vineri, 9 aprilie 2021

† Duminica a 2-a a Paştelui [B]: Iubirea milostivă a Domnului… [11 aprilie 2021]

 „Domnul meu şi Dumnezeul meu!”

Iubirea milostivă a Domnului…

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (11 aprilie 2021) 

LecturiFaptele Apostolilor 4,32-35; 1Ioan 5,1-6; Evanghelia Ioan 20,19-31; lecturi biblice

Omilie

Liturghia Cuvântului din timpul Paștelui se concentrează asupra evenimentelor învierii: aparițiile Celui Înviat. Prima lectură ne oferă stilul de viață al primei comunități creștine unde bunurile erau „la comun”. Evanghelia este aceeași ca în anii liturgici precedenți: apariția Domnului în Cenacol și iubirea milostivă față de toți apostolii și inclusiv a lui Toma care îl recunoaște pe Isus: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!” A doua lectură, relatează experiența creștină ca o victorie asupra lumii obținută prin credință: este Biserica care reunește în sânul său pe toți cei care cred în Cristos și care participă la aceeași speranță. Descrierea comunității primare din Ierusalim este un stil diferit de cel ale celorlalte realități și instituții ale societății umane. Legătura dintre cele trei lecturi este foarte clară: anunțul Celui Înviat dă naștere unei comunității creștine – Biserica – care învinge lumea cu credința ei.

luni, 5 aprilie 2021

Marți din Octava Paștelui: Cristos, speranţa mea, a înviat! [6 aprilie 2021]


 Cristos, speranţa mea, a înviat!

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (6 aprilie 2021) 

LecturiFaptele Apostolilor 2,36-41; Evanghelia Ioan 20,11-18; lecturi biblice

Omilie

Auzim acest mesaj: Cristos a înviat! Mântuirea oferită tuturor, veciniilor și celor de departe. Toți suntem chemați la convertire și botez. Isus a devenit centrul omului, umplând goliciunea noastră de creatură cu plinătatea sa divină, așa cum a făcut cu Maria Magdalena.

Prima lectură luată din Faptele Apostolilor (Fap 2,36-41) este partea finală din predica apostolului Petru adresată evreilor în ziua Coborârii Duhului Sfânt: „să știe cu siguranţă toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn [Kyrios, în greacă] şi Cristos [în ebraică Mesia] pe acest Isus pe care voi l-aţi răstignit” (v. 36). Este Mesia? L-am răstignit noi? „Au fost pătrunși până la inimă” (Fap 2,37). Ce înseamnă asta? Care este reacția mulțimii? O nemulțumire profundă! Inimă străpunsă! Anunțul a impresionat puternic pe ascultătorii lui Petru care întreabă: „Ce să facem, fraților?” Angajarea pentru o viață mai bună! „Convertiţi-vă şi fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus Cristos spre iertarea păcatelor voastre şi veţi primi darul Duhului Sfânt!” (v. 38). Răspunsul este convertirea și botezul în numele lui Isus spre iertarea păcatelor și darul Duhului. Rezultatul este mântuirea: o viață nouă susținută de patru piloni  învățătura apostolilor, comuniunea bunurilor, Euharistia și rugăciunea. „Aşadar, cei care au primit cuvântul lui au fost botezaţi. Şi în ziua aceea li s-au adăugat cam la trei mii de suflete” (v. 41). Sunt invitați la convertire, adică la o schimbare profundă a mentalității și a acțiunii, la o părere de rău pentru faptele săvârșite, mai ales pentru responsabilitate la moartea lui Isus. Motivul: viața creștină nu e constituită de observarea legii, ci pe un raport personal cu Domnul, vorbindu-ne, iubindu-ne. El ne-a cerut dragostea noastră. Suntem invitați să facem făgăduințele de la botez prin care Cristos ne dă iubirea sa. Iată, un popor nou se naște: este creștinismul!

duminică, 4 aprilie 2021

Luni din Octava Paștelui: „Bucurați-vă” – este îndemnul Domnului [5 aprilie 2021]

Femeile la mormânt... 

„Bucurați-vă” – este îndemnul Domnului

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (5 aprilie 2021) 

LecturiFaptele Apostolilor 2,14.22-33; Evanghelia Matei 28,8-15; lecturi biblice

Omilie

În lunea din Octava Paștelui tema liturgiei pascale este învierea Domnului, văzută nu ca un fapt istoric, documentar, dar ca un eveniment mântuitor acceptat prin credință.

În prima lectură (Fap 2,14.22-33), Petru dă mărturie despre Cristos cel înviat în ziua Coborârii Duhului Sfânt. Este kerygma, adică mesajul biblic că Domnul Isus Cristos mort şi înviat, este mântuitorul lumii. Este prima predică de la Rusalii. În fața unei mulțimi ca aceasta, Petru nu ar putea face altfel decât să înceapă cu umanitatea lui Cristos. Observați: el începe cu omul și termină cu divinul: „să știe cu siguranță toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn și Cristos [în ebraică, Mesia] pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit” (Fap 2,36). Apostolul explică că a venit ceasul mântuirii pentru cei care îl invocă pe Isus din Nazaret răstignit, mort, coborât în lumea de dincolo, înviat și așezat în gloria lui Dumnezeu, care ni-l dă pe Duhul Sfânt, astfel toți putem trăi ca fii ai Tatălui și ca frați între noi. Această predică condensează credința creștină: Cristos este Domn [kyrios, în greacă], dătător al Duhului Sfânt. Isus, omul din Nazaret, este mântuitor, așa cum se descoperă în viața, moartea, învierea și glorificarea sa. Pe Isus Nazarineanul […] voi l-aţi răstignit şi ucis prin mâinile celor fărădelege”, dar pe care „Dumnezeu l-a înviat” (v. 22; 24). Isus este salvatorul nostru: este Cristos Domnul [Kyrios]. El este fundamentul Bisericii.