Dăruirea întregii existenței lui Dumnezeu
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (3 septembrie 2017)
Lecturi: Ieremia 20,7-9; Romani 12,1-2; Evanghelia Matei 16,21-27.
Omilie
Ce este pentru noi credința? Este dăruirea
întregii existenței lui Dumnezeu. Iată întrebarea pe care ne-o pune liturgia
cuvântului de astăzi. Suntem chemați să dăm un răspuns personal, conștient și
profund. Între lecturi găsim exemple de persoane „îndrăgostite” de Domnul: este
Ieremia, este Paul, este Petru… Să ne lăsăm „seduși” și noi în urmarea lui
Cristos!
Textele biblice sunt un apel la
urmarea gândurilor lui Dumnezeu, nu cele ale oamenilor. Este ceea ce s-a întâmplat
cu profetul Ieremia (Ier 20,7-9). Dumnezeu i-a dat o misiune destul de dificilă. Ieremia,
un tânăr din Anatot înainte de exil (597 î.Cr.) este trimis de Domnul să urce la Ierusalim și să
anunțe cuvântul său preoților, poporului, oamenilor de curte, până și
suveranului rege, pentru a se converti. A vorbit în numele lui Dumnezeu că
greşelile lor vor avea consecinţe dramatice, dar a fost refuzat de oameni,
combătut și de mai multe ori i-a fost pusă viața în pericol (Ier 11,18-12,6; 26; 26). Profetul a
încercat să se sustragă acestei misiuni în repetate rânduri. Să-i ascultăm
izbucnirea înflăcărată: „M-ai sedus, Doamne, şi eu m-am lăsat sedus. M-ai prins
cu putere şi ai fost mai puternic” (v. 7). Ca un foc mistuitor, nu se poate
controla fiind atras de către el. Glasul profetului freamătă de o amărăciune
aproape disperată. Domnul l-a „sedus” ca un neștiutor, ca un incapabil, ca să
consimtă la planurile sale. Termenul ebraic „sedus” este cel folosit în cazul
când o fecioară este sedusă de un bărbat. Expresia este cheia dramatică trăită
de profet, care este în fond drama misterului lui Dumnezeu în viața omului. Domnul
pătrunde viața umană și nu-i lasă nimic dacă îi este dat: „și eu m-am lăsat
sedus”. Dumnezeu manifestă iubirea sa și prin seducție. Ieremia avertizează că
dragostea lui Dumnezeu este violentă, în sensul că în respect față de
fragilitatea noastră – de nevoia noastră de iubire – Dumnezeu este o forţă, un
foc care nu contenește. Dar este o violență prietenoasă. Vocația profetică i-a
adus numai „ocară şi batjocură în fiecare zi” devenind povoara întregii sale vieți.
„Violenţă, devastare!” (v. 8). Ispita de a renunța este foarte puternică,
devenind aproape hotărâtoare: „Nu-mi voi mai aminti de el şi nu voi mai vorbi
în numele lui” (v. 9). Dar Ieremia va muri fără a avea clarificat drama sa, misterul
chemării sale, lăsând la continuatori dura sa moștenire. Este dăruirea întregii
existențe a profetului lui Dumnezeu. El seamănă și irigă pentru ca alții să
culeagă. Așa sunt făcute căile Domnului…