Evanghelia Ioan
20,19-31: În seara aceleiaşi zile, prima a săptămânii, deşi uşile locului
în care erau discipolii, de frica iudeilor, erau încuiate, a venit Isus, a stat
în mijlocul lor şi le-a zis: “Pace vouă!” Zicând aceasta, le-a arătat mâinile
şi coasta. Discipolii s-au bucurat când l-au văzut pe Domnul. Atunci, Isus le-a
zis din nou: “Pace vouă! Aşa cum m-a trimis Tatăl, aşa vă trimit şi eu pe voi”.
Şi, spunând aceasta, a suflat asupra lor şi le-a zis: “Primiţi pe Duhul Sfânt.
Cărora le veţi ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veţi ţine, vor fi
ţinute”. Însă Toma, unul dintre cei doisprezece, care se numea “Geamănul”, nu
era cu ei când a venit Isus. Aşadar, ceilalţi discipoli i-au spus: “L-am văzut
pe Domnul!” Dar el le-a zis: “Dacă nu voi vedea în mâinile lui semnul cuielor
şi nu-mi voi pune degetul în semnul cuielor şi nu-mi voi pune mâna în coasta
lui, nu voi crede”. După opt zile, discipolii lui erau iarăşi înăuntru, iar
Toma era împreună cu ei. Isus a venit, deşi uşile erau încuiate, a stat în
mijlocul lor şi a zis: “Pace vouă!” Apoi i-a spus lui Toma: “Adu-ţi degetul tău
aici: iată mâinile mele! Adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi
necredincios, ci credincios”. Toma a răspuns şi i-a zis: “Domnul meu şi
Dumnezeul meu!” Isus i-a spus: “Pentru că m-ai văzut, ai crezut. Fericiţi cei
care nu au văzut şi au crezut”. Isus a mai făcut înaintea discipolilor şi multe
alte semne, care nu sunt scrise în cartea aceasta. Acestea însă au fost scrise
ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi
viaţă în numele lui.
Omilie
Evanghelia de astăzi, din a opta
zi după Paști, mărturiseşte două din manifestările celui Înviat, una avută în
seara aceleași zile de la descoperirea mormântul gol, alta întâmplată în prima
zi a săptămânii următoare. Pe de altă parte rămâne dificil să separi cele două
manifestării, căci ambele sunt legate împreună, ba dimpotrivă a doua este doar
o anexă la primă.
Ştim că în momentul arestării lui
Isus în Ghetsimani, toţi ucenicii au fugit speriați: teama de a nu fi implicați
în acest proces care l-a dus pe Isus la condamnare şi la moarte. Conform evangheliei
a patra, doar Petru şi un alt discipol au încercat să vadă ce se întâmplă,
urmărind pe Isus până la curtea casei marelui preot (cf. In 18,15); dar apoi
Petru, speriat să nu fie recunoscut, a plecat (cf. In 18,16-18.25-27).
Cei care au lăsat totul pentru a-l
urma pe Isus (cf. Mc 1,18.20), au ajuns să-l abandoneze şi să fugă cu toții
(cf. Mc 14,50). De ce? Din cauza fricii! Frica este o putere teribilă: când a preluat
controlul asupra noastră, ne trage cu toată forță, orice posibilitate de rezistenţă
este nulă, făcându-ne înainte de toate fricoși, pentru a ne lua orice
responsabilitate: în cazul nostru, responsabilitatea credinţei, iubirii,
speranţei. Acei discipoli implicați în viața lui Isus pentru câțiva ani, care l-au
urmat și au fost instruiți și făcuți să crească, a venit ora încercării, ceasul
„crizei”, se tem; și frica slăbind credința lor, uită de iubirea lor reală
pentru Isus, tulbură speranța lor încă slabă.
