A venit un om, trimis de Dumnezeu... de Bernadette Lopez |
Evanghelia – Ioan 1,6-8.19-28: A venit un om, trimis de Dumnezeu,
al cărui nume era Ioan. Acesta a venit spre mărturie, ca să dea mărturie despre
lumină, pentru ca toţi să creadă prin el. Nu era el lumina, ci a venit să dea
mărturie despre lumină. Aceasta este mărturia dată de Ioan, când iudeii au
trimis de la Ierusalim
unii preoţi şi leviţi ca să-l întrebe: “Cine eşti tu?” Iar el a recunoscut şi
nu a negat. A mărturisit: “Nu sunt eu Cristos!” L-au întrebat: “Atunci cine?
Eşti tu Ilie?” El a răspuns: “Nu sunt!” “Eşti tu Profetul?” A răspuns: “Nu!”
Aşadar, i-au zis: “Cine eşti? Ca să dăm un răspuns celor care ne-au trimis. Ce
spui despre tine însuţi?” El a zis: “Eu sunt glasul celui care strigă în
pustiu: Îndreptaţi calea Domnului, după cum a spus Isaia profetul”. Iar cei
trimişi erau dintre farisei. L-au întrebat şi i-au zis: “Aşadar, de ce botezi,
dacă tu nu eşti nici Cristos, nici Ilie, nici Profetul?” Ioan le-a răspuns: “Eu
botez cu apă; dar în mijlocul vostru este unul pe care voi nu-l cunoaşteţi,
care vine după mine, căruia eu nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua
încălţămintei”. Acestea s-au petrecut în Betania, dincolo de Iordan, unde
boteza Ioan.
Omilie
Evanghelia
din a treia duminică din Advent este un fragment compus din mai multe versete
luate pe sărite, dar tema sa este unitară în substanţă: mărturia. Acest cuvânt
constituie tema primelor versete (In 1,6-8) luate din prolog, şi este titlul
secţiunii următoare (In 1,19): „Iată mărturia lui Ioan”. Este fără îndoială
tema pe care evanghelistul intenţionează să o sublinieze mai presus de toate.
Ioan
Botezătorul este prezentat ca o persoană cunoscută cititorilor. Nici o notă
biografică despre el, nici o referinţă la predica sa. Pare să apară din această frază o notă
polemică împotriva unora care îl exaltau pe Ioan Botezătorul în dauna lui Isus.
Aceeaşi preocupare se observă mai departe (In 1,20-21) când Botezătorul afirmă
energic că nu este el Mesia, nici Ilie, nici profetul. Este doar un glas care
vesteşte, un martori care atrage atenţia asupra Cuiva care este mai important.
Adevăratul martor îl arată pe Domnul, dar imediat se dă deoparte. Îi este frică
să nu îi fure locul Domnului.
Mărturia
este un concept creştin foarte important. Are ca obiect totdeauna persoana lui
Isus. Este totdeauna orânduită spre credinţă: „Pentru ca toţi să creadă prin
el”. Și este totdeauna plasată într-un context conflictual, de opoziție şi de
judecată. În cazul nostru conflictul este între lumină şi întuneric, între acceptare
şi refuz. Este tipic evangheliei a patra să considere că procesul acesta
traversează întreaga istorie umană. A fost procesul lui Isus şi după aceea au
fost procesele ucenicilor. Procesul este totdeauna deschis, între lume şi Isus,
între credinţă şi necredinţă.
În fragment
mai este şi o a doua subliniere nu lipsită de importanţă. Ioan Botezătorul nu
atrage atenţia asupra unui Mesia absent care va veni, ci asupra unui Mesia deja
în mijlocul nostru şi pe care noi nu îl cunoaştem: „În mijlocul vostru este
unul pe care voi nu-l cunoaşteţi” (In 1,26). Ioan este martorul unui Dumnezeu
deja prezent. Prezenţa sa este deja printre noi, dar trebuie descoperită şi nu
toţi îl văd, şi de aceea este necesar un profet care să-l facă cunoscut. Acum
revine comunităţii creştine să-l înlocuiască pe Ioan Botezătorul ca să arate
lumii un Cristos deja prezent în lume.
(pr. Bruno
Maggioni [11.12.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; Sursa: