Critica literară a apreciat că în romanul Fraţii Karamazov Dostoievski a pictat cea mai mare frescă a celui mai mare popor creştin ortodox. Viziunea serafică a scriitorului despre o societate creştină posibilă este reprezintă în roman de Aleoşa, mezinul Karamazovilor. Din spusele scriitorului aflăm despre el că este un tânăr de douăzeci de ani, în sufletul căruia încolţise de timpuriu dragostea faţă de semenii lui. Nu este nici fanatic, nici mistic, deşi „se hotărâse să ia calea mânăstirii, singura cale ce-i captase imaginaţia, oferind inimii sale zbuciumate un ideal, acela de a ieşi din bezna răutăţii lumeşti la lumina iubirii”.
Aleoşa este înclinat spre
rugăciune, având o fire sensibilă moştenită de la mama sa. Discret până la
anulare, fire cinstită, iubit de toţi, serios, fără de orgoliu şi răzbunare,
lipsit chiar de instinctul erotic (chiar Liza, de care se îndrăgosteşte în
felul său, avea să-i spună: „Tu ai fi în stare să-mi duci biletul meu de
dragoste la ibovnic şi poate să-mi aduci şi răspuns înapoi”), foarte apropiat
de părintele Zosima, de care se legase cu toată ardoarea primei iubiri.
Deasupra tumultului de patimi şi conflicte, Aleoşa aplanează tensiunile şi
aduce de fiecare dată pacea. Într-un singur cuvânt, se poate spune că Aleoşa
este omul lui Dumnezeu în romanul Fraţii Karamazov, precum prinţul Mâşkin în
romanul Idiotul.
Aleoşa Karamazov este, în
subsidiar, un model mesianic, „un personaj sintetic şi simbolic în care
Dostoievski a voit să vadă transfigurat totul prin flacăra iubirii şi a
desăvârşirii creştine”. S-a spus despre Aleoşa că este cea mai mare speranţă a
lui Dostoievski pentru viitorul creştinismului în lume, un tip de aşteptare
mesianică pe care scriitorul îl profesa conştient. Autorul însuşi mărturisea,
spre finalul vieţii: „Eroul meu de 20 de ani nu are nimic excepţional în el.
N-are niciun defect fizic şi niciunul moral. Nu are nicio calitate
excepţională. Este, după părerea mea, un realist”. Este Aleoşa Karamazov un
viitor sfânt? Posibil. Nichifor Crainic spunea că „Aleoşa este realismul
creştin pe două picioare”.
O trăsătură caracteristică
personalităţii lui Aleoşa Karamazov este dragostea pentru semenii săi. Îi erau
dragi oamenii, toată viaţa păstrând o încredere oarbă în ei. În felul lui de a
fi era ceva care te făcea să-ţi dai seama că nu voia să judece pe nimeni şi că
în niciun caz n-ar fi fost în stare să condamne ceva. Ai fi zis, chiar, că
admitea fără să cârtească orice josnicie, deşi adesea se simţea cuprins de o
tristeţe amară. Poate tocmai de aceea, oriunde apărea Aleoşa toată lumea
ajungea să-l îndrăgească. Trebuie adăugat că Aleoşa era o fire iubitoare de
adevăr, un om care căuta cu stăruinţă adevărul şi credea în el şi care, purtând
în sine aceste crez, era hotărât cu tot dinadinsul să lupte pentru el din
răsputeri. Era însufleţit de râvna înfăptuirilor imediate, a faptelor de
vitejie, gata să-şi jertfească şi viaţa pentru a le împlini. Începe să pătrundă
în credinţa nemuririi sufletului şi în existenţa lui Dumnezeu, ceea ce îl face
să exclame mai târziu: „Vreau să trăiesc pentru nemurire; nu accept sub nici un
motiv compromisuri sau jumătăţi de măsură”.
Sunt personajele lui Dostoievski
modele pentru omul creştin de astăzi? O întrebare la care fiecare dintre noi ar
trebui să încerce să răspundă.
http://www.studiiinterdisciplinare.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=74%3Adostoievski-i-crezul-cretin&catid=34%3Aforum&Itemid=73&lang=ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu