Nonviolența:
stil al unei politici pentru pace
1. La începutul acestui nou an exprim urările mele
sincere de pace popoarelor și națiunilor din lume, șefilor de stat și de
guvern, precum și responsabililor comunităților religioase și ai diferitelor
exprimări ale societății civile. Urez pace fiecărui bărbat, femeie, copilă și
copilă și mă rog ca imaginea și asemănarea lui Dumnezeu în fiecare persoană să
ne permită să ne recunoaștem reciproc da daruri sacre înzestrate cu o demnitate
imensă. Mai ales în situațiile de conflict, să respectăm această „demnitate mai
profundă”1 și să facem din nonviolența activă stilul nostru de
viață.
Acesta este Mesajul pentru a 50-a Zi Mondială a Păcii. În primul mesaj,
fericitul papă Paul al VI-lea s-a adresat tuturor popoarelor, nu numai
catolicilor, cu cuvinte foarte clare: „În sfârșit a reieșit foarte clar că
pacea este unica și adevărata linie a progresului uman (nu tensiunile
naționalismelor ambițioase, nu cuceririle violente, nu represiunile aducătoare
de falsă ordine civilă)”. Avertiza cu privire la „pericolul de a crede că toate
controversele internaționale nu sunt rezolvabile pe căile rațiunii, adică ale
tratativelor întemeiate pe drept, dreptate, echitate, ci numai pe cele ale
forțelor distructive și ucigătoare”. Dimpotrivă, citând Pacem in terris
a predecesorului său sfântul Ioan al XXIII-lea, exalta „sensul și iubirea păcii
întemeiate pe adevăr, pe dreptate, pe libertate, pe iubire”2.
Uimește actualitatea acestor cuvinte, care astăzi nu sunt mai puțin importante
și urgente ca în urmă cu cincizeci de ani.
Cu această ocazie doresc să mă opresc asupra nonviolenței
ca stil al unei politici de pace și îi cer lui Dumnezeu să ne ajute pe noi
toți să ne inspirăm din nonviolență în profunzimea sentimentelor și valorile
noastre personale. Caritatea și nonviolența să călăuzească modul în care ne
tratăm unii pe alții în raporturile interpersonale, în cele sociale și în cele
internaționale. Când știu să reziste în fața tentației răzbunării, victimele
violenței pot să fie protagoniștii cei mai credibili ai proceselor nonviolente
de construire a păcii. De la nivelul local și zilnic până la cel al ordinii
mondiale fie ca nonviolența să devină stilul caracteristic al deciziilor
noastre, al relațiilor noastre, al acțiunilor noastre, al politicii în toate
formele sale.
O lume fărâmițată
2. Secolul trecut a fost devastat de două războaie
mondiale ucigătoare, a cunoscut amenințarea războiului nuclear și un mare număr
de alte conflicte, în timp ce astăzi din păcate ne confruntăm cu un teribil
război mondial pe bucăți. Nu este ușor de a ști dacă lumea actualmente este mai
mult sau mai puțin violentă decât a fost ieri, nici dacă mijloacele moderne de
comunicare și mobilitatea care caracterizează epoca noastră ne fac mai
conștienți de violență sau mai obișnuiți cu ea.
În orice caz, această violență care se exercită „pe
bucăți”, în moduri și la niveluri diferite, provoacă suferințe enorme de care
suntem foarte conștienți: războaie în diferite țări și continente; terorism,
criminalitate și atacuri armate imprevizibile; abuzurile îndurate de migranți
și de victimele traficului de persoane; devastarea mediului. În ce scop?
Violența permite să se obțină obiective de valoare durabilă? Tot ceea ce obține
nu este oare să dezlănțuie represalii și spirale de conflicte letale care aduc
binefaceri numai câtorva „domni ai războiului”?
Violența nu este grija față de lumea noastră
fărâmițată. A răspunde la violență cu violența conduce, în cea mai bună dintre
ipoteze, la migrații forțate și la suferințe uriașe, pentru că mari cantități
de resurse sunt destinate pentru scopuri militare și sustrase de la exigențele
zilnice ale tinerilor, ale familiilor aflate în dificultate, ale bătrânilor,
ale bolnavilor, ale marii majorități a locuitorilor lumii. În cel mai rău
dintre cazuri poate duce la moartea, fizică și spirituală, a multora, dacă nu
chiar a tuturor.
Vestea bună
3. Și Isus a trăit în timpuri de violență. El a
învățat că adevăratul câmp de bătălie, în care se înfruntă violența și pacea,
este inima umană: „Căci dinăuntru, adică din inima omului ies gândurile rele” (Mc
7,21). Însă mesajul lui Cristos, în fața acestei realități, oferă răspunsul în
mod radical pozitiv: El a predicat neobosit iubirea necondiționată a lui
Dumnezeu care primește și iartă și i-a învățat pe discipolii săi să-i iubească
pe dușmani (cf. Mt 5,44) și să întoarcă obrazul celălalt (cf. Mt
5,39). Când i-a împiedicat pe cei care o acuzau pe adulteră ca s-o ucidă cu
pietre (cf. In 8,1-11) și când, în noaptea dinainte de a muri, i-a spus
lui Petru să pună înapoi în teacă sabia (cf. Mt 26,52), Isus a trasat
calea nonviolenței, pe care a parcurs-o până la sfârșit, până la cruce, prin
care a realizat pacea și a distrus dușmănia (cf. Ef 2,14-16). De aceea,
cine primește Vestea Bună a lui Isus, știe să recunoască violența pe care o
poartă în sine și se lasă vindecat de milostivirea lui Dumnezeu, devenind astfel
la rândul său instrument de reconciliere, conform îndemnului sfântului Francisc
de Assisi: „Pacea pe care o vestiți cu gura, s-o aveți și mai îmbelșugată în
inimile voastre”3.