luni, 6 aprilie 2015

Luni din octava Paştelui: Vestim cu bucurie că Cristos a înviat (omilie)


 
Evanghelia Matei 28,8-15: În acel timp, femeile, plecând în grabă de la mormânt, cu frică şi cu bucurie mare, au alergat să dea de ştire discipolilor lui. Şi, iată, Isus le-a venit în întâmpinare şi le-a zis: "Bucuraţi-vă!" Iar ele, apropiindu-se, i-au cuprins picioarele şi l-au adorat. Atunci Isus le-a zis: "Nu vă temeţi! Mergeţi şi daţi de ştire fraţilor mei să meargă în Galileea şi acolo mă vor vedea!" După ce au plecat ele, iată că unii din gardă au venit în cetate şi au dat de ştire arhiereilor despre toate cele întâmplate. Aceştia, reunindu-se în consiliu cu bătrânii, au dat suficient de mulţi arginţi soldaţilor, zicând: "Să spuneţi: «Discipolii lui au venit noaptea şi l-au furat pe când noi dormeam!» Şi dacă va afla guvernatorul despre asta, îl vom convinge noi şi vă vom scăpa de neplăceri". Ei, luând arginţii, au făcut aşa cum au fost instruiţi. Astfel, zvonul acesta s-a răspândit la iudei până azi.


Omilie
 
În prima zi după evenimentul pascal, liturgia ne propune două posibile răspunsuri la învierea lui Cristos: cel a femeilor pioase care, avertizate de înger, aleargă să vestească ucenicilor vestea cea bună şi cel al soldaţilor care merg la Iudei şi preferă banii decât adevărul. Când Isus apare femeilor le spune: „Nu vă temeţi”, aşa cum în fragmentul de la liturghia de noapte făcuse îngerul. Învierea lui Isus este un eveniment extraordinar în faţa căruia omul simte ameţeală, trebuie să facă experienţa celui înviat, să meargă cu el pe străzile lumii pentru a experimenta că este Emanuel: Dumnezeu cu noi.
 
Femeile cred ceea ce le vesteşte îngerul. Tristeţea cu care mergeau la mormânt ca să aducă un omagiu trupului mort al Învăţătorului lor se transformă, pe calea de reîntoarcere, într-o mare bucurie amestecată cu teamă celui care îşi dă seama că acel eveniment poate fi înţeles nu cu categoriile umane, dar cu credinţă şi iubire. Cel înviat schimbă tristeţea în bucurie, teama în curaj, resemnarea în speranţă; aşa este pentru femei şi aşa va fi pentru ucenicii din Emaus care, întâlnindu-l pe Cristos, se întorc la Ierusalim şi anunţă apostolilor vestea cea bună (Lc 24,33-35).
 
În antiteză cu cel care primeşte învierea lui Cristos, Matei ne prezintă a doua posibilitate, aceea de a-l refuza pe Cel Înviat şi de a deveni martori ai minciunii în locul adevărului. Şi soldaţii pleacă după vestea îngerului, dar merg la capii lor, nu-l întâlnesc pe Cristos pe stradă şi devin pioni în mâinile iudeilor care, neputând înţelege misterul pascal, dau o explicaţie raţională, dar nu adevărată la cele ce s-au întâmplat.
 
Şi pentru noi astăzi alegerea este între a-i urma pe soldaţi sau a le urma pe femeile pioase; între a-l întâlni pe Cel Înviat sau a continua să aderăm la ideile lumii, lăsându-ne blocaţi de teama unui eveniment care schimbă viaţa noastră. A-l primi pe Cel Înviat înseamnă a schimba drumul vieţii noastre; dar Cristos merge înaintea noastră în vestirea învierii sale. Cuvintele lui Paul VI din îndemnul apostolic Evangelii Nuntiandi (1975), sunt încă de mare actualitate: „Angajarea de a vesti evanghelia oamenilor timpului nostru animaţi de speranţă, dar, care adesea suferă de teamă şi de nelinişte, este fără îndoială o slujire adusă nu numai comunităţii creştine, dar şi întregii omeniri” (nr. 1).


(Poli G.F., Messa meditazione [24.03.2008]; trad. pr. Isidor Chinez).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu