sâmbătă, 4 ianuarie 2025

A 2-a duminică după Crăciun: Isus s-a stabilit între noi și a umplut realitatea cu prezența sa [5 ianuarie 2025]

 

Cuvântul [Logos-ul] dat de Dumnezeu.

Isus s-a stabilit între noi și a umplut realitatea cu prezența sa

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (5 ianuarie 2025)

Lecturi biblice: Ben Sirah 24,1-2.8-12 (Neo Vulgata: Sir 24,1-4.12-16); Efeseni 1,3-6.15-18; [forma prescurtatăEvanghelia Ioan 1,1-5.9-14; lecturi biblice 

Omilie

Lecturile de astăzi ne determină să ne fixăm din nou privirea asupra lui Isus cufundaţi în marele proiect al lui Dumnezeu. Cele trei texte biblice ne încurajează să privim în sus la Înţelepciunea ce toate le precede, la planul care nu lasă nimic la voia întâmplării, la Cuvântului care comunică misterul Domnului. În această duminică, liturgia prezintă tema demnității transcendente a lui Isus în lumina reflecției înțelepciunii: el este Cuvântul sau Lògos-ul din greacă, care s-a făcut trup, cel care a umplut universul s-a stabilit printre noi. Lectura întâia vorbește despre Înțelepciunea, înaltă și străveche, cu mult dincolo de simpla viață. Autorul sacru o contemplă cu uimire: e un efluviu care participă la intimitatea lui Dumnezeu, unde a început totul. Cel Etern i-a îndredințat pământul pentru a avea grijă de el: „Creatorul a toate mi-a poruncit, şi cel care m-a creat mi-a stabilit cortul şi mi-a zis: «În Iacob să locuieşti şi în Israel să ai moştenire! Înfige-ţi rădăcinile tale între aleşii mei!»” (Sir 24,8). Prologul din Evanghelia după Ioan dă o profunzime mai mare cuvintelor lui Ben Sirah. Misterul lui Cristos, pe care îl contemplăm în întruparea sa, precede timpurile și provoacă istoria. Înțelepciunea divină, Cuvântul [Lògos-ul] ascuns în sânul Tatălui, „se face trup” în Isus, locuiește printre oameni și umblă pe străzile lor, îi întâlnește, îi atrage spre sine și îi vindecă: „Cuvântul era lumina adevărată, care, venind în lume, luminează pe orice om” (In 1,9). Sfântului Paul, în lectură a II-a, ne cufundă în acest „plan al iubirii”, îmbibat de har și de speranță încă de la început: „binecuvântat este Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în cele cerești, în Cristos, întrucât ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți” (Ef 1,3-4). Tatăl care de la începutul timpurilor se gândise la noi, să ne facă sfinţi și fii săi. Este o relație de iubire puternică și necondiționată cu Cristos Domnul care a umplut realitatea cu prezența sa.

marți, 31 decembrie 2024

† Sfânta Maria, Născătoare de Dumnezeu [Anul Nou]: Binecuvântare de la Domnul este prin Maria [1 ianuarie 2025]

 

Binecuvântare de la Domnul este prin Maria

pr. Isidor Chinez  capelă, Adjudeni (1 ianuarie 2025)

Lecturi biblice: Numerii 6,22-27; Galateni 4,4-7;  Evanghelia Luca 2,16-21; 

Omilie

În ziua de Anul Nou, Biserica sărbătorește maternitatea Mariei și ziua este dedicată rugăciunii pentru pace în lume. Această solemnitate este introdusă de papa Paul al VI-lea cu intenția explicită de a începe noul an sub semnul Fecioarei Maria, iar lecturile biblice pe care liturgia ni le prezintă astăzi își propun să ne ofere cheia maternității Mariei. Acest titlu este strâns legat de maternitatea divină, în sensul că nu există har, nici dar de la Dumnezeu care să poată ajunge la noi fără mijlocirea lui Cristos; și întrucât Isus s-a născut din Maria, rezultă, prin deducție logică, că toate harurile au trecut prin Maria înainte de a ajunge la noi, Domnul însuși fiind sinteza tuturor darurilor lui Dumnezeu pentru omenire. Această idee este deja cuprinsă în rugăciunea zilei [colecta]: „Dumnezeule, care, prin fecioria roditoare a Mariei, ai dăruit neamului omenesc bunurile mântuirii veșnice [toate darurile], dă-ne, te rugăm, harul să simţim şi noi mijlocirea aceleia prin care l-am primit pe Dătătorul vieţii, pe Isus Cristos, Fiul tău”. Este formula „toate darurile”, la plural, în timp ce din Fecioria Maria l-am primit pe Isus, singur. Acest plural exprimă clar ideea că toate darurile mântuirii pe care omul le poate spera de la Dumnezeu sunt sintetizate în Cristos. Biserica participă la misterul Domnului prin care fiecare har și orice binecuvântare a lui Dumnezeu ajunge la noi prin Isus. Lecturile de astăzi insistă pe tema binecuvântării. Binecuvântare de la Domnul este prin Maria!