Evanghelia - Matei 2,13-15.19-23: 13 După ce au plecat
ei, iată că îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif, zicând: „Sculându-te,
ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune,
pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă”. 14 Sculându-se, [Iosif] a luat copilul și pe mama lui,
în timpul nopții, și a plecat în Egipt. 15
A rămas acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească ceea ce a fost
spus de Domnul prin profetul care zice: Din
Egipt l-am chemat pe fiul meu. 19 După ce a murit Irod, iată că
îngerul Domnului i s-a arătat în vis lui Iosif, în Egipt, 20 și i-a
spus: „Sculându-te, ia copilul și pe mama lui și mergi în țara lui Israel,
pentru că au murit cei care căutau [să ia] viața copilului”. 21
Sculându-se, [Iosif] a luat copilul și pe mama lui și a intrat în țara lui
Israel. 22 Auzind că Arhelau domnea în Iudeea în locul tatălui său,
Irod, s-a temut să meargă acolo. Fiindu-i revelat în vis, s-a dus în părțile
Galileii 23 și a venit să locuiască în cetatea numită Nazaret, ca să
se împlinească ceea ce a fost spus prin profeți: „Se va chema Nazarinean”.
Omilie
Evanghelia ne arată o familie
unită și solidară în jurul copilului pe care trebuie să-l protejeze. Ei dorm la
Betleem. Dar la Ierusalim, Irod nu doarme. Cercetează cum să facă să ucidă pe
copilul nou născut. Evanghelia lui sfântul Matei ne prezintă familia din
Nazaret pe calea dureroasă a exilului. Iosif, Maria şi Isus trăiesc condiţia
dramatică a refugiaţilor. Parcurg un drum care, într-un anumit sens, anticipă
pe cel al Calvarului. Aşteptarea devine fără sfârșit. Timpul trece mult mai
încet. Noaptea pare că nu se mai sfârşeşte.
Nu ştiu care sunt gândurile
fiecăruia în faţa imaginii sfântului Iosif aşa cum este prezentată în
Evanghelia de astăzi: „Sculându-te, ia copilul şi pe mama lui, fugi în Egipt şi
stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul
ca să-l ucidă!” Iar Iosif porneşte şi merge în Egipt împreună cu Maria şi
copilul Isus. Toate acestea fără să spună nici o vorbă.
Astăzi este din nou Crăciunul, și
se va întoarce mereu pentru că nimeni să nu fie surprins de uitare. Îngerul,
așa cum a făcut-o cu Iosif, și nouă ne spune: „Sculându-te, ia copilul şi pe
mama lui”. Da, trebuie să luăm copilul cu noi, în inima noastră, în viața
noastră, în gândurile noastre. Crăciunul
este purtarea copilului. Nu e un îndemn moral, cum ar spune: de Crăciun
toți suntem mai buni. Crăciunul pune o întrebare de viață și de moarte. De fapt
cine ar ucide un copil. Evanghelia vorbește de Irod. Am putea spune că Irod nu
s-a sfârșit; strategia răului continuă să lucreze în lume, nu sfârșește a face
victime slabe și inocente. Câți copii sunt mutilați din cauza luptelor! Și câte
sunt victime ale diferitelor forme de violență! Amenințările cu moartea nu se
limitează doar la pasajul evanghelic de uciderea copiilor nevinovați, Irozi
acestei lumi continuă să creeze haos. Pentru aceasta evanghelia Nașterii
continuă cu forță să ne spună: „Sculându-te, ia copilul şi pe mama lui”. Isus
este încă amenințat; amenințat în viața celor mai slabi. Uneori este amenințat
chiar în inima noastră. Este ușor a-l exclude din inimă, a-l obliga să plece
din preocupările noastre. Este ușor să uităm despre acest copil. Totuși în el
este toată salvarea noastră.
Astăzi liturgia ne prezintă
Sfânta Familie de la Nazaret pentru a aminti că copii au nevoie de familie
pentru a fi salvați. Să ne gândim la copiii familiilor noastre… Fără o familie nu
se poate dezvolta nici cu sănătatea trupului nici a inimii. Se poate spune că
familia nu e suficientă, mai ales când lipsește iubirea. Ei bine, Crăciunul
vine să ne spună tuturor, la toate familie, să primim pe Isus, adică să primim
iubirea. Trebuie să luăm cu noi copilul, să-l luăm în inima noastră, în viața
noastră, în gândurile noastre. Liturgia din duminica de astăzi vrea să
contemplăm pe Maria și Iosif cu Isus. Este familia de la Nazaret. Evanghelia lui
Matei se spune că familia este necesară și pentru Isus; chiar și el a avut
nevoie de o familie.
Dar, în același timp, trebuie
spus că Maria și Iosif au nevoie de Isus. Fără el această familie nu ar fi
început. Isus este singura bogăție a familiei de la Nazaret, este singura rațiunea a
vieții Mariei și a lui Iosif. Părinții sunt chemați să imite ascultarea lui
Maria și Iosif a cuvântului îngerului, adică a Cuvântului lui Dumnezeu, ca să
fie tați și mame după evanghelie. Iosif a ascultat vocea de sus și ne invită să
facem la fel. Sunt persoane unite în adversități și prompte de a se lăsa dirijate
de providența divină.
Să luăm pe Isus cu noi și vom fi
mântuiți. Să luăm pe Isus cu noi și vom putea trăi împreună cu alții. Să
ascultăm cuvântul îngerului, adică evanghelia, și vom parcurge căile vieții,
vom evita pericolele, și vom găsi Egiptul nostrul, refugiul nostrul, chiar dacă
costă dureri și sacrificii.
Exemplul: Un
negustor credincios, în fiecare an de sărbătoarea Crăciunului dădea o masă bună
unui copil, unei femei şi unui bărbat. Toţi trei fiind săraci. Prin aceasta
voia să cinstească Sfânta Familie. În ceasul morţii i-au apărut trei: pruncul
Isus, Maria şi Iosif, zicându-i: „Pentru că ne-ai dat de mâncare în sărbătoarea
Crăciunului, de acum încolo vei fi oaspetele nostru în paradis”. Acest fapt îl
amintea deseori sfântul Vincenţiu Ferrer în predica sa de Crăciun.
(Isidor Chinez, Predici
– compilație [2013]).