sâmbătă, 20 mai 2023

† Duminica a 7-a a Paştelui [A]: „Ceasul” gloriei Domnului [21 mai 2023]


Isus rugându-se!

 „Ceasul” gloriei Domnului

pr. Isidor Chinez (21 mai 2023) 

Lecturi biblice:  Faptele Apostolilor 1,12-14; 1Petru 4,13-16; Evanghelia Ioan 17,1-11a; lecturi biblice 

Omilie

Liturgia Cuvântului de astăzi ne aduce la preocupările unor oameni din vremuri trecute: modul lor de comportare în aceste situații tulburi ne ajută să avem o conduită bună și astăzi. În prima lectură, după înălțare, discipolii așteaptă să vină lucruri mărețe de la Dumnezeu și că ei vor trebui să particire la roluri importante: „toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Isus, şi cu fraţii lui” (Fap 1,14). În a doua lectură Petru se adresează creștinilor persecutați din cauza credinței lor; face o aluzie la învățătura lui Isus, la „Fericiri”, din „Predica de pe munte”: „întrucât participaţi la suferinţele lui Cristos, bucuraţi-vă, ca să puteţi tresălta de bucurie şi la revelarea gloriei lui!” (1Pt 4,13). În Evanghelia după Ioan este rugăciunea lui Isus: se citește fragmentul asupra rolului său de Mântuitor și de călăuză și exemplu pentru ucenicii săi actuali și viitori. Domnul îi dă cont lui Dumnezeu de misiunea pământească și îi cere „glorie”: „Tată, a venit ceasul: glorifică-l pe Fiul tău ca Fiul să te glorifice pe tine!” (In 17,1). Este „ceasul” manifestării gloriei Domnului pe cruce unde își dă viața pentru oameni, din iubire.

miercuri, 17 mai 2023

† Înălțarea Domnului [A]: Prezența lui Isus în mijlocul nostru [18 mai 2023]

Înălțarea lui Isus de Benjamin West (1782), Tate Gallery, Londra.

Prezența lui Isus în mijlocul nostru

pr. Isidor Chinez (18 mai 2023) 

Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 1,1-11; Efeseni 1,17-23; Evanghelia Matei 28,16-20; lecturi biblice

Omilie

Liturgia Cuvântului din sărbătoarea Înălțării Domnului se deschide cu salutul lui Cristos către discipolilor săi de pe muntele Măslinilor descris în Fapte Apostolilor: „În timp ce era cu ei, le-a poruncit să nu se îndepărteze de Ierusalim, ci să aştepte promisiunea Tatălui. […] Spunând acestea, sub privirile lor, el a fost înălţat şi un nor l-a ascuns din ochii lor” (v. 4.9). Este  „sustras” de sub privirea lor. A doua lectură constă într-o reflecție paulină despre înălțarea Domnului: întronizat la dreapta Tatălui, mai presus de toate puterile pământești și cerești. Evanghelia face memoria ultimei întâlniri, consemnată de sfântul Matei, între cel înviat și cei unsprezece, în Galileea, pentru a primi misiunea de a evangheliza întregului pământ. Adevărata înălțare e trecerea pe care Isus o face de la pământ la cer care a avut loc de Paști, fără spectatori și martori. Evanghelistul Ioan spune că Isus înviat declară Mariei Magdalena că se întoarce la Tatăl: „Nu mă reţine […]. Mă urc la Tatăl meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul meu şi Dumnezeul vostru” (In 20,17). Numai Luca vorbește despre înălțarea vizibilă a lui Isus. Sărbătoarea Înălțării Domnului nu are scopul de a justifica dispariția lui Cristos din această lume, ci de a afirma prezența lui în mijlocul nostru.