„Calea, adevărul și viața” (In 14,6) |
Evanghelia – Ioan 14,1-12: În acel timp, Isus a
spus ucenicilor săi: 1 "Să nu se tulbure inima voastră. Credeţi
în Dumnezeu, credeţi şi în mine. 2 În casa Tatălui meu sunt lăcaşuri
multe. Dacă nu ar fi aşa, n-aş fi spus: 3 mă duc să vă pregătesc un
loc. După ce mă voi duce să vi-l pregătesc, mă voi întoarce să vă iau cu mine,
ca să fiţi şi voi acolo unde sunt eu. 4 Voi cunoaşteţi calea unde mă
duc eu". 5 Toma i-a zis: "Doamne, nu ştim unde te duci şi
cum putem şti calea?" 6 Isus i-a răspuns: "Eu sunt calea,
adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl meu decât prin mine. 7
Deoarece mă cunoaşteţi pe mine, îl cunoaşteţi şi pe Tatăl meu; de pe acum îl
cunoaşteţi şi l-aţi văzut". 8 Filip i-a zis: "Doamne,
arată-ni-l pe Tatăl şi ne este de ajuns". 9 Isus i-a răspuns:
"De atâta vreme sunt cu voi şi tu nu m-ai cunoscut, Filipe? Cine m-a văzut
pe mine l-a văzut şi pe Tatăl. Cum poţi spune: «Arată-ni-l pe Tatăl?» 10
Nu crezi tu că eu sunt în Tatăl şi Tatăl este în mine? Cuvintele pe care vi le
spun nu le vorbesc de la mine, ci de la Tatăl care rămâne în mine şi care
săvârşeşte şi faptele. 11 Credeţi ce vă spun: Eu sunt în Tatăl şi
Tatăl este în mine; iar de nu credeţi cuvântul meu, credeţi-mă pentru faptele
mele. 12 Adevăr, adevăr zic vouă: cel care crede în mine va face şi
el faptele pe care le fac eu şi va face mai mari decât acestea, pentru că eu mă
duc la Tatăl".
Omilie
Discursul lui Isus redat de evanghelia lui Ioan (In 14,1-12) se deschide cu o invitaţie
de a depăşi teama: „Să nu se tulbure
inima voastră”. Este vorba de temeri profunde: teama de suferinţă, de
moarte, de viitor. Isus sugerează că există un singur mod pentru a învinge
aceste multe şi profunde temeri: credinţa în Dumnezeu şi credinţa în el. Şi are
dreptate: numai Dumnezeu este stânca. Celelate certitudini deziluzionează.
Iubirea de Dumnezeu este fidelă şi nu ne părăseşte niciodată: aceasta este
marea certitudine care îl înseninează pe cel care crede.
Însă mai este un al doilea punct asupra căruia vreau să
insist. Lui Filip care poate aspira la o viziune religioasă mai înaltă şi mai
demonstrativă („Arată-ni-l pe Tatăl”),
Isus îi răspunde: „Cine m-a văzut pe mine
l-a văzut pe Tatăl”. Pentru creştin Isus – persoana sa, viaţa sa, istoria
sa – este spaţiul în care Dumnezeu s-a făcut vizibil şi cunoscut. În întruparea
Fiului lui Dumnezeu invizibilitatea lui Dumnezeu a dispărut: Dumnezeul
invizibil s-a făcut aproape, unul pe care-l poţi atinge şi cunoaşte. Omul este
în căutarea lui Dumnezeu şi această căutare a sa a lui Dumnezeu nu este o
suprastructură, ci structura cea mai intimă a fiinţei sale.
Dar unde şi cum îl întâlneşte pe Domnul? Iată întrebarea
subînţeleasă în toată evanghelia a patra. O primă afirmaţie importantă este
deja în prolog: „Nimeni nu l-a văzut
vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu, cel care este spre pieptul
Tatălui, el l-a revelat” (In
1,18). Dumnezeu este invizibil iar omul nu reuşeşte să-l atingă. Dar în Isus
Cristos invizibilitatea lui Dumnezeu a dispărut. În acest punct însă apare o a
doua întrebare: în ce mod Fiul Unul-născut a povestit chipul Tatălui
smulgându-l din invizibilitatea sa? Răspunsul creştinului este clar: Dumnezeu
s-a făcut vizibil şi de atins în existenţa istorică a lui Isus, în practica sa
de primire, în dăruirea sa adevărului, în iubirea sa care a căutat momentul său
cel mai expresiv pe cruce.
Mai este o ultimă întrebare la care este absolut
necesar să răspundem. Tatăl a descoperit chipul său în existenţa istorică a lui
Isus, dar acum – în timpul Bisericii, în aşteptarea întoarcerii Domnului – unde
şi cum trebuie făcută încă experienţa lui Dumnezeu? Desigur în ascultarea
cuvântului său, în continua memorie a vieţii sale: în fond tocmai de aceea au
scris evangheliştii evangheliile lor. Dar răspunsul ar rămâne neterminat dacă
nu am adăuga o expresie care se află în prima scrisoare a lui Ioan (1In 4,12): „Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu, dar dacă ne iubim unul pe
altul, Dumnezeu rămâne în noi”. Aşadar, Dumnezeu continuă să se facă
prezent în iubirea reciprocă: Dumnezeu este iubire şi este într-o experienţă de
autentică iubire, ca aceea a lui Cristos, prin care omul poate intra în
comuniune cu lumea lui Dumnezeu.
(Don Bruno Maggioni [24.04.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa:
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=4129).
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=4129).