Te voi urma, Doamne... |
Luca 9,51-62 - 51 Când a sosit timpul ca să fie luat
din această lume, Isus s-a hotărât să meargă la Ierusalim. 52 A
trimis înaintea lui nişte mesageri. Aceştia au pornit la drum şi au intrat
într-un sat de samariteni, ca să pregătească cele necesare pentru venirea lui. 53
Dar nu l-au primit, pentru că se îndrepta spre Ierusalim. 54 Când
ucenicii Iacob şi Ioan au văzut aceasta, au zis: "Doamne, vrei să cerem să
cadă foc din cer ca să-i distrugă?" 55 Dar Isus s-a întors şi
i-a dojenit cu asprime. 56 Şi au plecat în alt sat. 57 Pe
drum, un om i-a spus lui Isus: "Te voi urma oriunde te vei duce!" 58
Isus i-a spus: "Vulpile au vizuini, păsările cerului au cuiburi, dar Fiul
Omului nu are unde să-şi plece capul". 59 Isus a spus către un
altul: "Urmează-mă!" Acesta i-a răspuns: "Îngăduie-mi, Doamne,
să mă duc mai întâi să-l îngrop pe tatăl meu". 60 Dar Isus i-a
zis: "Lasă morţii să-şi îngroape morţii lor. Tu du-te şi vesteşte
împărăţia lui Dumnezeu". 61 Un altul i-a zis: "Te voi
urma, Doamne, dar mai întâi lasă-mă să-mi iau rămas bun de la ai mei". 62
Isus i-a răspuns: "Nimeni dintre cei care pun mâna pe plug şi se uită
înapoi nu este bun pentru împărăţia lui Dumnezeu".
Isus merge pe drumul spre Ierusalim (Lc 9,51), cu curaj şi
hotărâre. Dar şi cu oboseală: „Şi-a făcut ca piatra chipul său”, spune textul
grec. Luca a început povestirea misiunii publice a lui Isus în Galileea cu
episodul refuzului nazaritenilor (Lc 4,16-30), acum introduce călătoria spre Ierusalim
punând chiar de la început un refuz, cel al samaritenilor. Se pare că
evanghelistul vrea să pună întreaga activitate a lui Isus sub semnul
contrastului şi al refuzului. Isus este refuzat de către samariteni pe motiv
politic şi rasial, care pentru el este cu totul străin. Isus a simţit în mod
personal ce înseamnă să-ţi fie negată ospitalitatea pentru că eşti străin, dar
la intoleranţa samaritenilor el nu răspunde – aşa cum ar fi voit ucenicii – cu
pedeapsă, ci cu înţelegere. De reproşat trebuie să li se reproşeze mai degrabă
ucenicilor, care încă nu au înţeles noutatea Învăţătorului, la rândul lor
prizonieri ai acelor prejudecăţi care acum îi ofensează atât de mult.
De-a lungul drumului un om îi spune lui Isus că vrea să-l
urmeze. Omul este deja conştient că urmarea presupune o viaţă de itinerant:
„Oriunde ai merge”. Dar este ceva în pus ce trebuie să ştie: nu doar sărăcia îi
este cerută, nici doar oboseala unei vieţi peregrine, ci nesiguranţa şi
precaritatea.
Un al doilea dialog scurt este între Isus şi un om pe care
el însuşi îl invită să-l urmeze. În faţa cererii lui Isus („urmează-mă”), acest
om cere un răgaz. Răspunsul lui Isus este drastic: „Lasă morţii să-şi îngroape
morţii lor”. Vestirea Împărăţiei stă pe primul loc, înaintea tuturor, fără
excepţii: este chiar înaintea legii. Cu aceasta, Isus nu intenţionează să
abolească porunca legii, nici să o corecteze. Afirmă însă că a venit ceva care
o depăşeşte. A venit Împărăţia lui Dumnezeu, al cărei primat nu admite
tergiversări. Desigur este vorba despre un limbaj paradoxal. Nu este problema
lui a îngropa sau nu pe cei dragi. Este problema lui a-ţi da seama că a sosit o
noutate care face ca toate să pălească înaintea ei.
Un alt necunoscut este dispus să-l urmeze pe Isus, dar cere
timp să-i salute pe cei din casă. Verbul grec înseamnă a-i saluta şi a-i lăsa.
Isus răspunde cu un fel de proverb: „Cine a pus mâna pe plug şi apoi se uită
înapoi, nu este apt pentru Împărăţia lui Dumnezeu”. Dacă agricultorul vrea să
are are dreptul, nu poate însă să-şi permită să privească înapoi. Cu alte cuvinte,
urmarea nu suportă amânare, nici distracţii, nici nostalgie, nici ieşiri de
siguranţă. (don Bruno Maggioni [01.07.2007], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).