Luca 11,1-13 - 1 Într-o zi, Isus se afla în rugăciune. Când a terminat, unul dintre ucenicii săi l-a rugat: "Doamne, învaţă-ne să ne rugăm, aşa cum şi Ioan Botezătorul i-a învăţat pe ucenicii săi". 2 El le-a răspuns: Când vă rugaţi spuneţi: "Tată, sfinţească-se numele tău, vie împărăţia ta. 3 Dă-ne zilnic pâinea de care avem nevoie. 4 Iartă-ne păcatele, căci şi noi iertăm oricui ne-a greşit, şi nu ne duce pe noi în ispită". 5 Isus le-a mai spus: "Dacă unul dintre voi are vreun prieten şi merge la el în miez de noapte ca să-i spună: «Prietene, împrumută-mi trei pâini, 6 căci unul dintre prietenii mei, aflat în călătorie, a venit la mine şi n-am nimic să-i pun înainte», 7 şi dacă dinăuntru, celălalt îi răspunde: «Lasă-mă în pace, uşa e deja încuiată, copiii mei şi cu mine ne-am culcat. Nu pot să mă scol şi să-ţi dau ce-mi ceri», 8 vă spun: Chiar dacă nu s-ar scula ca să-i dea, pentru că-i este prieten, se va scula totuşi din cauza insistenţei lui şi-i va dat tot ce-i trebuie. 9 De aceea vă spun: Cereţi şi vi se va da, căutaţi şi veţi găsi, bateţi şi vi se va deschide. 10 Căci cel care cere primeşte, cel care caută găseşte şi celui care bate i se va deschide. 11 Sau este printre voi vreun tată care i-ar da un şarpe fiului său, când îi cere un peşte, 12 sau un scorpion, când îi cere un ou? 13 Deci dacă voi, care sunteţi răi, ştiţi să daţi lucruri bune copiilor voştri, cu cât mai mult nu-l va da Tatăl ceresc pe Duhul Sfânt, acelora care i-l cer".
Omilie
Exemplul lui Isus face să se nască în ucenici dorinţa de
rugăciune (Lc 11,1-13). Făcând să izvorască rugăciunea ucenicului din exemplul
lui Isus, Luca vrea să ne amintească că rugăciunea noastră trebuie să se
asemene cu a sa. Invocaţia „Tată” – lipsită de orice alt adjectiv – este tipică
pe buzele lui Isus: exprimă filiaţia sa. Ucenicul trebuie să se roage în unire
cu Cristos, în calitate de fiu. În acest raport stă originalitatea creştină.
În prima invocaţie „sfinţească-se numele tău” verbul este la
pasiv: conform uzanţei ebraice aceasta înseamnă că protagonistul este Dumnezeu,
nu omul. Rugăciunea este simplu o atitudine care dă spaţiu acţiunii lui
Dumnezeu. Expresia „sfinţească-se numele tău” nu înseamnă o recunoaştere
generică a lui Dumnezeu, nici o simplă laudă, ci a-i permite lui Dumnezeu să
dezvăluie în istoria mântuirii şi în viaţa comunităţii, chipul său. Ucenicul se
roagă pentru ca comunitatea să devine un înveliş transparent care lasă să transpară
prezenţa lui Dumnezeu. Pentru a înţelege expresia „vie Împărăţia ta” este
necesar să facem trimitere la toată predica lui Isus, centrată exact pe
vestirea Împărăţiei. Ucenicul aşteaptă Împărăţia ca un dar şi totodată cere
curajul de a o construi.
„Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi”.
Verbul („dă-ne”) este la imperativul prezent şi indică o acţiune repetată, zi
de zi, aşa cum este subliniat de precizarea că este vorba despre pâinea
zilnică, suficientă pentru o zi. De notat în această întrebare sobrietatea
(pâinea suficientă) şi fraternitatea (pâinea noastră, la plural).
A patra cerere este iertarea de păcate. Dar modul concret de
a arăta că am primit iertarea lui Dumnezeu este de a ierta la rândul nostru pe
fraţi.
„Şi nu ne duce pe noi în ispită”: este interesant să ne
întrebăm care sunt tentaţiile. În folosirea lui Luca cuvântul ispită se aplică
celor pe care le are de îndurat Isus în pustiu (Lc 4,1-11) care sunt tipul de tentaţii
ale comunităţii. Adică: a desfăşura propria datorie conform Cuvântului lui
Dumnezeu (şi deci într-o perspectivă de slujire şi acceptând slăbiciunea
crucii) sau a căuta siguranţa în puterea oamenilor?
Luca însă se gândeşte şi la tentaţiile pe care comunitatea
care crede le va întâlni în timpul pătimirii şi al persecuţiei, în dubiu şi
tulburare. Isus s-a rugat pentru ca ucenicii să nu cadă în astfel de situații.
În sfârşit, tentaţiile obişnuite ale încercărilor zilnice care, zi de zi, riscă
să slăbească credinţa. Ucenicul cere cu umilință să fie ajutat. Nu cere să fie
lipsit de tentaţie, dar să fie ajutat să o depăşească. (don Buno Maggioni [29/07/2007]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).