Preasfânta Treime |
Liturgia bisericii din această primă duminică după Rusalii celebrează sărbătoarea Preasfintei Treimi. Şi nu este întâmplătoare punerea în relaţie a Bisericii care face primii paşi în ziua de Rusalii cu misterul Sfintei Treimi. Ucenicii, după ce l-au primit pe Duhul Sfânt, ies dintre zidurile strâmte şi închise ale casei în care se aflau „de frică” şi încep să vestească Evanghelia şi să boteze primii convertiţi la credinţă. Ascultau astfel de ceea ce le-a poruncit Isus înainte de înălţare: „Mergeţi aşadar şi învăţaţi toate popoarele, botezându-le în numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt” (Mt 28,19). În ziua de Rusalii confuzia limbilor şi divizarea neamului omenesc simbolizate de Babel (Gen 11,1-9), sunt învinse de predicarea evangheliei care, fără a distruge diferenţele de limbaj, unifică popoarele pământului în unica familie a lui Dumnezeu.
În sărbătoarea Sfintei Treimi Dumnezeu dă jos vălul care acoperă misterul său, rupe tăcerea cu privire la viaţa sa (cuvântul grec mysterion înseamnă tocmai tăcere) şi ne face să cunoaştem adevărul despre lumea făcută după chipul şi asemănarea sa. Scripturile subliniază în fiecare pagină necunoaşterea misterului lui Dumnezeu. El locuieşte într-o lumină de netrecut pe care „omul nu o poate vedea şi să rămână în viaţă”. Dumnezeu rupe tăcerea – şi el singur putea să facă aceasta – ca să se descopere oamenilor în cadrul istoriei „cu dovezi, semne, minuni şi lupte, cu mână puternică şi braţ întins”, aşa cum spune lectura de astăzi luată din primul dintre cele trei discursuri solemne ale lui Moise în Deuteronom. Şi nu ajunge. Dumnezeu, după ce „a vorbit în timpuri străvechi de multe ori şi în diferite moduri părinţilor prin profeţi, în cele din urmă, în aceste zile, ne-a vorbit nouă prin Fiul” (Ev 1,1-2), adaugă Scrisoarea către Evrei. Iar în ziua de Rusalii, Domnul Dumnezeu a revărsat din cer asupra ucenicilor pe Duhul Sfânt ca să fie el – aşa cum spunea Isus – cel care să-i conducă la adevărul întreg.