XIV TPA (A) - de Cerrato |
Evanghelia – Matei 11,25-30: În
acel timp, Isus a luat cuvântul şi a spus: 25 "Te preamăresc pe
tine, Părinte, stăpânul cerului şi al pământului, pentru că ai lăsat ascunse
acestea celor înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit celor mici. 26
Da, Părinte, căci aşa ai voit tu în bunătatea ta. 27 Toate mi-au
fost date de către Tatăl meu; şi nimeni nu-l cunoaşte pe Fiul, decât numai
Tatăl; nici pe Tatăl nu-l cunoaşte nimeni, decât numai Fiul şi acela căruia
Fiul vrea să-i descopere. 28 Veniţi la mine toţi cei osteniţi şi
împovăraţi şi eu vă voi da odihnă. 29 Luaţi jugul meu asupra voastră
şi învăţaţi de la mine căci eu sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi
odihnă pentru sufletele voastre. 30 Căci jugul meu e dulce şi povara
mea este uşoară".
Omilie
„Veniţi la mine toţi
cei osteniţi şi împovăraţi”: verbul „a veni” indică urmarea şi exprimă o
invitaţie insistentă şi plină de bucurie. Este şi o invitaţie de a o rupe cu
toţi ceilalţi învăţători pentru a se încredinţa numai adevăratului Învăţător.
„Osteniţi şi
împovăraţi”: primul termen evocă imaginea unui om care lucrează din greu;
al doilea face trimitere la omul care umblă înconvoiat, strivit sub o povară
prea grea. Dar care oboseală? Care greutate? Cineva se gândea la oboseala de a
trăi. Isus în acest caz s-ar adresa tuturor celor care duc o viaţă grea şi
apăsătoare. Dar majoritatea interpreţilor cred că Isus s-a adresat oamenilor
din popor care sufereau sub greutatea legalismului iudaic.
„Blând şi smerit” – sunt
doi termeni pe care Isus şi-i atribuie sieşi. Şi pe drept, pentru că indică
atitudinea sa faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni. Faţă de Dumnezeu este o
atitudine de încredere şi ascultare. Faţă de oameni, o atitudine de primire,
răbdare, discreţie, disponibilitate şi iertare, chiar de slujire.
Şi mai este adăugarea „cu
inima” care nu este fără importanţă. Arată că dispoziţiile lui Isus – faţă
de Tatăl şi faţă de fraţi – se înrădăcinează în ascultarea de Domnul, aşa cum
un sclav este angajat cu totul în munca sa.
Isus poate spune „jugul
meu”, pentru că l-a purtat el personal mai întâi, spre deosebire de falşii
învăţători care în schimb îl impun altora fără ca ei să mişte un deget. Dar
dacă Isus spune „jugul meu”, este
dintr-un motiv mai profund. Se vorbea despre jugul împărăţiei cerurilor, al
legii, al poruncilor. Isus spune simplu „jugul meu”. A lua jugul lui Isus nu
înseamnă a lua asupra sa o serie de precepte, dar presupune fascinaţia unei
persoane. Şi exigenţele lui Isus sunt radicale şi angajante: cum poate spune
atunci că jugul său este „uşor”? Cel puţin pentru trei motive. Isus nu a abolit
legea, însă a repus-o în locul său central, adică în caritate, eliberând-o de
un întreg tratat complicat de porunci: un centru clar, drept şi plin de
acţiune. Legea lui Isus este o lege care angajează omul, dar este simplă. Iar
un al doilea motiv: Isus nu face să meargă înainte legea, ci harul, bucuria
vestei Împărăţiei. Aceasta este noutatea lui Isus: mai întâi uimirea
Împărăţiei, şi după, numai după aceea – aşadar ca un răspuns plin de bucurie –
legea morală. Şi în sfârşit un al treilea motiv: jugul lui Isus este uşor
pentru că el este un învăţător care învaţă şi apoi îl lasă pe ucenic în voia
sa.
[pr. Bruno Maggioni (03.07.2005); trad. pr. Isidor Chinez;
sursa: