The Holy Night - by Carlo Maratta |
Evanghelia
Ioan 1,1-18: La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu
şi Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat fiinţă prin el şi fără el nu a luat fiinţă nimic din ceea ce
există. În el era viaţa şi viaţa era lumina oamenilor, iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o. A fost un om, trimis de Dumnezeu, al cărui nume era Ioan. Acesta a
venit spre mărturie, ca să dea mărturie despre lumină, pentru ca toţi să creadă
prin el. Nu era el lumina, ci a venit să dea mărturie despre
lumină. Cuvântul era lumina adevărată, care, venind în lume,
luminează pe orice om. Era în lume şi lumea a luat fiinţă prin
el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, dar ai săi nu
l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în
numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu, care, nu din sânge, nici din voinţa trupului, nici din voinţa bărbatului, ci
din Dumnezeu s-au născut. Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit
între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl,
plin de har şi de adevăr. Ioan a dat mărturie despre el şi a
strigat, zicând: „Acesta era cel despre care v-am spus: «Cel care vine
după mine a fost înaintea mea pentru că era mai înainte de mine»”.
Căci noi toţi am primit din plinătatea lui har după har. Pentru
că Legea a fost dată prin Moise, harul şi adevărul au fost prin Isus Cristos. Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu, cel care
este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat.
Omilie
A doua duminică după Crăciun, înainte ca ochii noştri să fie chemaţi să
încânte din nou în fața semnul stelei care conduce drumul Magilor deasupra „locului
unde se afla copilul” (Mt 2,9), ne împinge
să mergem dincolo de semne, să intrăm în sensul profund care stă sub ceea ce am
văzut şi am auzit.
Acest „pruncușor” (așa cum îl
cheamă în mod familiar poporul creștin pe Isus) – pus într-o iesle între Maria şi
Iosif, vizitat de pastori şi anunţat de „o mulțime de îngeri care lăudau pe
Dumnezeu şi ziceau: «Mărire lui Dumnezeu în înaltul cerului și pe pământ pace oamenilor
care îi iubeşte»” (Lc 2,13) – este Cuvântul lui Dumnezeu, este Înţelepciunea sa , este măreţia sa, este atotputernicia sa.
Noi îl vedem mic și neajutorat, având
nevoie de noi. În realitate „la început
era la Dumnezeu: toate au luat fiinţă prin el şi fără el nu a luat fiinţă
nimic din ceea ce există”. Acel pruncușor, care se prezintă ca unul din fiii
noştri, de fapt el ne-a făcut „fii a lui
Dumnezeu, nu din sânge, nici din voinţa trupului, nici din voinţa bărbatului,
ci din Dumnezeu s-au născut”. Noi suntem fii prin el.
Acel „prunc” de dezvăluie pe Dumnezeu.
De fapt, el este înainte de noi. El
a fost întotdeauna. A luat „carne” (un trup, într-o istorie ca a noastră), şi a
devenit unul dintre noi, pentru a ne permite într-un fel să vedeam pe Dumnezeu,
care altfel nu ar putea să ajungă la ochii noştri: „Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu,
cel care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat”.
Fără a-l vedea, lumea am fi putut
face numai fantezii despre Dumnezeu, inventând imagini înşelătoare, deoarece nu
am fi reușit să gândim un Dumnezeu bun și prietenos care ne-ar fi cerut numai
să-l iubim, pentru că el primul ne iubeşte. Fără „pruncul” Isus, l-am fi simțit
ca păgânii: ameninţător şi gelos pe oameni; sau ne-am fi creat un „viţel de aur”,
la îndemâna micilor noastre fleacuri.
Acel „copil înfăşurat în scutece”, „făcut trup”, „venit să locuiască printre
noi”, deschizându-ne suflare despre misterul lui Dumnezeu, răstoarnă toate
criteriile noastre de judecată, pentru că la lumina sa ceea ce apare în ochii noștri
ca mare, puternic, important, bogat, în realitate este de fapt mic, slab, sărac,
ultimul.
Acest „pruncușor” ne face să ne cunoaștem pe noi înșine.
Pruncul Isus dintr-o iesle – „adevărata lumină care luminează pe orice om”
– în afară de a ne face să vedem pe Dumnezeu, ne arată cum suntem noi cu
adevărat. Dumnezeu Tatăl nu a pregătit pentru Fiul său un trup ca al nostru,
dar a creat trupul nostru în vederea lui, pentru că toate au fost făcute prin el. A creat, adică astfel trupul nostru
(fizic, inima și creier) spre a fi demn
de Fiul său, de Cuvântul său şi de
Înţelepciunea sa.
Este extraordinar acest adevăr! Când ne simţim rău, când ne gândim la
creaţie că a fost creată rău, ne dă forţă! Pentru că, dacă toate a fost făcute
prin el, nimic nu este făcut rău. Ceea ce este făcut rău depinde de
incapacitatea noastră sau refuzul nostru de a fi fideli proiectului lui
Dumnezeu. Şi când ne simțim tentaţi de banalitate, de vulgaritate, de falsitate
și de răutate – adică de tot ceea ce desfigurează şi umileşte ființele noastre de
bărbaţi şi femei – să ne amintim ceea ce avem: o forță pentru a nu ceda şi
pentru a relua acel zbor spre înălţimi la care suntem programați.
Sărbătorea Crăciun pe care o
celebrăm să lărgească spaţiul luminii pe care „pruncul” Isus o aruncă asupra
lui Dumnezeu şi asupra omului. Şi stele care i-au condus Magii până la Betleem,
să conducă pașii noștri spre a nu pierde sensul fiinţei noastre devenind copii
ai lui Dumnezeu, ascultând de Fiul său.
(pr. Tonino Lasconi [2016];
trad. pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.paoline.it/blog/liturgia/797-la-luce-che-rivela-dio-e-ci-fa-conoscere-a-noi-stessi.html).