Prin urmare ei nu răspund: neagă
identitatea lor, raporturile lor cu Isus, așadar stau închiși în casă „de frica
iudeilor” (dià tòn phóbon tôn ioudaíon). Ușile casei unde s-a celebrat
ultima cină cu Isus erau închise, în așteptarea ca viața să se întoarcă iar la
calm, la siguranță, astfel să poată să se întoarcă iar în Galileea, la casele
lor. E a treia zi după moartea lui Isus și este aproape seară. Sigur, au știut
de Maria Magdalena că a găsit mormântul gol (cf. In 20,2); Petru şi alt
discipol, care au mers în mormânt confirmând spusele Mariei (cf. In 20,10),
care a mărturisit: „L-am văzut pe Domnul!” (In 20,18). Situaţia rămâne cu toate
acestea imposibil de rezolvat, pentru că frica predomină acest anunț, în care
sunt promisiunile confirmate de Isus: „Mă duc… și voi veni din nou” (In 14,3);
„Puțin și nu mă veți mai vedea. Și iarăși puțin și mă veți vedea”… „dar întristarea
voastră se va schimba în bucurie” (In 16,16.20).
Prin urmare domnea frica până
când „Isus a stat în mijlocul lor și li-a spus: «Pace vouă»”. Iată, venirea lui
Isus viu pentru că a înviat din morți, venirea lui Kýrios, a Domnului.
Vine și stă în mijlocul lor, cu o prezența are se impune, care adună, care
atrage, face comunitatea! Este tocmai
Isus? Da, pentru aceasta le arată mâinile și pieptul. Mâinile străpunse pentru
răstignire, dar mai ales mâinile sale care i-au atins mângâindu-i, consolându-i
pe frați, el chemându-i prieteni (cf. In 15,13-15). Mâinile care au atins
bolnavii, care a frânt pâinea înainte de a le da, care a strâns, care a îmbrățișat. Ce tristețe să contempli străpungerile,
rănile și să nu vedem mâinile! Și totuși ucenicii nu numai i-au ascultat de
atâtea ori vocea lui Isus și deci l-au recunoscut după voce, dar au simțit
contactul cu el prin mâinile lui, l-au simțit vecin prin mâinile sale.
Atingerea este o acțiune care lasă un sigiliu asupra celui care este atins…
Apoi Isus le arată pieptul rănit de lance în ora morții sale: pieptul la care
ucenicul iubit și-a plecat capul la ultima cină (cf. In 13,25; 21,20), e
pieptul pe care l-a văzut lovit de unul dintre soldații și din care a ieșit
sânge și apă (cf. In 19,33-37). Mâinile care au atins, mângâiat, iubit, care niciodată
nu a lovit pe cineva; pieptul deschis, rănit, care spune că a dat totul, chiar
și inima…
Domnul înviat spune foarte scurte
cuvintele dar extraordinare, care luminează acea theoría, acel „spectacol” (Lc 23,48): „Pace vouă!”
Apoi face și un gest, respiră tare și suflă peste discipoli săi pentru a le
transmite lor respirația sa, suflarea sa, Duhul său: „Primiți-l!”. În
puține secunde se întâmplă toate – am spune noi în mod nepotrivit – survine
necesarul ephápax, o dată
pentru totdeauna. Pentru că acel suflu scurs peste discipolii săi devine
respirația lor, atunci când ei însiși au respirația lui Isus, care respira
iertarea păcatelor tuturor bărbaților și femeilor care-i întâlneau. Acela era respirația
sa care, suflată peste noi, lua praful, purifica, șterge vinovățiile: Isus cere
de la noi că – având respirația sa – să fim capabil de a ierta păcatele față de
toți…
Şi Toma? În seara aceia zile nu
era cu ceilalți și în argumentele sale gândea că trebuie să atingă găurile din
mâinilor sale și din coasta sa pentru a crede. Dar când Isus vine din nou și
Toma îl vede, vede mâinile și pieptul lui, atunci nu atinge, nu pune degetul
pentru verificare; dar îngenunchează și mărturiseşte: „Domnul meu şi
Dumnezeul meu!” Este cea mai mare şi mai explicită mărturisire de credinţă din
toate evangheliile! Prin credință nu trebuie nici să vedem nici să atingem, cum
se gândea Toma, dar trebuie să fim văzuți de Isus și trebuie să fim atinși de
mâinile sale, care sunt mereu o mângâierea, o strângere de mână; și foarte rar
– iată – și un sărut, în care respirația devine a noastră. Isus se revelează
„atingându-ne”, în special, atingându-ne cu „trupul său” și „sângele său”.
(pr. Enzi Bianchi [12.04.2015]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa:
http://www.monasterodibose.it/preghiera/vangelo/9072-essere-visti-Ed-essere-toccati).