Necredința lui Toma - de Bernardo Strozzi |
Evanghelia – Ioan 20,24-29: Unul dintre cei doisprezece, Toma, numit Geamănul, nu era cu ei când
a venit Isus. 25 I-au zis ceilalţi ucenici: "L-am văzut pe
Domnul!" Dar el le-a declarat: "Dacă nu voi vedea în mâinile lui
semnul cuielor, dacă nu voi pune degetul în locul cuielor şi nu voi pune mâna
în coasta lui, nu voi crede". 26 Opt zile mai târziu, ucenicii
lui erau iarăşi în casă şi Toma era împreună cu ei. A venit Isus, deşi uşile
erau încuiate, a stat în mijloc şi a zis: "Pacea să fie cu voi!" 27
Apoi i-a zis lui Toma: "Adu-ţi degetul încoace, vezi mâinile mele;
întinde-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi necredincios dar
credincios". 28 Toma i-a zis: "Domnul meu şi Dumnezeul
meu!" 29 I-a zis Isus: "Pentru că m-ai văzut, Toma, de
aceea crezi; fericiţi sunt cei care cred fără să fi văzut!"
Meditează
În episodul pe care astăzi liturgia ni-l prezintă, Toma nu a fost un model şi Isus o şi spune: „Pentru că m-ai văzut, Toma, de acea crezi; fericiţi sunt cei care cred fără să fi văzut!” Dar necredinţa sa avea să fie pentru noi un avantaj; sfântul Grigore observă că Toma, atingându-l pe Isus, vindecă credinţa noastră îndărătnică.
Ceea ce mă impresionează mult
astăzi, meditând asupra acestei evanghelii, e gândul că Toma fusese cu Isus ca
şi ceilalţi şi îl cunoştea bine: îi cunoştea chipul, gesturile, cuvintele, dar
ca dovadă el pretinde să vadă semnele pătimirii sale: „Dacă nu voi vedea în
mâinile lui semnul cuielor, dacă nu voi pune degetul în locul cuielor şi nu voi
pune mâna în coasta lui, nu voi crede”. În aceasta, da, a fost un model,
deoarece a ştiut să discearnă ceea ce îl caracteriza pe Isus. După pătimirea
sa, ceea ce este specific în el sunt tocmai rănile; pentru a-l recunoaşte
ajunge acest semn al iubirii, pe care Cel Înviat a voit să-l păstreze în trupul
său glorios.
Sfântul Toma nu s-a înşelat, şi
cuvintele sale au fost păstrate în evanghelie, şi Isus, în condescendenţa sa
divină, i-a dat satisfacţie: „Adu-ţi degetul încoace, vezi mâinile mele;
întinde-ţi mâna şi pune-o în coasta mea”.
Putem să spunem că Toma, într-un
oarecare sens, a fost primul cinstitor al inimii lui Isus: a voit un contact
chiar fizic cu această inimă străpunsă.
Atâţia credincioşi, după ce au
privit la acea inimă deschisă, la acea rană, au şi găsit în ea multe comori.
Ioan al Crucii spune în Cântecul spiritual: „Cristos este ca o mină bogată
în comori, atât de bogată încât oricât ai privi în adâncul ei nu i-ai vedea
capătul”: şi sfântul Petru Canisiu: „Tu, în sfârşit, ca şi cum mi-ai fi
deschis inima din preasfântul tău trup, mi-ai poruncit să beau din acel izvor,
invitându-mă, dacă pot spune aşa, să sorb din apele mântuirii mele din
izvoarele tale, o, Mântuitorul meu!”
Şi, la sfârşit, sfântul Toma are
o minunată profesiune de credinţă deplină în Isus: „Domnul meu şi Dumnezeul
meu!” Nu există o expresie mai puternică în întreaga evanghelie. Toma a atins
culmea credinţei sale în contemplarea lui Isus cel înviat care purta semnele
pătimirii sale: în necredinţa sa a fost condus la credinţă de rana inimii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu