Preasfânta Inimă lui Isus |
b. Spiritutalitatea Inimii lui Isus în lumea de azi
Lumea de astăzi are deci nevoie
de această spiritualitate. Dar în concret care-i starea lucrurilor? Apelează într-adevăr
oameni la această spiritualitate pentru a-şi soluţiona în Cristos problemele
lor?
Azi, cultul Inimii Preasfinte a lui Isus este
într-un regres efectiv. Cercetările făcute în diferite țari ale Europei au
dezvăluit o stare de indiferentism şi răceală, aşa încât se vorbește despre o
criza a acestei forme de devoțiune[1].
Unii care în mod greşit au
restrâns simbolismul Sfintei Inimi la semnificaţia iubirii simbolice, nu
înțeleg motivele unui cult particular adus inimii fizice a lui Isus. Alţii nu
acceptă în mod voluntar spiritualitatea reparării şi găsesc contrare spiritului
timpurilor moderne exercițiile de pocăință pe care cultul Preasfintei Inimii le
comportă. Însăşi iconografia, nu totdeauna fericită, a Inimii lui Isus este obiectul refuzului din partea acelora care văd
în această devoțiune o formă de sentimentalism. În sfârșit, un limbaj inexact
şi scrieri care conţin o materie puțin fundamentată din punct de vedere teologic
au favorizat starea de confuzie în care se află nu puţini credincioşi.
Karl Rahner, considerând soarta
scurtă a multor devoțiuni şi practici religioase din cursul istoriei Bisericii,
nu exclude ipoteza ca devoluţiunea Inimii lui Isus din populară să devină o
devoţiune a ”sfinţilor”, a ”celor spirituali”, a ”misticilor” care vor găsi
răspunsul unicei Inimi la instanţele supreme ale inimilor lor umane[2].
Această perspectivă pesimista a
marelui teolog german se explica prin indiferenţă existentă în lume, despre
care am amintit mai sus, pe care însuși Paul al VI-lea o constată cu durere în Scrisoarea
sa apostolică[3].
Dar viziunea sa – spre deosebire de Rahner – nu se restrânge aici, la acest
orizont întunecat. Prevede un cult al Inimii lui Isus explicat în manieră mai
adaptată timpului astfel încât ”să înflorească din zi în zi mai mult şi să fie
considerat de toți ca o formă nobilă şi demnă a acelei pietăți adevărate care în
timpul nostru, mai ales prin opera Concilului Vatican al II-lea, este recerută
cu insistență, faţa de Isus Cristos, Regele
și centrul tuturor inimilor, «capul trupului este Biserica… începutul și
primul născut dintre cei morţi, pentru ca în toate el să dețină primatul»” (Col 1,8).
Papa corelează această devoțiune
cu Euharistia: ”În primul loc dorim ca printr-o mai intensă participare la
sacramentul altarului, să fie cinstită Inima lui Isus, al cărei dar cel mai mare este
tocmai Euharistia. În sacrificiul euharistic, de fapt, se jertfește și se
primește Salvatorul nostru «mereu viu spre a mijloci pentru noi» (Evr 7,25), a cărui Inimă a fost străpunsă de lancea soldatului şi
a revărsat asupra neamului omenesc şuvoi de sânge preţios, amestecat cu apă; în
acest sacrament sublim, în afară că este culmea şi centrul celorlalte
sacramentele, «este gustată dulceaţă spirituală în însăşi izvorul său, şi se
amintește acea iubire deosebită pe care
Cristos a arătat-o în patima sa»”. Devoţiunea Inimii lui Isus - continuă Paul
al VI-lea – ”constă în modul esenţial în ardoarea şi în repararea prestată
cu demnitatea lui Cristos şi e fondată mai ales pe preasfântul mister al Euharistiei,
din care, ca şi din alte acțiuni liturgice «se obţine acea sfințire a oamenilor în Cristos şi acea
glorificare a lui Dumnezeu, spre scopul lor» (SC 10)”[4].
În acelaşi sens se înțelege
bucuria care se desprinde chiar din primele cuvinte ale Scrisorii apostolice
unde se remarcă: ”«Nemărginită bogăţie a lui Cristos» (Ef 3,8), revărsată din coasta străpunsă a divinului Mântuitor în
momentul în care murind pe cruce a reconciliat cu Tatăl ceresc întregul neam
omenesc, este pusă într-o lumină tot mai clara în aceste ultime timpuri de
către progresele cultului Sfintei Inimi a lui Isus, care a adus roade foarte îmbucurătoare
în folosul Bisericii”[5].
La noi, în Moldova, din fericire,
cuvintele papei își găsesc confirmarea: există această spiritualitate şi cu
bucurie se poate constata că e înfloritoare. În parohiile noastre există o
anumită formă de devoțiune faţă de Inima lui Isus: vinerea întâia din lună,
consacrarea familiilor, Oficiul către Inima Preasfântă a lui Isus,… Trebuie
încurajat şi explicată ca fiind în relaţie strânsă cu Euharistia. Apoi nu
trebuie lăsată o parte oră de adoraţie în faţa Sfântului Sacrament în spirit de
reparare a greşelilor şi a jignirilor aduse Inimii Preasfinte.
În concluzie trebuie să notez că
spiritualitatea Inimii lui Isus fiind răspunsul creștin la problematica lumii actuale,
va trebui desfăşurată o intensă munca din partea preoţilor pentru a o face
cunoscută tuturor, lumii întregi.
Cor Jesu, fornax ardens caritatis, miserere nobis!
(Isidor Chinez, Spiritualitatea Inimii lui Isus, anul VI, 30.05.1983).
[1]
Cfr. TESSAROLO A., Il culto del Sacro
Cuore, Torino-Bologna 1957, 111; ZORE J.N., ”Recentiorum questionum de
cultu Ss. Cordis Jesu conspectus” în Gregorianum
37 (1956) 104-109, citat de SANNA I., o.c.,1345.
[2]
Cfr. RAHNER K., La devozione al Sacro
Cuore, Ed. Paoline, Roma 1977, 10.[4] PAULUS VI, Epistola apostolica Investigabiles divitias Chisiti (06.02.1965), EV 2, 385.
[5] PAULUS VI, Epistola apostolica Investigabiles divitias Chisiti (06.02.1965), EV 2, 381.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu