Isus o vindecă pe soacra lui Petru. |
Isus
este „medicul” nostru
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (4 februarie 2018)
Lecturi: Iob 7,1-4.6-7; 1Corinteni 9,16-19.22-23; Evanghelia
Marcu 1,29-39.
Evanghelia Marcu 1,29-39:
În acel timp, ieşind din sinagogă, Isus a intrat în casa lui Simon şi Andrei,
împreună cu Iacob şi Ioan. Soacra lui Simon zăcea la pat, având
febră, iar ei i-au vorbit îndată despre ea. El s-a apropiat şi a
ridicat-o prinzând-o de mână. Atunci febra a lăsat-o şi ea a început să-i
slujească. Când s-a înserat, după ce a apus soarele, îi aduceau
la el pe toţi bolnavii şi posedaţii de diavol şi toată cetatea
era adunată la uşă. El a vindecat pe mulţi care aveau diferite
boli şi a scos mulţi diavoli. Pe diavoli nu-i lăsa să vorbească, pentru că îl
cunoşteau. Dimineaţa, încă pe întuneric, sculându-se, a ieşit şi
s-a dus într-un loc retras şi se ruga. Simon şi cei care erau cu
el l-au căutat şi, găsindu-l, i-au spus: „Toţi te caută”. El le-a spus: „Să mergem în altă parte, prin cetăţile învecinate, ca să predic
şi acolo, căci pentru aceasta am venit!” Şi a mers prin toată
Galileea, predicând în sinagogile lor şi scoţând diavoli.
Omilie
Suntem apăsați de tristețe și de decepții
ale vieții. Cristos vine la Liturghie să ne vindece de mândriile și demonii noștri.
Întâlnindu-l pe Isus în Euharistie, noi putem să dăruim fraților și surorilor
noastre ceea ce am experimentat și împărtășit.
Cuvântul lui Dumnezeu din această
duminică se deschide cu un dureros geamăt a lui Iob (Iob 7,1-4.6-7): „Oare nu este numai zbucium pentru om viața pe
pământ?” (v. 1); „luni zadarnice şi nopţi de chin mi-au fost rânduite!” (v. 3).
Această istorisire circula în Israel din timpuri străvechi și descrie destinul
omului gata să moară pradă celor mai mari suferințe. Iob este omul simbol al
oboselii de a trăi, ce se comportă cu o luptă dură – asemuit cu o muncă forțată,
din cauza abuzurilor și a pedepselor datorate autoritarismului necontrolat – și
care zboară ca o „suflare” între „nopțile de chin” și de „zbucium”. Vorbește cu
o mare amărăciune despre mizeria vieții și despre destinului său personal. „Când
mă voi ridica?” (v. 4): este rugăciunea aproape disperată a omului. Totuși, Iob nu
se închide în sine însuși, ci continuă să vorbească cu Dumnezeu: „Aminteşte-ţi
că zilele mele sunt o suflare” (v. 7). Iob i se adresează lui Dumnezeu fără ca
să-l pomenească, considerându-l autorul dramei și responsabilul evenimentelor.
Rugăciunea se transformă în tânguială. Sub semnul durerii se înalță la Domnul
întrebarea ce pare că este fără răspuns: de ce să sufăr eu? „De ce?” „Până
când?” Este plângerea omului bolnav (cf. Ps
38). Nu înseamnă că nu-l frământă aspectul scandalizant al suferinței. Strigătul omenirii
– lovită de durere – urcă neîncetat către Dumnezeu. Este una dintre cele mai
amare lamentațiuni față de Domnul, considerat ca un inchizitor de neoprit. Iob
îl caută pe bâjbâite pe Dumnezeul milostivirii… La întrebarea despre sensul
suferinței, Vechiul Testament nu are un răspuns suficient. Acest bolnav grav se
recunoaște în acest strigăt! Doar în Evanghelie sunt indicații despre Cristos
care se apleacă asupra mizeriei umane pentru a o învinge.