” (Mt 7,7). Şi conclude: „Aşa a făcut canaaneana:
a cerut, a căutat, a bătut la uşă şi a primit. Să facem şi noi la fel şi ni se va deschide!”
[bibliografia
(anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net);
Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va);
Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia);
Ludmann R., Parole pour ta route,
Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului,
Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel
Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB
Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981;
Masetti N., Guidati dalla Parola,
Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il
giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A, Edizioni Paoline,
Torino 1989].