Administratorul necinstit... |
Evanghelia
Luca 16,1-13: În acel timp, Isus
le-a spus discipolilor săi: „Era un om bogat care avea un administrator. Acesta
a fost denunţat că i-ar risipi averea. El l-a chemat şi i-a spus:
«Ce aud despre tine? Dă cont de administraţia ta, căci de acum nu mai poţi fi
administrator!» Atunci administratorul şi-a spus în sine: «Ce voi
face, pentru că stăpânul îmi ia administraţia? Să sap, nu pot; să cerşesc, mi-e
ruşine. Ştiu ce voi face pentru ca oamenii să mă primească în
casele lor atunci când voi fi dat afară din administraţie». Şi,
chemându-i pe debitorii stăpânului său, unul câte unul, i-a spus primului: «Cu
ce eşti dator stăpânului meu?» Acesta i-a spus: «Cu o sută de baţi
de untdelemn». El i-a răspuns: «Ia-ţi chitanţa, aşază-te repede şi scrie
cincizeci!» După aceea i-a spus altuia: «Tu cât datorezi?» Acesta
a răspuns: «O sută de kor de grâu». El i-a spus: «Ia-ţi chitanţa şi scrie
optzeci!» Stăpânul l-a lăudat pe administratorul nedrept, pentru
că a lucrat cu înţelepciune; pentru că fiii veacului acestuia, în generaţia din
care fac parte, sunt mai înţelepţi decât fiii luminii. Iar eu vă
spun: Faceţi-vă prieteni din mamona nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în
corturile veşnice atunci când veţi duce lipsă. Cine este
credincios în cele mai mici lucruri este credincios şi în cele mai mari. Şi
cine este necinstit în cele mai mici lucruri este necinstit şi în cele mai
mari. Deci, dacă voi nu aţi fost credincioşi cu mamona nedreaptă,
cine vă va încredinţa adevărata bogăţie? Şi dacă nu aţi fost
credincioşi cu avuţia străină, cine v-o va da pe a voastră? Niciun servitor nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau îl va urî pe unul şi-l
va iubi pe celălalt, sau va ţine la unul, iar pe celălalt îl va dispreţui. Nu
puteţi sluji lui Dumnezeu şi mamonei”.
Omilie
Liturgia din această duminică începe
cu o proclamaţie puternică din profetul Amos. El abordează dur dezordinile,
inegalitățile şi exploatările celor săraci. Amos care a fost crescător de vite, știa bine ce înseamnă îmbogățirea
bogat în detrimentul celor săraci. El denunţă înșelătoria asupra mărfurilor. Nu
este tolerabil când se profită de dependenţa celui slabi pentru a-i exploata și
mai mult. Nu pentru a ajunge aici a făcut Dumnezeu alianță cu poporul său. Printre
oprimați și exploatați este lovit Dumnezeu.
Amos nu mai este aici, dar
mesajul lui este de mai mare de actualitate oricând: în 2016, mai mult de
jumătate din patrimoniul mondial este deţinut unul la sută din populaţie. Şi ce
să mai spunem despre escrocheriile de toate genurile, înşelăciunile, fraudă de pe internet? Dacă Amos era aici, ar
fi denunțat sclavia actuală: bărbaţi, femei şi chiar copii lucrând timp de ore
pentru a câştiga abia suficient pentru a mânca. Când cumpărăm produse astfel
fabricate, participăm la această nedreptate. Este urgent ca să ascultăm chemarea
lui Amos la construirea unei lumi mai drepte şi mai fraterne.
În a doua lectură, avem mărturia
sfântul Paul. Amărăciune în câştig, chiar nu este problema sa. Dimpotrivă, s-a pus
în slujirea credinţei şi a adevărului. Anunță un Dumnezeu care să vrea
mântuirea tuturor oamenilor. Isus a murit pentru toți, inclusiv pentru cei care
au responsabilităţi politice. Paul cere să se facă rugăciuni pentru toţi
oamenii şi mai ales pentru responsabilii societății: să faciliteze un climat de
pace şi demnitate pe care lumea de astăzi are nevoie. Adevărata rugăciune este a
vorbi cu Dumnezeu despre proiectul său, este a intra în proiectul său şi de a ne
impregna cu el. Cu el, devenim capabili să răspândim vestea cea bună ca o urmă
lăsată. Momentul cel mai important este liturghia de duminică. Poate fi
comparată cu o mare întâlnire de șantier: șantierul Împărăţiei lui Dumnezeu.
Dacă vrem să fim credincioşi Învățătorului, prezenţa noastră este absolut
necesară.
Ca răspuns la aceste două
lecturi, Evanghelia ne arată cum să facem un pas mai departe pe calea
convertirii. Avem în vedere cei care se îndepărtează de la lege pentru a le
creşte profiturile în detrimentul celor săraci. Ori, iată, că Evanghelia ne vorbeşte
despre administratorul necinstit care a înşelat calculul. Este înlăturat pentru
o abatere foarte gravă. Mâine, va fi pe străzi, cu buzunare goale. Va trebui să
reflecteze foarte repede la cea mai buna soluție. Atunci se decide să reducă din
datoriile debitorilor stăpânului său.
Istoricii ne învață că acest
lucru nu este decât o înşelătorie în plus. Reducând datoriile, administratorul nu a scos din
resursele stăpânului său, dar a scos din propriul câștig. Stăpânul l-a lăudat
pentru că acest administrator a înţeles că este mai bine să piardă banii săi decât
să-și piardă prietenii. Cristos vrea ca „fiii luminii” să fie la fel de abili astfel
încât banii să servească spre binele tuturor. Multe lucruri se vor schimba în ziua
în care vom dedica cât mai multă inteligență pentru a inventa soluţii de pace,
dreptate şi fraternitate decât cei care se gândesc numai banii lor.
„Faceţi-vă prieteni din mamona
nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în corturile veşnice atunci când veţi
duce lipsă”. Sfânta Tereza de Calcutta a înţeles acest mesaj: acești prieteni
sunt cei mai săraci dintre săraci, nevoiaşi, marginalizați. Prin ei, Isus este
aici. De fiecare dată când noi ne punem în slujirea lor, pe el îl servim. Principala
prietenie pe care trebuie să o căutăm este aceea a lui Dumnezeu. Este bogăţia noastră
supremă, care ne va permite să fim primiți „în corturile veşnice”.
Într-o zi, ne va pune întrebarea:
ce ai făcut din bunurile tale? Este o întrebare înspăimântătoare, dar și o
veste bună pentru cei care vor înţelege totul. În ochii lui Dumnezeu, există
doar un singur mod de a pune banii şi bunurile noastre spirituale: acela de a le
împărți din iubire pentru el. Atunci când va trebui să cont de vieţile noastre,
vom avea mulţi prieteni, săraci, bolnavi, excluși... Ei sunt acolo pentru a ne
primi în lăcașurile veșnice.
În această zi, să-l implorăm pe
Domnul: „Tu care ești Lumina, tu care ești Iubirea, pune în întuneric nostru Duhul
tău de iubire”. Amin.
(pr. Jean Compazieu [2016]; trad. pr. Isidor Chinez; sursă: