Evanghelia: Luca 17,5-10 - În acel timp, 5 apostolii i-au spus Domnului:
"Dă-ne mai multă credinţă!" 6 Domnul le-a răspuns: "Dacă aţi avea
credinţă cât un grăunte de muştar, aţi putea zice acestui dud:
«Dezrădăcinează-te şi sădeşte-te în mare!» şi el v-ar asculta. 7 Care
dintre voi, dacă are un servitor la arat sau la păscut oile, îi va zice când se
întoarce de la câmp: «Vino îndată şi şezi la masă?». 8 Nu-i va zice
mai degrabă: «Pregăteşte-mi de mâncare, suflecă-ţi haina şi serveşte-mă până voi
mânca şi voi bea eu, după aceea vei mânca şi vei bea şi tu?». 9 Şi va
trebui oare să-i mulţumească servitorului pentru că acesta a făcut ceea ce i s-a
poruncit? 10 La fel şi voi, după ce veţi fi făcut tot ce vi s-a
poruncit, să spuneţi: «Suntem nişte servitori nevrednici, n-am făcut decât ceea
ce eram datori să facem»".
Omilie
Ucenicii îi cer lui Isus: „Doamne, măreşte credinţa
noastră!” (Lc 17,5). Care este motivul care îi poartă pe ucenici să formuleze
această cerere şi, mai ales, despre ce credinţă este vorba? Fără îndoială: sunt
cererile radicale ale lui Isus care fac să apară în discipoli întrebarea despre
credinţă. Isus cere de exemplu, aşa cum a spus în fragmentul imediat precedent,
„o iertare fără măsură” (Lc 17,3-4). În faţa acestei cereri în vederea urmării
ucenicul descoperă micimea credinţei sale, incapacitatea sa de a înţelege
validitatea unui astfel de discurs şi mai ales incapacitatea sa de a le traduce
în viaţa concretă. În realitate, afirmă Isus, nu este nevoie de multă credinţă
aşa cum ne gândim adesea, ajunge puţină, numai să fie autentică. Asemănarea
este puternică: dudul este bine fixat în pământ aşa încât nici cele mai mari
furtuni nu reuşesc să-l smulgă. Ei bine, o fărâmă de credinţă poate să-l
smulgă. Credinţa este încredere totală în Dumnezeu, acceptarea unui proiect
calculat pe posibilităţile lui Dumnezeu şi nu ale noastre. Nu se mai măsoară
posibilităţile plecând de la noi, ci plecând de la iubirea lui Dumnezeu faţă de
noi.
După învăţătura despre puterea credinţei (că este suficientă
o fărâmă pentru a smulge din rădăcini un copac), iată o parabolă (Lc 17,7-10)
care nu este lipsită, la prima vedere, de întorsături iritante. Oare care
Dumnezeu se comportă asemenea stăpânilor care nu pot fi mulţumiţi niciodată,
care cer şi pretind, şi nu dau un moment de pace slujitorilor lor? Dar mica
parabolă „şi poate mai mult decât o parabolă, se poate vorbi despre o
asemănare” nu intenţionează să ne descrie comportamentele lui Dumnezeu faţă de
om, ci să indice cum trebuie să fie comportamentul omului faţă de Dumnezeu: un
comportament de disponibilitate totală, fără calcule, fără pretenţii. Nu se
intră în slujirea evangheliei cu spiritul salariatului: atât se munceşte şi
atât se plăteşte, nimic mai mult şi nimic mai puţin. Mulţi slujitori ai lui Dumnezeu
(dar există cu adevărat?) par să conceapă raportul lor cu Dumnezeu ca un
contract: prestaţie pentru prestaţie, eu îţi dau atâta în ascultare şi slujire
şi tu îmi dai atâta ca răsplată. Isus vrea ca ucenicii săi să înfrunte cu curaj
şi cu deplină disponibilitate, exigenţele Împărăţiei, cu spirit complet
diferit, cu spirit de bucurie şi de gratuitate. După o zi plină de muncă, să nu
spunem „am terminat”, şi să nu cerem dreptul: să nu ne mândrim cu ce am făcut
şi să nu ne comparăm cu alţii. Simplu: mi-am făcut datoria. Nu este vorba de a
spune că sunt „un slujitor inutil”, aşa cum fac multe traduceri. Munca ta a
fost în realitate utilă. Este vorba în schimb de a spune: sunt un simplu
slujitor. (don Bruno Maggioni [07.10.2007], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).