Preasfânta Treime (1738-1739) by Luca Rossetti da Orta, fresco. (St. Gaudenzio Church at Ivrea, Torino, Italia) |
Evanghelia Matei 28,16-20: Apoi cei unsprezece
discipoli au mers în Galileea, pe muntele hotărât lor de Isus. Cum l-au văzut,
i s-au închinat, dar unii se îndoiau. Apropiindu-se, Isus le-a vorbit: „Mi-a
fost dată toată puterea în cer şi pe pământ. Aşadar, mergeţi, faceţi ucenici
din toate naţiunile, botezându-i în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului
Duh, învăţându-i să ţină toate câte v-am poruncit. Şi iată, eu sunt cu voi în
toate zilele, până la sfârşitul lumii”.
Omilie
„Când
l-au văzut, s-au aruncat la pământ, deşi unii dintre ei erau în îndoială. Isus
s-a apropiat de ei şi le-a spus aceste cuvinte: Mi s-a dat toată puterea în cer şi pe pământ. Aşadar, mergeţi şi
convertiţi popoarele, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh, învăţaţi-le să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă şi
iată, sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacurilor”.
Evanghelistul
Matei încheie evanghelia sa cu aceste cuvinte ale lui Isus foarte solemne: sunt
cuvinte care definesc Biserica şi misiunea sa. Lui Isus „i-a fost dată toată
puterea în cer şi pe pământ”: această „domnie universală” este rădăcina din
care izvorăşte universalitatea misiunii. Acest întreg discur al lui Isus este dominat
de ideea de plinătate şi de universalitate: adjectivul „tot” apare de patru ori
(toată puterea, toate popoarele, tot ce v-am poruncit, toate zilele). A face
ucenici dintre toate popoarele nu înseamnă, în mod necesar, că toţi trebuie să
se convertească. Ceea ce este important este ca poporul lui Dumnezeu să fie
format „dintre toate neamurile”: cel puţin o minoritate, dar dintre toate
popoarele.
Scopul
misiunii este „să facă ucenici”. Expresia este bogată de toată semnificaţia pe
care „ucenicul” o are în evanghelie. Ucenicii trebuie să înveţe: dar nu sunt
învăţători, rămân ucenici. Nu învaţă ceva ce este al lor, dar numai „tot ceea
ce el le-a poruncit”. Este o învăţătură, aşadar, în cea mai absolută fidelitate
şi dependenţă: se naşte dintr-o ascultare şi din a fi ucenici.
„Voi
fi cu voi până la sfârşitul veacurilor”: aceasta este afirmaţia cu care Matei
încheie evanghelia. Domnul înviat nu a plecat, dar a rămas. Promisiunea pe care
numele lui Isus o includea („Emanuel, Dumnezeu cu noi”) este menţinută. Numele
lui Dumnezeu continuă să fie „iată-mă”. Dar punctul pe care liturgia îl
subliniază în mod deosebit este un altul. Ucenicul nu este botezat în numele
lui Isus, şi nici în numele lui Dumnezeu: este botezat „în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh”.
Existenţa
creştină începe – şi se dezvoltă – în numele lui, adică în relaţie cu Tatăl, cu
Fiul şi cu Duhul. „În numele” nu înseamnă doar „cu autoritatea lui”, dar „în
comuniune cu”. Împărţit în numele sfintei Treimi, botezul ne introduce în
dialogul de iubire dintre Persoanele divine.
Fragmentul
lui Matei ne ajută să devenim conştienţi despre concepţia creştină de Dumnezeu:
un Dumnezeu care este iubire şi dialog, nu numai pentru că ne iubeşte şi
dialoghează, dar pentru că în sine însuşi este un dialog de iubire. Dar aceasta
nu reînnoieşte numai concepţia noastră despre Dumnezeu, ci şi adevărul despre
noi înşine. Dacă Biblia repetă că trebuie să trăim în iubire, în dialog şi în
comuniune, este pentru că ştie că suntem cu toţii „chipul lui Dumnezeu”. A-l
întâlni pe Dumnezeu, a face experienţa lui Dumnezeu, a vorbi despre Dumnezeu,
a-l preamări pe Dumnezeu, toate acestea înseamnă – pentru un creştin care ştie
că Dumnezeu este Tată, Fiu şi Duh – a trăi într-o constantă dimensiune de
iubire, de dialog şi de dăruire.
Sfânta
Treime este un mister cu adevărat plin de lumină: descoperindu-ni-l pe
Dumnezeu, ne-a descoperit cine suntem noi.
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=7411).