Întâmpinarea Domnului (2 februarie) |
Evanghelia – Luca 2,22-40: Prezentarea lui Isus în templu. 22
Când s-au împlinit zilele purificării lor, după Legea lui Moise, l-au dus la Ierusalim ca să-l ofere
Domnului, 23 după cum este scris în Legea Domnului: Orice prim
născut de parte bărbătească va fi numit sfânt pentru Domnul 24 și să
aducă jertfă, după cum este spus în Legea Domnului, o pereche de turturele sau
doi pui de porumbel. 25 Și iată că era la Ierusalim un om cu
numele Simeon și acesta era un om drept și evlavios care aștepta mângâierea lui
Israel și Duhul Sfânt era asupra lui. 26 Îi fusese revelat de Duhul
Sfânt că nu va vedea moartea înainte de a-l vedea pe Cristosul Domnului. 27 A fost condus de
Duhul Sfânt la templu, iar când părinții l-au adus pe copilul Isus, ca să facă
după obiceiurile Legii cu privire la el, 28 l-a luat în brațe și l-a
binecuvântat pe Dumnezeu spunând: 29 „Acum slobozește-l, pe
slujitorul tău, Stăpâne, după cuvântul tău, în pace, 30 căci au
văzut ochii mei mântuirea ta 31 pe care ai pregătit-o înaintea
tuturor popoarelor, 32 lumină spre luminarea neamurilor și slava
poporului tău, Israel!” 33 Tatăl și mama lui se mirau de cele spuse
despre el. 34 Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama lui:
„Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca
semn de contradicție – 35 ca să se dezvăluie gândurile din multe
inimi – iar o sabie va străpunge sufletul tău”. 36 Era acolo și Ana,
profetesa, fiica lui Fanuel, din tribul lui Așer. Aceasta era mult înaintată în
vârstă. După ce trăise cu bărbatul ei șapte ani de la fecioria ei, 37
era acum văduvă și ajunsese la optzeci și patru de ani. Ea nu părăsea templul,
slujind zi și noapte prin posturi și rugăciuni. 38 Fiind prezentă și
ea, îl preamărea pe Dumnezeu și vorbea despre [copil] tuturor celor care
așteptau eliberarea Ierusalimului. 39 Când au împlinit toate după
Legea Domnului, s-au întors în Galileea, în cetatea lor, Nazaret. 40
Iar copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu
era asupra lui.
Omilie
Domnul vizitează templul
său. El nu vine să judece călcarea legii, dar pentru a se supune ca om
ascultării Tatălui faţă de care oamenii nu au fost ascultători.
Dumnezeu nu cere
sacrificiul omului în faţa maiestăţii sale, dar cere recunoaşterea sa ca dar şi
izvor de viaţă ca noi să putem să avem viaţa din plin.
Prezentându-se lui
Dumnezeu, omul este restituit sie însuşi. Recunoscând că viaţa omului este dată
de Dumnezeu, noi descoperim marele dar al vieţii.
Simeon înseamnă: „Dumnezeu
a ascultat”. Duhul Sfânt era peste el: de aceea asculta şi observa Cuvântul.
Numai oamenii luminaţi de Duh ştiu să explice exact Scriptura şi să judece
evenimentele mântuirii. Braţele bătrânului Simeon reprezintă braţele bimilenare
ale Israelului care primesc floarea noii vieţi, promisiunea lui Dumnezeu.
Cântecul lui Simeon este pe
linia marii tradiţii a Slujitorului lui Jahweh: „Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie
mântuirea mea până la marginile pământului” (Is 50,6). Acum
se împlineşte ceea ce a fost prezis: „Ridică-te, luminează-te, căci lumina ta vine și gloria Dumnului răsare deasupra ta! Căci, iată, întunericul va acoperi pământul, și bezna, popoarele. Dar peste tine va răsări Domnul și gloria lui se va vedea
deasupra ta. Vor umbla neamuri la lumina ta și regi, în strălucirea zorilor
tale” (Is 60,1-3).
Numai cel care-l vede pe
Isus Salvator poate trăi şi muri în pace. Numai întâlnirea cu Dumnezeu poate
vindeca viaţa de veninul fricii de moarte şi vindeca omul de falsa imagine a
lui Dumnezeu. În spatele porţii morţii nu ne aşteaptă abisul întunericului, dar
sala iluminată a ospăţului vieţii veşnice.
La mântuirea şi pacea
prezente în cântecul lui Zaharia, aici se adaugă lumina cu o conotaţie clară de
universalism: mântuirea este pentru toate popoarele.
Simone, mişcat de Duhul
Sfânt, l-a recunoscut pe Isus; acum prezice Mariei destinul fiului. Persoana
lui Isus ne este explicată şi astăzi nouă de Vechiul Testament. Isus va fi în
acelaşi timp cauză de cădere şi de înviere pentru mulţimile lui Israel, pentru
că poartă o mântuire „scandaloasă” pe care nimeni nu este în stare să o
accepte. Isus contrazice orice gând al omului. Este scandal şi nebunie. De
aceea toţi îl contrazis, se scandalizează de el şi cad. Este aici ascuns deja
misterul morţii şi învierii Domnului care ca o spadă pătrunde inima fiecărui
ucenic şi a întregii Biserici, a cărei figură este Maria.
La cuvintele dure de
condamnare, de contradicţie şi de sabie, se adaugă cuvinte de felicitare, de
întărire şi sprijin. Numele profetesei şi al strămoşilor săi înseamnă mântuire
şi binecuvântare: Ana înseamnă Dumnezeu
dă har, Fanuel înseamnă Dumnezeu este
lumină, Asher înseamnă fericire.
Numele nu sunt lipsite de
semnificaţie. Iar aici semnificaţia lor luminează şi poartă totul în
splendoarea bucuriei, a harului şi a bunăvoinţei lui Dumnezeu. Timpul mesianic
este timpul luminii depline. Ana este ca un exemplu luminos al văduvelor
creştine: „cea care este cu adevărat văduvă şi a rămas singură, şi-a pus
speranţa în Dumnezeu şi se dedică rugăciunii zi şi noapte” (1Tim 5,5). Luminată
de Duhul Sfânt, Ana îl recunoaşte pe Mesia în copilul pe care Maria îl poartă
la templu. Mergând după Simeon, îl laudă pe Dumnezeu şi vorbeşte continuu
despre Isus tuturor celor care aşteptau „mântuirea Ierusalimului” (Lc 2,38).
În templul din Ierusalim se
descoperă două aspecte: contradicţia faţă de Isus şi primirea în credinţă,
condamnarea şi mântuirea, căderea şi ridicarea. Din Ierusalim în al cărui
templu este ridicat semnul, iradiază lumina care străluceşte asupra păgânilor şi
se manifestă gloria lui Israel. (don Lino Pedron [02.02.2003]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=514).