„Bucurați-vă” – este îndemnul Domnului
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (5 aprilie 2021)
Lecturi: Faptele Apostolilor 2,14.22-33; Evanghelia Matei 28,8-15; lecturi biblice
Omilie
În lunea din Octava Paștelui tema liturgiei pascale este învierea Domnului, văzută nu ca un fapt istoric, documentar, dar ca un eveniment mântuitor acceptat prin credință.
În prima lectură (Fap 2,14.22-33), Petru dă mărturie despre Cristos cel înviat în ziua Coborârii Duhului Sfânt. Este kerygma, adică mesajul biblic că Domnul Isus Cristos mort şi înviat, este mântuitorul lumii. Este prima predică de la Rusalii. În fața unei mulțimi ca aceasta, Petru nu ar putea face altfel decât să înceapă cu umanitatea lui Cristos. Observați: el începe cu omul și termină cu divinul: „să știe cu siguranță toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn și Cristos [în ebraică, Mesia] pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit” (Fap 2,36). Apostolul explică că a venit ceasul mântuirii pentru cei care îl invocă pe Isus din Nazaret răstignit, mort, coborât în lumea de dincolo, înviat și așezat în gloria lui Dumnezeu, care ni-l dă pe Duhul Sfânt, astfel toți putem trăi ca fii ai Tatălui și ca frați între noi. Această predică condensează credința creștină: Cristos este Domn [kyrios, în greacă], dătător al Duhului Sfânt. Isus, omul din Nazaret, este mântuitor, așa cum se descoperă în viața, moartea, învierea și glorificarea sa. „Pe Isus Nazarineanul […] voi l-aţi răstignit şi ucis prin mâinile celor fărădelege”, dar pe care „Dumnezeu l-a înviat” (v. 22; 24). Isus este salvatorul nostru: este Cristos Domnul [Kyrios]. El este fundamentul Bisericii.
Petru afirmă: „pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt” (v. 32). Ascultătorii cunoșteau comportamentul apostolilor în timpul pătimirii Domnului... Acum au posibilitatea să constate incredibila convertire. Schimbarea pune semnul întrebării: este Cristos viu prezent în ei sau nu este? Avea dreptate Sartre, scriitorul necredincios din secolul trecut: „Cât de frumos este dacă Cristos ar fi înviat cu adevărat! Voi, creștinii, totuși, ca să mă faceți să cred, ar trebui să-mi cântați alte cântece!” Desigur, ne-a invitat să cântăm cu viața!
Evanghelia după Matei (Mt 28,8-15) – în prima zi de Paști – ne propune două răspunsuri la învierea lui Cristos: cel a femeilor pioase şi al soldaţilor care merg la iudei preferând banii lor în locul adevărului.
Răspunsul femeilor. După ce a trecut sâmbăta, Maria Magdalena, altă Marie, au venit la mormânt. A fost un cutremur mare. Îngerul Domnului a coborât din cer, s-a apropiat și a rostogolit piatra – este „lunea îngerului” – le-a spus femeilor: „Nu vă temeți! Știu că-l căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat. Mergeți în grabă și spuneți discipolilor lui: «A înviat din morți și, iată, merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea»” (v. 5-7). Pentru prima dată rostesc cuvintele: „a înviat”. Îngerul a spus, adică mesagerii lui Dumnezeu. Pentru a vesti învierea nu este suficient un cuvânt omenesc. Este fiinţă îngerului care comunică o realitate aşa de tulburătoare, incredibilă...
Acum apare textul evangheliei de astăzi. Plecând în grabă de la mormânt au alergat să dea de știre discipolilor. Ele mergeau, dar Isus vine să le întâlnească: „Bucuraţi-vă!” Invitaţia la bucurie nu poate veni decât de la învingătorul morţii, Isus cel Înviat. Adresat femeilor, răsună în dimineaţa zilei Domnului – adică, duminica! Cel Înviat continuă să ne vină în întâmpinare, să vorbească de apropierea sa; ne invită să ieşim din mormintele noastre şi să intrăm în strălucirea zilei.
Femeile au crezut în învierea Domnului. De la mormântul gol plecau două mesaje: acela al primelor vestitoare ale învierii şi a gărzilor puse la mormânt ca să-l păzească. Soldații merg la arhierei să-i informeze de cele întâmplate. Există un fapt sigur pe care nimeni nu îndrăzneşte să-l nege: mormântul gol. O spun femeile; o spun paznicii, iar marii preoţi nu o pot nega. Evanghelia după Matei ne propune două posibilităţi: prima – Cristos a înviat; a doua – trupul lui Cristos a fost furat. Cel care citeşte evanghelia trebuie să decidă. Pe care o alegem? Este convingătoare versiunea arhiereilor? Evident că nu. Uimitor contrast între cei puternici! „După ce s-au adunat împreună cu bătrânii şi au ţinut sfat” mai adaugă o minciună la crima pe care o făcuseră puţin mai înainte. Sfântul Augustin îi ironizează pe aceştia spunând: „Dacă dormeau, cum au putut să-i vadă pe ucenici care furau trupul?” Mărturia lor se destramă de la sine. În momentul în care Matei scrie evanghelia, continuau discuţiile între iudei şi creştini. Atunci, cititorul trebuie să decidă: e prima posibilitate – învierea lui Isus, mărturisită de femei.
Învierea Domnului nu este un fapt care poate fi controlat din punct de vedere ştiinţific. Este un fapt supranatural: numai în puterea credinţei poate fi admis. Credinţa creştină în înviere nu este întemeiată pe faptul că mormântul este gol. Viața Domnului se dezlănțuie în lume: în femei – primele vestitoare ale învierii; în apostoli – primii mărturisitori. Înțelegerea învierii este un dar al lui Dumnezeu…
A-l primi pe Isus cel Înviat înseamnă a schimba drumul vieţii! Să-l urmăm cu bucurie pe Cristos, Domnul!
Bibliografia [anul B]: Armellini F., http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996; Bianchi E., http://www.monasterodibose.it; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année B, Éditions Paulines, 1983; Brèthes Ch., Liturgia della festa. Anno B. Introduzioni, monizioni, proposte: un sussidio a foglietti separabili per preparare la messa, Messaggero Padova 1984; Cantalamessa R., http://www.qumran2.net; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B, Edizioni Paoline, Torino 1989; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J., http://dimancheprochain.org; Follo F., http://francescofolloit.blogspot.com; Garcìa J. M., http://www.catechistaduepuntozero.it; Lucaci A., http://ro.radiovaticana.va; Lasconi T., http://www.paoline.it/blog/liturgia; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., http://www.qumran2.net; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Piccolo G., http://www.clerus.va/content/clerus/it/omelie; Mela R., http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Ronchi E., http://avvenire.it; Rosini F., don Fabio Rosini - Pagina Archivio - Cerco il Tuo volto; L'Osservatore Romano; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N., http://thierry.jallas.over-blog.com.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu