Assunzione della Vergine (1620), collezione privata.
Înălțată cu trupul și sufletul la cer
pr. Isidor Chinez (15 august 2023)
Lecturi biblice: Apocalips 11,19a; 12,1-6a.10ab; 1Corinteni 15,20-27a; Evanghelia Luca 1,39-56; lecturi biblice
Omilie
Rugăciunea zilei [adică „colecta”] pusă ca o introducere la liturgia de astăzi, sintetizează sensul acestei solemnități – Adormirea Maicii Domnului – invitându-ne să-i cerem lui „Dumnezeu atotputernic şi veşnic […] harul, ca, tinzând pururi la cele de sus, să ne învrednicim a fi părtaşi de mărirea ei”. Aceste cuvinte rezumă o atitudine creștină ce tinde să nu ne lase prizoneri ai acestor lucrurile, de aici și de acum, dar să îndrume spre cele de sus. Prima lectură se deschide cu viziunea Arcei sau Chivotului Alianței care apare în sanctuarul ceresc, însoțit de manifestarea divinițății cu tronuri, sceptre (cf. Ap 11,19). Odată cu Adormirea Maicii Domnului, Fecioara Maria este chemată să se împărtășească de soarta Fiului ei, Isus: e pe deplin glorificată în trup și în suflet și se găsește în „lumea” lui Dumnezeu, a învierii. Este o anticiparea vizibilă a destinului gloriei rezervat tuturor credincioşilor la sfârșitul istoriei. Maica Domnului este slujitoarea credincioasă și disponibilă la planurile lui Dumnezeu pentru sine însăși și pentru lume: „sufletul meu îl preamăreşte pe Domnul şi duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu” (Lc 1,46-47). Apostolul Paul evidențiază contrastul între Adam şi Cristos în două sensuri ale originii şi ale modelului: „după cum toţi mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toţi vor fi readuşi la viaţă. Dar fiecare la rândul lui: cel dintâi Cristos, după aceea, cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui” (1Cor 15,22-23). Toți sunt chemați la plinătatea vieții în Dumnezeu dincolo de moarte. Maria este prima!